Waarbij de vraag is wat die bepaling onder het Nederlands recht waard is. Zover ik weet zijn in Nederland de rechten alleen middels akte overdraagbaar.
Hoe zit het dan met rechten als de originele rechthebbende inmiddels is overleden of het betreffende bedrijf failliet is gegaan?
Je draagt het auteursrecht ook helemaal niet over. Je geeft toestemming voor gebruik, maar wel zodanig dat je de toestemming niet meer zomaar kunt intrekken.Het auteursrecht houd je, en je kunt je werk ook nog onder andere voorwaarden beschikbaar maken, of het auteursrecht later (met een akte) alsnog overdragen aan een ander.
Dus kun je je toestemming weer intrekken. Zal ongetwijfeld tegen geprotesteerd worden onder verwijzing naar de creative commons voorwaarden, maar zelfs creativecommons Nederland zelf geeft op haar website aan dat dit in Nederland "niet uitgesloten" kan worden. De vraag is natuurlijk altijd wat in voorkomende gevallen door een rechter wordt beslist, maar de auteursrechthebbenden staan in Nederland over het algemeen vrij sterk.
Kan ik een Creative Commons-licentie intrekken?Nee. Creative Commons-licenties kunnen niet worden herroepen of ingetrokken en gelden voor de duur van auteursrechtelijke bescherming van een werk. In de regel is dat in Europa tot zeventig jaar na de dood van de maker. Dat betekent dat je niemand, die jouw werk met een daaraan door jou verbonden Creative Commons-licentie heeft verkregen, ervan kan weerhouden om het werk te gebruiken in overeenstemming met de licentievoorwaarden. Je kunt op elk gewenst moment stoppen met het distribueren van je werk onder een Creative Commons-licentie, maar daarmee kun je de reeds in het verkeer gebrachte kopieën van het werk niet uit circulatie halen.
Kortom, gewoon een mailtje sturen en je hoeft er verder niet over na te denken of iets mag of niet.
Ik weet niet welke cc jij bedoelt, maar die ik ken en waar je ook zelf naar verwijst, spreekt juist geen duur af, maar is onbeperkt van toepassing.Oke, je kunt dat ook een afgesproken duur noemen
Dat maakt het overigens tot een draak van een overeenkomst, die vast goedbedoeld is, maar tot zeer ongewenste situaties kunnen leiden. Er kunnen altijd redenen zij dat je na verloop van tijd je mening herziet.