Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 06:49:50
Kent iemand een geschikte striptang
door
Lobomotion69
Vandaag
om 01:06:41
Yet Another Servo Decoder
door
spock
Vandaag
om 00:14:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
15 June 2025, 23:12:53
Plan E - 2023 oplage
door
DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Rheinburg, TP V/VI
door
Schachbrett
15 June 2025, 23:08:04
Raadplaatje
door
grossraumwagen
15 June 2025, 23:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2
door
NL-modelspoor
15 June 2025, 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie.
door
Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
grossraumwagen
15 June 2025, 21:03:52
Magneet koppelingen voor Bemo
door
nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm
door
Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
15 June 2025, 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren
door
Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
741230
15 June 2025, 13:24:02
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
15 June 2025, 13:00:09
US diorama in H0
door
Wim Vink
15 June 2025, 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
15 June 2025, 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Sporlijn Úje
15 June 2025, 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
FritsT
15 June 2025, 10:09:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Märklin M tapijtbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Märklin M tapijtbaan (gelezen 4606 keer)
seinhuiswachter
Re: Märklin M tapijtbaan
«
Reactie #15 Gepost op:
09 January 2024, 15:05:53 »
Ik heb voor het maken van stopsecties de middenrail geknipt en bij een aantal aan een kant aan de lip een draad gesoldeerd. Later heb ik er een aantal van een simpel stukje karton tussen de lipjes voorzien. Dit doe ik alleen bij vast gemonteerde rails op de platen. Dat is ook de rede dat ik eerst ben gaan knippen. Ik heb een flinke voorraad rails dus dat er een geknipt wordt is voor mij geen ramp. Knippen deed ik eerst precies in het midden en later vlak voor t einde. Ik ben er wel achter gekomen dat bij bochten dit tot kortsluiting kan leiden. Die knip ik dus niet meer.
seinhuiswachter
«
Reactie #16 Gepost op:
22 June 2024, 17:30:03 »
Oei. Het is al een tijdje stil geweest op dit draadje. Dat was niet mijn bedoeling. Ondertussen heb ik namelijk weer een paar keer de boel opgebouwd. Ook is er weer van alles te melden. Deze keer volgt de volgende update denk ik sneller aangezien we volgend weekend de boel weer willen opbouwen. En met goed weer gaan we mogelijk ook eens de tuin in met de baan.
Er is een naamsverandering doorgevoerd i.v.m. de komst van station nr. 3: Hintergarten. Dit station wordt als we met bezoek de baan opzetten gebruikt door de bezoeker. Dit station heeft de naam Hintergarten en de plek van dit station heeft geen uitleg nodig. Wel veranderd dan de opbouw van de baan. Station Küchen (Wohnzimmer) is normaal het station van mijn wederhelft en ligt zoals te al zegt in de keuken. Station Wohnzimmer (Küchen) ligt normaal in de woonkamer is mijn station. Dit is altijd een kopstation met omloopmogelijkheid. Echter komt Hintergarten erbij dan werkt een kopstation in de woonkamer niet. Dan draaien we het om en zit ik in de keuken en de wederhelft in de woonkamer. Haar station is een tussenstation omdat de keerlus die normaal achter haar station ligt naar de tuin verhuist en dan achter Hintergarten ligt. Verder zijn er ook enkele seinmodules bijgebouwd en is de overweg vastgeschroefd op een plaat i.p.v. met losse delen elke keer opbouwen.
De drie stations schematisch weergegeven. De letters met pijl zijn de seinen die tevens een stopstuk voor het station aansturen. Met schakelrail schakelen de seinen terug in de stand stop.
Verder hebben we nog wat uitgebreid in de rails en materieel. De rails zijn bijna compleet. (nog enkele passtukken op reserve en nog enkele seinen nodig). Verder werd er een speelgoedtunnel aangeboden die ik een beetje gepimpt heb. Normaal zou ik zoiets nooit op mijn baan zetten maar op een teppichbahn hoort ie er gewoon bij. Het materieelbestand is nu compleet. Enkele type wagens ontbraken nog in de collectie. Het zijn er niet veel maar wel bijna allen verschillend. Verder zijn enkele wagens voorzien van zichtbare lading. Zo is er een platte wagen voorzien van een lading hooibalen d.m.v. een paar stroken vilt, isolatietape en garen. Ook zijn enkele wagens gevuld met schroot, steenkool en grind. Bijkomstig voordeel is dat deze wagens eigenlijk aan de lichte kant waren en nu beter lopen door hun extra gewicht.
