Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:49:05
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
Mijn-bouw Indonesie door spoorijzer
Vandaag om 16:22:41
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13

Auteur Topic: Seinen begrijpelijk en eenvoudig aansluiten.  (gelezen 14406 keer)

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Seinen begrijpelijk en eenvoudig aansluiten.
« Reactie #15 Gepost op: 30 October 2013, 13:00:30 »
Hallo allen,

Hangt er natuurlijk van af op welke wijze de stroom weg valt.
Als de loc tot stilstand komt door vervuilde rails heeft hij altijd een klein zetje nodig.
In de meeste gevallen herhaald de centrale de opdrachten constant, juist om de problemen bij een korte onderbreking de decoder van nieuwe informatie te voorzien.
Het feit dat een lok niet weg rijdt indien de digitale spanning tijdelijk onderbroken is geweest, kan inderdaad met het soort decoders te maken hebben.
Multiprotocol decoders hebben hier vaker last van, in sommige gevallen rijdt hij dan zelfs de verkeerde kant op.
Heb ook wel eens gelezen dat hele oude type decoders hier last van kunnen hebben, maar heb dit zelf nog nooit meegemaakt.
Hou me al sinds 1991 bezig met digitale besturing van de modelbaan en heb wat dat betreft al veel "voorbij" zien komen.

Willem.

Edit: Nu ik er nog eens over nadacht, schoot me te binnen dat ik dit verschijnsel wel eens ervaren heb.  :-\
Alleen gebeurde dit niet altijd, meestal kwam de zaak wel weer op gang.
In het geval dat de loc bleef staan werdt de loc even gekanteld zodat de wielen aan 1 zijde van de rails kwamen.
Vervolgens de loc weer laten zakken en ging de zaak weer rijden.
Een goede verklaring heb ik echter hier niet voor kunnen vinden.
De oplossing door de decoder instelling aan te passen door alleen digitaal rijden in te schakelen en railcom e.d. uit geschakeld bleek meestal wel te helpen.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2013, 14:47:18 door br194 »

koekepeers

• Offline Offline
  • 00-H0 IR-NS
« Reactie #16 Gepost op: 07 October 2014, 21:43:17 »
Eindelijk de draad weer opgepakt, door een vervelende ziekte het afgelopen jaar nauwelijks aan de de hobby kunnen werken. Vlak voor de vakantie weer voorzichtig begonnen. Vorige week begonnen met het aansluiten volgens het  laatste schema. Helaas pindakaas het sein ging niet branden.......balen  ???

Vandaag kreeg ik echter de ingeving, dat in ledjes de stroom maar één kant op kan. Verder staat in het aansluit schema bij de seinen bij de draadjes naar de ledjes een +  8)
Dus opnieuw het schema veranderd, aangesloten, en getest. Jawel het werkt  (y)
(Met 3 loks getest en die deden keurig wat er verlangd werd.)
Het is uiteindelijk dus als volgt geworden.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke groeten,

Marc

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 08 October 2014, 01:45:57 »
Gefeliciteerd! En bedankt voor het vermelden van het resultaat.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #18 Gepost op: 08 October 2014, 17:51:21 »
Leuke topic. Ik ben eigenlijk met hetzelfde bezig maar had een iets wat andere aansluiting bedacht. Wat is het idee? Vanuit het Trix handboek heb ik kunnen lezen hoe men seinen analoog kan aansluiten op de baan. Voor lichtsignalen gebruik je de gele schakelkastjes waarmee je de sein kan bedienen. Nu kun je met deze schakelkast twee dingen tegelijk bedienen. Bij de een is er een spanning van buitenaf welke je op de groene en rode aansluitingen kan aansluiten (dus voor lichtsignaal) en er zijn nog twee kleurloze aansluitingen welke eigenlijk als stroomkring onderbreker fungeren. Belangrijk om te weten is dat deze niet in verbinding staan met de spanning van buitenaf (dus voor de groene en rode aansluiting). Hieruit is het idee gekomen om het sein aan te sluiten volgens het handboek en 1 spoorstaaf te isoleren en deze te verbinden met de kleurloze aansluiting. Hierbij gaat er een draad naar de ringleiding voor spoorstaaf blauw en een draad naar de geïsoleerde spoorstaaf blauw. Door op de rode knop te drukken zou de spanning van de spoorstaaf verdwijnen (waardoor de trein stopt) en zal het sein op rood springen. Hierbij is rekening te houden met het feit dat ik een digitale spanning over de baan heb lopen maar de rest analoog wil bedienen. Hieronder staan twee illustraties.

En hier hoe de aansluitingen in de gele schakelkast lopen.

Nu ben ik er zelf bijna zeker van dat dit ontwerp kan gaan werken maar vraag voor de zekerheid toch even de expertise van de mede forum gebruikers.

Alvast bedankt,

Stefan

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #19 Gepost op: 09 October 2014, 08:56:27 »
Geen expert maar wel de bevestiging dat je idee werkt. Er zit net zoals bij het anloge rijden een adder onder het gras. De trein staat in de stopsectie meteen stil en de lichten doven. In tegenstelling tot het analoge rijden is hier door de decoder alleen met hele complexe zaken wat aan te doen. Tenzij je met de ABC of remschakeling gaat werken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 09 October 2014, 10:38:24 »
Zoals Gerard ook al aan gaf gaat dit prima werken. Dit is exact zoals Trix het voor ogen had tien ze de kastjes ontwierpen, alleen dan voor analoog maar dat maakt geen verschil.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

koekepeers

• Offline Offline
  • 00-H0 IR-NS
« Reactie #21 Gepost op: 09 October 2014, 20:04:33 »
Zoals Gerard en Timo al schreven gaat dit zeker werken, het Trix schakelkastje doet immers precies het zelfde als bij mij het Viessmann-relais. Ik denk dat dit ook veel goedkoper is.
Dat de treinen abrupt stoppen bij rode seinen klopt ook het licht en het geluid gaan uit, als het sein weer groen is start het geluid weer bij het opstarten terwijl de trein dan al rijd. Dit alles is bij mij geen bezwaar daar de treinen al ruim voor het sein handmatig moeten stoppen. Wanneer ik dit vergeet te doen rijdt de trein het stroomloze gedeelte in en stopt. Een soort van ATB ;D
Vriendelijke groeten,

Marc

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #22 Gepost op: 09 October 2014, 21:15:36 »
Bedankt voor de reacties. Ga het binnenkort uittesten vooralsnog zonder sein want die moet ik nog aanschaffen. Maarja eerst maar even een goede ringleiding leggen voor de baanvoeding.

Paulus1201

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 09 October 2014, 22:15:18 »
Beste allemaal,
Ik had over de schakelaar ook nog een vraag. Kun je ipv de gele trix schakelaar ook een tuimelschakelaar met 6puntjes gebruiken.  Evenals velen ben ik een leek op ekectronica gebied, maar heb de indruk dat met de tuimelschakelaar ik in 1 beweging 2 stroomkringen kan beinvloeden. De eerste voor de rijstroom, de tweede voor de seinspanning. Geldt wrschlijk alleen voor een lichtsein.
Heb daarbij de volgende schakelaar in gedachten:
https://www.conrad.nl/nl/tuimelschakelaar-250-vac-3-a-2x-uitaan-sci-ta201a1-vergrendelend-1-stuks-700974.html
Zou dat werken?
Paul

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 09 October 2014, 22:21:03 »
De schakelaar die je in je tekst noemt zou kunnen. De schakelaar in je link echter niet, daar staat een verkeerde foto bij. De volgende doet het wel: https://www.conrad.nl/nl/tuimelschakelaar-250-vac-3-a-2x-aanaan-sci-ta202a1-vergrendelend-1-stuks-701158.html

Paulus1201

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 09 October 2014, 22:27:40 »
Ok!
Hartsikke bedankt
Paul  (y)