Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 11:30:05
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 11:22:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:15:13
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:32:57
Problemen met spuiten rijtuigbak, wie weet raad? door MOVisser
Vandaag om 10:29:59
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:27:01
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 10:21:13
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 10:06:03
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
Vandaag om 09:57:52
Liliput Datenbank in de maak door wibi
Vandaag om 09:57:46
Plaatdikte van een rangeerbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:57:35
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 09:52:51
Minder wissels door Huup
Vandaag om 09:21:57
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 08:48:01
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Cc72000
Vandaag om 08:23:51
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 07:57:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 00:04:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
28 August 2025, 23:55:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
28 August 2025, 23:17:11
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
28 August 2025, 22:28:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 August 2025, 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
28 August 2025, 22:06:37
Da's Daz 2 door spoorijzer
28 August 2025, 21:49:48
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
28 August 2025, 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 August 2025, 20:39:47
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
28 August 2025, 19:59:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
28 August 2025, 19:32:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
28 August 2025, 18:21:43
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
28 August 2025, 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
28 August 2025, 18:04:17

Auteur Topic: Veel vragen van een beginner: Centrale, rails, bovenleiding?  (gelezen 1725 keer)

Faman

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Veel vragen van een beginner: Centrale, rails, bovenleiding?
« Gepost op: 20 March 2014, 06:37:36 »
Hallo,

ik wil beginnen met een Roco baan en heb al een digitale locomotief aangeschaft. Ik heb alleen enige beginners vragen over het hoe en wat.

Ik zit te twijfelen tussen de nieuwe witte Z21 en de multimaus. Wat is beter om mee te beginnen of kan ik ook beide gebruiken als ik niet via een tablet wil controleren maar multimaus?

Waar bestaan de aangeboden Geoline railsets uit, zijn het uitbreidingen van set 1 of onafhankelijk te gebruiken. Ik wil geen R2 bochten gebruiken, alleen R3 en R4.

Indien ik electrische wissels en seinen wil gebruiken wat voor aandrijvingen en decoders heb ik dan nodig, is Roco 10778 decoder genoeg daarvoor en hoe sluit je deze aan?

Is bovenleiding van Viessmann nog van toepassing op digitale Roco Geoline. Zijn Roco electrische locomotieven voorzien van werkzame pantografen voor de bovenleiding?

Nou, dit zijn wel de vragen die ik op dit moment kan bedenken. Hartelijk dank voor antwoord en uitleg daarvan!

vr gr
« Laatst bewerkt op: 20 March 2014, 08:13:20 door Ronald Koerts. Reden: Titel verduidelijkt. »

ruudns

• Offline Offline
Re: Veel vragen van een beginner: Centrale, rails, bovenleiding?
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2014, 08:36:02 »
Één deel van het antwoord kan ik je wel al geven:
Bij digitaal rijden is de bovenlijding niet meer functioneel. Alles loopt via de rails en de bovenleiding is alleen nog maar "omdat het gewoon mooi is" ;) ;D. De roco loks kun je wel nog steeds omzetten naar bovenleiding via een jumper op de print in de lok, maar dat is meer gedacht voor het analoog rijden.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2014, 08:37:57 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Johan de Vries

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2014, 11:22:28 »

Dat hoeft toch niet? Als je zeg maar de plus ook op de bovenleiding zet, dan kan je die nog steeds digitaal gebruiken...
« Laatst bewerkt op: 20 March 2014, 13:10:10 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 March 2014, 11:31:26 »
Dat kan, maar wat is het nut ervan? En weegt dat dan op tegen alle gedoe?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 20 March 2014, 12:05:26 »
Als je zeg maar de plus ook op de bovenleiding zet, dan kan je die nog steeds digitaal gebruiken...
Dat zou kunnen, maar het heeft weinig toegevoegde waarde. Bovendien maak je het jezelf wel erg lastig als er ook nog keerlussen in de baan zitten.
Dus zoals de anderen ook al zeggen, gewoon de stroomafnemer voor het mooi langs de draad laten schuiven, maar elektrisch alles uit de rails halen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 March 2014, 12:12:42 »
Ik zit te twijfelen tussen de nieuwe witte Z21 en de multimaus. Wat is beter om mee te beginnen of kan ik ook beide gebruiken als ik niet via een tablet wil controleren maar multimaus?
De multimaus is aan te sluiten op een Z21. De multimaus doet dan dienst als handregelaar.

Let wel op, er bestaat verschil tussen de z21 (kleine z) en de Z21 (grote Z). Wat die verschillen zijn kan je wel vinden :)

Indien ik electrische wissels en seinen wil gebruiken wat voor aandrijvingen en decoders heb ik dan nodig, is Roco 10778 decoder genoeg daarvoor en hoe sluit je deze aan?
Zie vooral wissels/seinen elektronisch aansturen los van digitaal aansturen. Eerste is nodig om ze op afstand te bedienen en het tweede is een uitbreiding zodat je ze via je centrale kunt bedienen. Voor het eerste heb je een wisselaandrijving nodig en voor het tweede een (wissel)decoder. Let op dat het tweede niet verplicht is. Als jij het fijn vindt om ze met drukknopjes (of/en een eigen schakeling) aan te sturen is dit geen probleem. Je kan ze digitaal aansturen zodat je ze op je centrale (of met de Z21 op een telefoon/tablet) te schakelen en (afhankelijk van de centrale) grafisch weergeven en wisselstraten instellen. Het is alleen een must als je met de computer/automatisch wilt rijden. Het is een afweging die je maakt afhankelijk van je toepassing en wensen.

Is bovenleiding van Viessmann nog van toepassing op digitale Roco Geoline. Zijn Roco electrische locomotieven voorzien van werkzame pantografen voor de bovenleiding?
Het kan nog gewoon werken maar het is niet nuttig. Alle loc's zijn bij digitaal al individueel aanstuurbaar. Bij 2-rail is het ook nog zo dat een loc die ingesteld staat op bovenleiding één spoorstaaf en de bovenleiding gebruikt. Keert de loc om zal hij niet meer rijden. Bovenleiding voor de sier is dus veeeeeel makkelijker.

Waar bestaan de aangeboden Geoline railsets uit, zijn het uitbreidingen van set 1 of onafhankelijk te gebruiken. Ik wil geen R2 bochten gebruiken, alleen R3 en R4.
Volgens mij meld Roco dit wel op hun website/in de catalogus. Natuurlijk is je baanplan niet afhankelijk van je set. Je kunt zelf een zo gek baanplan maken als je zelf wilt, ook met de stukken in een set (eventueel met losse stukken).

Timo

PS Klaas was me weer net voor  ;D
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #6 Gepost op: 20 March 2014, 13:17:50 »
Dat zou kunnen, maar het heeft weinig toegevoegde waarde. Bovendien maak je het jezelf wel erg lastig als er ook nog keerlussen in de baan zitten.
Dus zoals de anderen ook al zeggen, gewoon de stroomafnemer voor het mooi langs de draad laten schuiven, maar elektrisch alles uit de rails halen.
Volgens mij maak je het jezelf zelfs gemakkelijker, zolang tenminste ALLE locs van de bovenleiding gebruikmaken. Dan kun je lijkt me beide rails met elkaar verbinden...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 20 March 2014, 14:14:07 »
Dat lijkt zo. Maar bij digitaal is stroomafname uit de bovenleiding niet aan te raden. Je hebt maar één contactpunt, en dat "spettert" meer dan stroomafname via de wielen. En dat veroorzaakt weer verminkingen van het digitale signaal. Is geen eigen ervaring, maar ik heb dat een paar keer op forums gelezen van mensen die het hebben geprobeerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20 March 2014, 14:33:20 »
En alleen bovenleiding betekent dus geen diesellocs en geen stoomlocs.
Overigens is het kennelijk zo ongebruikelijk geworden om een tweerailbaan via de bovenleiding te voeden dat bijvoorbeeld Roco wel degelijk elocs verkoopt zonder elektrische verbinding naar de stroomafnemers. De vernieuwde 1600 bijvoorbeeld. Als je die via de bovenleiding wilt voeden, moet je zelf even een stroomafnemer aansluiten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #9 Gepost op: 25 June 2014, 22:28:48 »
Hoi!

Als je bepaalde voorkeur hebt voor bepaalde stralen kan je alles los kopen. In de meeste startsets zit R2.

Wat henk al aangeeft: Niet alle electrische loks hebben een werkende pantograaf. Dus die zit voor de sier op. Je kan ook gewoon rijden met alle andere merken behalve märklin, die hebben een ander systeem (3rail). Bij de meeste banen is de aangebrachte bovenleiding voor de sier en niet werkend.

Daarnaast moet je opmerking van Klaas in overweging nemen: Het kan wel maar kan ook voor storingen en problemen zorgen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remystoom

• Offline Offline
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
« Reactie #10 Gepost op: 25 June 2014, 22:37:38 »
Marklin kan wel, alleen moeten er dan wel gelijkstroom assen onder.
Andere mogelijkheid ter vervanging van Marklin is Trix, die (bijna) het zelfde
uitbrengen. (Marklin wisselstroom,Trix gelijkstroom) Trix is namelijk een deel
van Marklin.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #11 Gepost op: 25 June 2014, 22:58:11 »
Beste Remy,

Marklin kan wel, alleen moeten er dan wel gelijkstroom assen onder.

Dat is knap om alleen de wielen te wisselen. Wat jij zegt geldt alleen voor rijtuigen. Wil je Märklin loks gaan gebruiken dan moet je meer aanpassen dan allen de wielen. Je moet ook de stroomafname aanpassen. Want märklin heeft van die skies onder de loks zitten om via de pukkels tussen de rails de stroom op te nemen, die heb je bij 2-rail niet. Daarnaast moet je mogelijk nog meer aanpassen. Dan ben je op slopers hoogte en ja dan kan je beter van het huidge 2-rail merk van Märklin, Trix het model nemen. Dus alles behalve Märklin-loks.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!