Een van de wagens met zichtbare lading. Hooi in dit geval. Misschien had ik wel wat kleur mogen gebruiken.
Vandaag heb ik een testrondje buiten opgezet om de wagens te testen en station Hintergarten. Ik moet enkele wagens nog voorzien van andere wielen want de flenzen zijn zo dun dat ze af en toe een wisseltong missen. De schildpad keek een beetje vreemd op toen de trein langs kwam. Verder moet ik nog kijken naar de koppelingen van enkele wagens en locomotieven want een tapijtbaan ligt natuurlijk nooit strak en dan koppelt er wel eens wat onbedoeld af.
Hintergarten in testopstelling
Het systeem van vrachtbriefjes is uitgebreid en een klein beetje aangepast. Nu staat ook op het briefje naast een nummer welke wagen of trein het betreft. Ook zijn er wat meer nummers bijgekomen omdat we nu 3 stations kunnen hebben. Voor het gemak rijden personen en exprestreinen altijd van begin naar eindstation met hooguit een tussenstop. Goederentreinen hebben wat meer richtingen.
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Klaar voor vertrek
«
Reactie #17 Gepost op:
22 June 2024, 22:35:48 »
Als seinhuiswachter van het Wohnzimmer Rbf vind ik dit een erg leuk onderwerp; ik volg met veel belangstelling!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
seinhuiswachter
«
Reactie #18 Gepost op:
03 August 2024, 16:11:36 »
Geen update betekend niet dat we niet stil zitten.
Warm weer kan soms ook te warm zijn en dan is er weer een gelegenheid om te gaan rijden. De laatste wijzigingen zijn weer getest en er kwam uiteraard weer aanvullingen op de kluslijst. Het rijden ging goed. Na de rijdag is de baan blijven liggen om er aan te kunnen werken.
Verbeteringen
Het was altijd veel werk om de bedrading telkens aan te sluiten. Een wirwar aan draden was ik toch wel beu. Een van de klussen was dus de bedrading waar mogelijk vast zetten. Een aantal draden werden verlengd en waar mogelijk voorzichtig vastgeniet.
De bedienkastjes van Wohnzimmer zaten eerst op een losse plank. Dat was nogal tijdrovend met opbouwen. Nu zitten ze vast op de railsplaat. Dan kunnen de draden ook blijven zitten.
Werkplaatsnieuws
Een locomotief gaf een jankend geluid. Dit bleek een droog smeerkussen te zijn. Ook weer opgelost. Nu wacht nog een lok op een nieuw anker omdat deze een defecte wikkeling heeft die welliswaar hersteld is maar de lok moeilijker laat lopen. De wikkeling was losgeraakt en door de tandwielen gegrepen. Een wikkeling is daardoor iets korter en daardoor lager in weerstand dan de andere twee. Wachten op een donor of reservedeel. Lokje heeft emotionele waarde waardaar afstand doen iets moeilijker is.
Voor de kraanwagen is nog geen schutwagen. Wel zijn er platte wagens voorhanden maar nog zonder juk. Dat wordt een klusje voor de 3D-printer. Tekening is gemaakt. Nu nog printen.
Uitbreiding
Ja ook daar was nog ruimte. Het idee om met 3 stations te werken is leuk maar er bleek geen plek te zijn om Wohnzimmer op te bouwen in de keuken. Wohnzimmer is eigelijk een kopstation maar dat gaat veranderen. Er komen nog een paar extra wissels en het omloopkopspoor krijgt de mogelijkheid om doorgaand spoor te worden. Wel ligt daar een wissel naar een stootjuk zodatbij functie van kopspoor het handwissel richting het stootjuk ligt.
Maar dat betekend dat station Hintergarten geen keerlus had. Dat is opgelost door de bouw van een tweede keerlus. Deze is ook te koppelen aan station Wohnzimmer. Kan bij drukte rangeerwerk schelen.
De twee keurlussen gekoppelt voor testrijden. Als iemand zich afvraagt wat die witte vlakken links in beeld zijn: Ja dat is een zebrapad. Voor de schildpad in de tuin die vaak juist daar oversteekt. Ook na het tekenen van de witte vlakken.
Volgende week komen de nieuwe spullen binnen voor de uitbreidingen van station Wohnzimmer. Een volgende update zal niet lang op zich laten wachten. Maar waarschijnlijk zal daarna weinig meer gebouwd worden. Maar ik zal dan updates over het rijden plaatsen. Ook daar kan mogelijk nog wat veranderen.
Tot de volgende update.
seinhuiswachter
«
Reactie #19 Gepost op:
06 December 2024, 15:51:17 »
Hallo iedereen,
Ondanks er niet meer is gereden is er toch weer van alles veranderd aan de baan. Vandaag was het dan eindelijk zo ver. In afwachting van de rijdag morgen is de Teppichbahn weer opgezet. Tevens zijn er diverse testen gedaan van verbeteringen van de vorige keer en enkele wijzigingen.
De verbeteringen:
Keerlus B:
Keerlus B die afgelopen jaar was gebouwd maar alleen in een testbaan gedraaid heeft is nu opgenomen in de basisopstelling. Dat betekend dat station Wohnzimmer geen kopstation meer hoeft te zijn. Echter is de definitieve plek achter Wohnzimmer nog niet bepaald. Momenteel loopt het spoor van Wohnzimmer via een scherpe S-bocht naar keerlus B. Het werkt wel maar ik kan de seinmodule hier niet inzetten i.v.m. plaatsgebrek. De keerlus is nog aangepast zodat deze een eigen voedingspunt heeft en een extra wissel om ingezet te kunnen worden als keerlus bij dubbelspoor. Beide wissels zijn handwissels aangezien ze alleen omgezet worden voor de betreffende opstelling.
De keerlus kan nu op 3 manieren gebruikt worden:
- Met de opstelling Küchen en Hintergarten (enkel spoor) waarbij keerlus B aan de zijde Wohnzimmer zit i.p.v. Wohnzimmer.
- Met de opstelling van de gehele baan waarbij keerlus B achter Hintergarten zit gekoppeld.
- Met de opstelling Küchen-Wohnzimmer waarbij keerlus B achter Wohnzimmer zit. Hierdoor hoeft niet elke trein kop te maken in Wohnzimmer.
Bij het bovenstaande kan nog besloten worden om de keerlus een eigen voeing te geven waardoor er een extra baanvak/blok ontstaat.
Blokken dubbelspoor:
Voorheen was het baanvak Küchen-Wohnzimmer een lang blok (±7m). Deze is nu opgedeeld in 2 blokken halverwege. Mooie is nu ook dat de voorseinen van de inrijseinen en de blokseinen naast elkaar staan. (d.w.z.: Op het ene spoor het voorsein voor het inrijsein en op het andere spoor in de andere richting een voorsein voor het bloksein.) De extra module geeft ook stevigheid aan de baan. Al is het wel een kriem om de modules te verbinden. Op de overwegmodulele staan 2 voorseinen en er is een andere module van 25x20cm met de andere 2 voorseinen.
De blokmodule opgesteld in de baan. De bekabeling moet ik nog aanpassen. Net dat verlengkabeltje wat nodig was moet nog gemaakt worden.
Verder lopen er vanaf deze module 2 blokkabels weg naar elke kant. 2 aders slechts. 1 voor de vrijgave van het bloksein na binnenkomst op het volgende station en 1 voor de vrijgave van het uitrijsein van het vorige station na passeren van het bloksein. De andere kabels gaan naar de voorseinen. Met schilders tape plak ik de bedrading tijdelijk op de tegelvloer
Wohnzimmer
Wohnzimmer is na de laatste rijdag aangepast met de komst van keerlus B. Hierdoor kan er op elk hoofdspoor omgelopen worden en op 3 sporen ook doorgereden worden. Verder zijn de schakelkastjes vast aangebracht op de plaat waardoor veel bedrading vast gemonteerd kon worden. Dit scheelt storingen en opbouwtijd. Het opbouwen van de baan kost toch al gauw 2,5 uur.
Küchen
Ook bij Küchen is zoveel mogelijk bedrading vast gemonteerd.
Materieel
Er zijn nog wat materieel binnen gekomen. Maar nu zijn we wel zo ver dat het vol is. De kraanwagen is uitgebreid tot een kraantrein met begeleiderswagen en schutwagen. De trein doet tevens dienst als poetstrein. Verder rijdt er nu ook een railbus VT95 met bijwagen rond en is er een V100 aangeschaft. Een lange platte wagen is voorzien van containers als lading en 2 platte wagens van de gelijkstroombaan wachten nog op definitieve lading. Dat zullen boomstammen en buizen zijn.
De (wilde) plannen
Na morgen zullen er vast weer punten naar boven komen. Momenteel zijn er al wat plannen:
- Blokstelsel Wohnzimmer-Hintergarten bouwen: Met enkele ROCO-relais een blokstelsel maken zodat je pas na toestemming van het andere station een trein over het enkelspoor kan sturen.
- De overweg van knipperlichten voorzien met witte seinen voor de trein: Momenteel zijn het vaste rode lichten die ik heb toegevoegd.
- Perrons aanbrengen: Dat worden wel spartaanse perrons.
- Bebording langs de baan: Borden zoals seinbakens en isolatiemerktekens aanbrengen. Dit zullen liggende borden worden.
- Vegetatie: Op verzoek van de stationschef van Küchen komt er ook wat eenvoudige groen langs de baan op de platen.
- Exploitatie: Daar ben ik nog niet uit. Het systeem werkt maar het is nog te veel zoekwerk. Dit wil ik simpel houden om het plezier te verhogen.
Morgen of zondag hoop ik nog wat foto's te posten van de rijdag met uiteraard materieel in actie.
Het materieel is er klaar voor. Dit zijn de deelnemers voor de rijdag morgen. De rangeerlok in de wisselstraat is de eerste trein van de dag. Die mag de hele dag rangeren in Küchen. De V60 mag dat in Wohnzimmer doen. Op de achtergrond de S-bocht naar keerlus B helaas zonder sein maar wel met stopstuk. Onder de kast is nog net station Hintergarten zichtbaar
seinhuiswachter
«
Reactie #20 Gepost op:
07 December 2024, 16:25:51 »
Hallo iedereen.
Een dagje rijden was de planning vandaag..... Maar helaas. Er bleken nog veel problemen te zijn ondanks een proefrit. De seinmodule voor dubbelspoor schakelde maar zelden en een 3-wegwissel in Küchen gaf zoveel problemen dat deze maar vervangen is door 2 losse wissels. en tot overmaat van ramp moest er in Wohnzimmer nog even een kapotte engelsman gewisseld worden. Van rijden kwam het dus niet veel. Morgen een nieuwe poging wagen.
Onder een paar losse foto's die een beetje de sfeer moeten weergeven:
De werk/poetstrein naderd station Küchen en passeert hier een overweg. Links is nog net een sein van de blokmodule te zien. Ook links nog vaag het licht van de lampjes van de voorseinen voor de blokmodule en station Wohnzimmer
De railbus uit Küchen rijdt station Wohnzimmer in terwijl op de achtergrond de rangeerlok enkele wagens om wisseld
De werktrein/poetstrein is net een brug gepasseerd en rijdt over de voorseinmodule
De rangeerlok van Küchen wisselt een staalwagen grindwagen uit met de buurtgoederentrein.
Hans GJ
«
Reactie #21 Gepost op:
07 December 2024, 21:12:55 »
"puur modeltreinen" , heerlijk om te zien.
Hier wordt een mens toch vrolijk van!?
Veel succes voor morgen!
groeten
Hans
Na 25 jaar opnieuw gebeten door het modelspoor
Tussen Vlaamse Velden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95991.msg3222171972#msg3222171972
En nu bezig met Cherteau:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110129.0#lastPost
seinhuiswachter
«
Reactie #22 Gepost op:
08 December 2024, 16:35:09 »
Hallo iedereen,
En het werd dan toch een succes vandaag. Bijna geen storingen en lekker kunnen rijden. Al had de stationschef van Küchen het maar druk met de vele wagens die naar haar station kwamen. Mooi was ook dat het bloksysteem tussen de beide stations werkte waardoor ik al snel een leeg emplacement had. Er zijn uiteraard wat puntjes op de lijst gekomen die nog uitgevoerd moeten worden maar dat is voor een volgende keer. Ontsporingen door slecht liggende rails waren er nauwelijks dankzij de korte afstanden tussen de vele kleine en grote modules. Ook zijn er extra plankjes i.c.m. bierviltjes gebruikt.
De opstelling vandaag was als volgt: Een keerlus onder de zitbank. Dan met een bocht van 180 graden naar Wohnzimmer langs het dressoir. Dan onder de trap door over een brug gevolgd door een bocht naar links en steekt deze de looproute de keuken in met de blokseinmodule gevolgd door de overwegmodule. Dan volgt een bocht naar rechts voor het keukenblok station Kuchen. Voor de koelkast ligt de andere keerlus. Totale lengte gemeten over het hart van 1 spoor was 18 meter. De langste opstelling tot nu toe.
Met in de zomer station Hintergarten erbij kan de lengte oplopen tot max 28 meter. waarvan een deel dan door de tuin. Hintergarten wordt alleen opgezet in combinatie met Küchen of als er 3 personen zijn om alle stations te bemensen.
Een sfeerimpressie van vandaag:
Na afloop was er nog een fotomoment van alle deelnemers
Een personenentrein staat voor paal te wachten tot het volgende blok vrij is. (niet alle wagens hebben lampjes). Op de achtergrond rechts station Wohnzimmer. Na de brug gaat de trein onder de trap door voor deze het inrijsein van Wohnzimmer tegen komt.
De seinmodule is gisteren nog uitgebouwd vanwege haperende contacten.
seinhuiswachter
«
Reactie #23 Gepost op:
30 December 2024, 16:04:21 »
Hallo iedereen,
Deze keer een kleine update van een leuk tussendoorprojectje: Een draaischijf.
Ik kwam op een gegeven moment een draaischijf tegen die geschikt was voor M-rails. Lang twijfelde ik of ik er ook een wou hebben maar op een gegeven moment wogen de kosten niet op tegen t geringe gebruik ervan en ook nog de grote van de schijf. Deze is schijnbaar 36cm en de grootste locomotief die we hebben is maar 21 cm. Dus wederom op internet kijken of er alternatieven waren. Zelfbouw werd de optie maar hoe. Uiteindelijk heb ik dan de oplossing gevonden. Geen nieuw wiel uitvinden maar een beproeft concept gebruiken.
En vandaag was het zo ver: De zaag ging in de plaat.
Het resultaat wacht nog op geschikte schroeven
Als basis heb ik een dunne triplexplaat gepakt waaronder een hardboard plaat zit geschroefd. Beide zijn samen even dik als alle andere modules. De brug van de draaischijf is gezaagd uit de ronde schijf die uit de put is gezaagd. D.m.v verzonken schroeven worden de twee platen aan elkaar vast gemaakt. In de onderste plaat komen nog gaten voor de vergrendeling van de schijf. Dit wordt een pin die straks uit het bedienhuisje op de brug steekt. De draaischijf wordt handmatig gedraaid. Wel zitten er straks slepers onder voor de voeding van het spoor op de brug. Dit doe ik met dun messing folie van maximaal 0,5mm dik.
OP de plaat komen maximaal 6 sporen waarvan 1 toegangsspoor.
Wordt vervolgt.
seinhuiswachter
«
Reactie #24 Gepost op:
04 January 2025, 17:20:34 »
Hallo iedereen,
Hierbij een update van het draaischijfproject:
De draaischijf is inmiddels gebouwd. Naast de sleepringen voor de spanning zijn ook de sporen gelegd. Alleen een bedienhuisje ontbreekt nog. Deze is belangrijk omdat daar de vergrendelpal in gemonteerd zit die tevens de seinen en het brugspoor schakelt. Draaischijf niet in de eindstand betekend geen spanning om te rijden en de seinen op rood.
Het huisje en de pal worden 3d geprint maar moeten nog getekend worden.
De vorderingen tot nu toe.
Detailopname van de sleepringen. 1 voor de massa (de as), 1 voor de (geschakelde) baanspanning en een voor de vaste voeding voor de seinen.
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
« vorige
volgende »