Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:39:42
booster vraag door Ronald69
Vandaag om 17:30:42
Fleischmann Anna ombouw. door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:27:59
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13

Auteur Topic: Verlichting en Lenz Standard(+)  (gelezen 1410 keer)

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Verlichting en Lenz Standard(+)
« Gepost op: 13 October 2014, 21:23:19 »
Allen,
Deze week mijn Kato ETA150 accutreinstel aangepakt en van een decoder voorzien. Dit ging betrekkelijk makkelijk want er zit een NEM 8 polige aansluiting in. Een Lenz Standaard(+) ingeplugt en...
Na wat afregelen met CV's rijdt het ding niet onaardig. Beetje knorrend geluid, maar goed. Zoals al eens eerder hier in een draadje gesuggereerd: je kan er altijd nog een SB faulhaber motor ingooien.
Ik begin dit draadje, omdat de binnenverlichting niet meezit: De kop/sluit verlichting gaat gewoon via de NEM stekker, en werkt goed. Nu had ik bedacht er een (halve) Digirails lichtstrip in te zetten. Volgens de gegevens achterop de verpakking gebruikt de hele strip 50mA. Ik weet niet wat een halve dan gebruikt, maar t kan nooit meer zijn, toch?
Aansluiting gemaakt tussen de 2 soldeer eilandjes op de lichtstrip en de NEM stekker (op de blauwe en de groene draad) met het plan middels een F1 het licht te kunnen aan/uit zetten.
Echter,
Na deze aansluiting brand de lichtstrip, maar rijdt de trein niet meer en knipperen de kop/sluit LED's... Dit duidt denk ik op overbelasting. Licht strip weer los gesoldeerd en toen deed de trein het weer. Decoder dus niet stuk, gelukkig kortsluit vast.
Maar wat moet ik nu: ik ging ervanuit dat de blauwe& groene draad aansluiting van de decoder dit toch wel zou moeten kunnen. Volgens de spec's  is de functieuitgang met 300mA belastbaar...
graag advies en/of jullie ervaringen,
Groet
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Verlichting en Lenz Standard(+)
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2014, 22:00:21 »
Een halve LEDstrip zou de helft moeten gebruiken. Is hij alleen overbelast als hij rijdt of ook bij stilstand? Volgens de site van Lenz is iedere functieuitgang belastbaar tot 100mA, minder dan je schreef maar moet voldoende zijn voor de LEDstrip. Wel kan het zijn dat als er standaard gloeilampjes in zitten deze de decoder al aardig tegen het maximum aan het belasten zijn. En heb je een extra condensator aan de strip gesoldeerd?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

rjr

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 October 2014, 08:24:30 »
functie uitgangen kunnen elk wel 300mA leveren:
drei Funktionsausgänge, je 300 mA belastbar
Gesamtbelastbarkeit aller F-Ausgänge: 300 mA
bron: http://www.lenz-elektronik.de/digitalplus-decoder-standard.php

Maar totaal is er ook maar 300 beschikbaar. Dus dat is gemiddeld 100mA per uitgang, maar mag dus ook zijn, 125mA, 125mA en dan hou je nog maar 50mA over voor de laatste uitgang.

Wat gebeurd er als je de verlichting zelf uit hebt en alleen deze strip aanhebt. Dan heb je dus de volle 300mA beschikbaar voor deze uitgang. Als de standaard verlichting inderdaad lampjes zijn misschien overwegen deze ook om te bouwen naar leds.

Roelco

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2014, 09:38:19 »
@ Timo: inderdaad zoals Roelco schrijft 300mA (samen)
Verder: er zit geen Elco op de  verlichtingsstrip. Deze is zo uit de verpakking van Digikeys en doormidden geknipt.

@ RjR: in de betreffende trein zitten 4 LED's (2x rood, 2x wit voor kop/sluitverlichting, verder geen lampen.
Het probleem doet zich onmiddellijk voor zodra ik de trein op de rails zet, dus nog zonder F0 of F1 te activeren: uitgang F0 gaat knipperen, uitgang F1 (groen) brand vol en de motor reageert niet... Ik kan ook niet de verlichting aan of uit zetten. De decoder is helemaal "bevroren". gelukkig na loskoppelen van de verlichtinigsstrip doet ie t weer goed  :)
Ik twijfel of het zin heeft een LoPi te kopen, die erin te zetten en dan hopen dat die het wel doet...
Nico

DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!

rjr

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2014, 09:48:32 »
Is er dan niet in het aansluiten/doorknippen iets mis gegaan?
Als je de print los haalt doet de decoder het weer. dus kun je dan alle uitgangen uit zetten.
Als je de print dan weer aansluit dan zou deze dus gewoon niet aan moeten staan. Kan die de decoder dus ook niet te zwaar belasten lijkt me.

Dus lijkt het er meer op dat er ergens iets fout is gegaan. Of bij het aansluiten, of bij het doorknippen een verkeerder verbinding gemaakt. Zou het nog eens goed na kijken hoe dat zit. Als het allemaal leds zijn dan lijkt het mij niet erg aannemelijk dat je over de 300mA gaat als ze allemaal goed zijn aangesloten.

Weet niet of je de doorknip actie gedaan hebt op een daarvoor bestemde plaats op de print? vaak hebben die verlichtings-printen wel opties om ze door te knippen/breken. Andere decoder lijkt dan niet de meest logische optie.
Heb je misschien ook een losse led met weerstand? Dat je die eens aan de uitgang zet, kijken of die wel te bedienen is?

Roelco

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2014, 09:54:33 »
Strip precies netjes vlgs beschrijfing in 2en geknipt...
Losse led is goed voorstel! Vanavond even solderen, nu op t werk :-)

Nico

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2014, 10:40:31 »
Jullie hebben gelijk, ik was alleen naar de website van Lenz gegaan en daar staat
Citaat van: Lenz
Three function outputs, 100 mA each

Dat had ik dus overgenomen. In de handleiding spreken ze idd van 300mA met een ggezamelijke max van 300mA. Ik zou zeggen, probeer inderdaad eens een LEDje. Werkt deze wel, pak dan de  multimeter erbij en kijk eens wat de strip verbruikt als je hem aan de decoder hangt. Je kunt ook de verlichting in de loc meten. Kost iets meer vliegwerk maar is makkelijk te doen als je een adapterje maakt voor tussen de NEM decoder stekker en de plug in de loc.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox