Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet.
door
Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0
door
MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek
door
saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0
door
jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West
door
Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
27 July 2025, 12:13:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Ombouw Peco code 55 wissels naar ' zelf-denkend ' (tip)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouw Peco code 55 wissels naar ' zelf-denkend ' (tip) (gelezen 5019 keer)
MRP_Peter
Gast
«
Gepost op:
30 August 2007, 05:03:34 »
Beste modelspoorders,
Wie van jullie gebruikt er code 55 (Peco N-schaal) voor zijn baan en heeft ervaring of het plan de betreffende wissels om te bouwen naar zelfdenkende?
Ikzelf heb al mijn wissels,en dat zijn er nogal wat,omgebouwd naar zelfdenkend.
Een hele klus en zeker waar het de 'scissors crossover ' wissel betreft.
Dit zijn 4 wissels en een kruising aan elkaar.
De overige wissels zijn makkelijker om te bouwen naar zelfdenkend.
Voor een ieder die hier ervaring in heeft of meer info over wil kan dit kenbaar maken.
Daar waar nodig mocht zijn kan ik wat tips geven over de ombouw naar zelfdenkend,spaart de extra schakelingen en isolatoren die nodig zijn om hartstukken en dergelijke ' apart ' met de wisselstand mee te schakelen.
Het is overigens een stukje werk wat niet voor iedereen is weg-gelegd,daar het min of meer met enige precisie uitgevoerd moet worden,teneinde de geleidende eigenschappen van de wissel goed te behouden.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Met vriendelijke groet,
Peter.
Klaas Zondervan
Re: Ombouw Peco code 55 wissels naar ' zelf-denkend ' (tip)
«
Reactie #1 Gepost op:
30 August 2007, 08:14:52 »
Peter,
als het gaat om Peco wissels met Electrofrog, dan zijn ze al in zekere zin zelfdenkend. Dus ik ben benieuwd wat jouw methode inhoudt en wat voor voordelen je daarmee behaalt vergeleken met de uitgangssituatie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
MRP_Peter
Gast
«
Reactie #2 Gepost op:
30 August 2007, 09:15:43 »
Ze zijn in zekere zin al zelfdenkend met dien verstande dat het gehele hartstuk van de wissel meeschakelt als de wissel omgaat.
Dta op zich zal voor een doodlopend spoor geen probleem vormen,doch op een parallelspoor zul je dekselsgoed je wisselstanden in de gaten moeten houden om geen kortsluiting te veroorzaken,ze moeten hier namelijk allbei op hetzelfde spoor staan om niet via de hartstukken de kortsluiting te veroorzaken.
Omdat ik de voedingen rechtstreeks op de betreffende rails zelf zet en deze niet via de wisselstanden laat lopen is het voor mij van essentieel belang dat ik niet altijd eerst de wissels goed moet gaan zetten teneinde om bijvoorbeeld een rangeerbeweging uit te voeren.
Ik heb een vrij groot station welke bestaat uit 9 sporen,waarvan er 4 sporen in een A en B sectie zijn onderverdeeld waartussen dan de ' scissors-crossover' ligt.
Omdat ik de secties onafhankelijk van elkaar wil kunnen bedienen waar dit nodig is of dat het via automaat bedrijf gaat ontkom ik er gewoonweg niet aan de betreffende wissels zodanig te modificeren dat bij een bepaalde spoor of richting de overige afgeschakeld zijn zonder dat ik hierbij hoef te letten op gevaar van kortsluitingen,vandaar dus de aanpassingen.
Standaard is het zo dat het hartstuk in zijn geheel doorverbonden wordt naar de stand van de wisseltong.
Mijn aanpassing in mijn wissels zorgt ervoor(net zoals bij de wissels van fleischmann na verwijdering van de bruggetjes in de wissel) dat alleen de helft van het hartstuk naar tongstand doorverbonden wordt en de andere helft (af)ge-isoleerd wordt.
Als ik weet hoe een jpg plaatje te uploaden naar deze site kan ik je het hele stationsplan zoals het nu is tonen.
met vriendelijke groet,
Peter.
Ferry van der Meij
«
Reactie #3 Gepost op:
30 August 2007, 11:50:42 »
Peter,
Volgens de beschrijving van Peco dienen de rechtdoorgaande tak en de afbuigende tak voorzien te worden van isolatoren. Het stuk rail hierachter moet je dan voorzien van voeding direct van de trafo. Kan er nooit kortsluiting optreden.
Ik zal wel eens kijken of ik hier een plaatje van heb.
Ferry
Begin de dag met een lach. En eindig de dag ook zo.
MRP_Peter
Gast
«
Reactie #4 Gepost op:
30 August 2007, 13:05:40 »
Beste Ferry,
Dit is mij bekend gezien ik meer dan 50 wissels en kruisingen in mijn baan heb liggen in het deel wat ervan klaar is(qua spoor dan).
Omdat ik niet veel voel voor overmatig gebruik van isolators en daarmee extra schakelingen heb ik voor deze optie gekozen om al mijn wissels gelik te maken aan het zelf-denk systeem van fleischmann,het bevalt tot nu nog toe zeer goed en voldoet prima voorzover.
Neemt overigens niet weg dat het peco railsysteem erg natuurgetrouw overkomt en makkelijk te bewerken is.
Mocht er behoefte zijn aan info over de ombouw kan ik dat geven.
In ieder geval bedankt voor de info Ferry.
En Klaas,ik zal een tekening of foto maken van hetgeen ik gewijzigd heb aan de wissels zodat het duidelijker wordt.
Zodra ik die klaar heb upload ik 'm.
Met vriendelijke groet,
Peter.
MRP_Peter
Gast
«
Reactie #5 Gepost op:
31 August 2007, 03:25:51 »
Bij deze dan de foto's van de wisselombouw zoals ik het gedaan heb:
Op de eerste foto is goed te zien hoe ik het hartstuk na inkorten van een van de spoorstaven(de langste) opgevuld heb met polyestervulmiddel(werkt overigens prima en kan naar behoeven ingekleurd worden met ' poly-pigment pasta ' ).
Het inkorten van de langste spoorstaaf is nodig daar dit anders alsnog (door middel van wielkontakt door de trein) kortsluiting zou kunnen veroorzaken.
Op de tweede foto is goed te zien welke electrische verbindingen gewijzigd zijn.
Op deze manier zijn de 2 helften van het hartstuk ge-isoleerd van elkaar en kan er nooit kortsluiting optreden door een ' verkeerde ' wisselstand bij parallelspoor.
Ook scheelt dit het aanbrengen van isolators en extra schakelingen die meeschakelen met de wissel om verbindingen te verbreken en tot stand te brengen.
Het is even een werkje om te doen maar scheelt je de ruimte voor extra schakelmateriaal.
Het gereedschap wat je hierbij nodig hebt is een mini frees/boormachine,vertind draad,een soldeerbout met kleine soldeerpunt en wat S-39 pasta.
Probeer bij het wegslijpen van het een en ander alleen een tungsten-carbide frees (of dunne slijpschijf)te gebruiken(geen frees met een slijpsteen erop dus) en frees met mate weg,anders raakt de frees verstopt.
Bij het solderen: Probeer de soldeertijd zo kort mogelijk te houden,de reden hiervoor mag duidelijk zijn denk ik.
De langste spoorstaaf in het hartstuk is na verwijdering van de betreffende standaard aangebrachte draadbrug(frees achtergebleven lasresten eerst weg) gemakkelijk te verwijderen door deze voorzichting met een plattebektang eruit te trekken.
Plaats deze na voldoende inkorten terug op dezelfde manier en hou ietwat ruimte tussen de beide spoorstaven(anders heeft het nog geen zin).
Eenmaal op hun plaats kun je aan het solderen beginnen.
Mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel.
Met vriendelijke groet,
Peter.
«
Laatst bewerkt op: 31 August 2007, 03:44:10 door MRP Micro Railway Products Sdn.Bhd.
»
Klaas Zondervan
«
Reactie #6 Gepost op:
31 August 2007, 09:53:10 »
Citaat van: MRP Micro Railway Products Sdn.Bhd. op 31 August 2007, 03:25:51
Op de eerste foto is goed te zien ........
Op de tweede foto is goed te zien.......
Helaas, ik kan het niet goed zien. Sterker nog, ik zie het helemaal niet.
Kun je andere foto's maken, en dan meer in close-up en met meer licht er op?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
MRP_Peter
Gast
«
Reactie #7 Gepost op:
31 August 2007, 11:15:17 »
Misschien is dit beter te zien?
Alles wat zich in de gele circels bevind is aangepast.
Met vriendelijke groet,
Peter.
mmhajvth
fulltime busy
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
«
Reactie #8 Gepost op:
31 August 2007, 12:06:22 »
Beste Peter,
Ik heb eens goed zitten kijken naar die eerste vergrootte foto... en eens naar een standaard exemplaar op mijn module... en weer eens naar jouw foto.... en weer eens naar mijn exemplaar.... enz enz... En het enige verschil dat ik kan vinden is dat ik die van mij roestkleurig heb gemaakt en die van jou dat niet is.
Met andere woorden... zou je nog eens heel duidelik willen uitleggen wat je nu precies gedaan hebt en bedoeld met het inkorten van die spoorstaaf? Want ik zie echt geen verschil met mijn niet aangepaste exemplaren.
Overigens ik doe het zelfde als Ferry al aangaf, lekker na de wissel alles isoleren. En dan de wissel en de sporen er na los van elkaar voeden, wat opzich voor mij sowiso logisch is omdat ik een S88 blokken systeem gebruik en Koploper die voor mij precies alle wissels goed zet op het juiste moment.
Als ik het heel eerlijk mag zeggen houd ik het daar ook eerstvoorlopig bij.. Een gratis update van Koploper downloaden lijkt me namelijk makkelijker dan een grote verscheidenheid van wissels mechanisch aanpassen.
No hard feelings.
m.v.g.
Mark
love to build realistic let's be kind.
Wim Donker
«
Reactie #9 Gepost op:
31 August 2007, 15:21:58 »
Ik denk dat Peter gewoon een insulfrog van zijn wissel heeft gemaakt door een stukje van het hartstuk weg te frezen en op te vullen met isolerend materiaal.
Peco code 55 is er voor zover ik weet niet in insulfrog-versie dus dit is dan de enige mogelijkheid.
@Peter: blijven de loks wel goed over het wissel rijden?
Gr. Wim
Klaas Zondervan
«
Reactie #10 Gepost op:
01 September 2007, 21:44:42 »
Ik vind dit een beetje een twijfelachtige ombouw. Je hebt een wissel met electrofrog, met een netjes omschakelend puntstuk. En daar ga je een insulfrog van maken, alleen maar omdat je geen isolatielassen wilt gebruiken? Zoiets zou ik nou nooit doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
MRP_Peter
Gast
«
Reactie #11 Gepost op:
04 September 2007, 05:58:45 »
Ik heb inderdaad botweg gezegd een 'insulfrog' gemaakt van dit soort wissels.
Het is moeilijk te zien dat de langste spoorstaaf ingekort is omdat het opgevuld is met poly-plamuur om de isolatie te waarborgen.
Overigens blijven de loks en treinen er goed overheen rijden zonder hierbij te ' haperen ' vanwege slecht kontakt.
De reden waarom ik gekozen heb voor deze ombouw is puur om het extra benodigde schakelmateriaal te beperken.
groeten,
Peter.
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|