Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
Vandaag om 23:36:29
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Duikeend
Vandaag om 23:16:49
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
Vandaag om 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
Vandaag om 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09

Auteur Topic: Spoor G instapper  (gelezen 6383 keer)

Mohy

• BNLS Supporter
  • Offline Offline
Spoor G instapper
« Gepost op: 11 June 2014, 20:35:18 »
Hallo Allen,

Na afscheid genomen te hebben van een grote collectie H0 modellen wegens ruimte gebrek in huis, kruipt het bloed toch daar waar het gaan kan mag. Binnen geen ruimte, maar buiten wel. Oftewel een kans dient zich aan voor schaal G (Gartenbahn). Ik heb al een aantal dingen bekeken en me ook al laten verleiden tot de aanschaf van een Loc (was gebeurd voor ik er erg in had  ;D), maar toch dient voorzichtigheid geboden voor mij want ik ben goed thuis in H0, maar heb echt nog nada kennis van spoor G, behalve dat het buiten kan en dat het allemaal lekker robuust er uit ziet. Een aantal van de vragen die ik heb zijn:

• In de tuin spelen ook jonge kinderen. Ik twijfel er niet aan dat zij een trein door de tuin enorm kunnen waarderen, maar is het ook veilig. Vanuit H0 weet ik dat als je beide railstaven aanraakt met digitaal spoor, dat je dat voorlopig niet weer (wil) doen  ;D. Hoe zit dit met Spoor G? Aangezien het vrij groot materieel is, kan ik me voorstellen dat hier een soort beveiliging op zit, maar is dit afdoende? Of gewoon niet rijden als de kids "los" zijn?
  • Hoe robuust is Spoor G nu eigenlijk. Beetje gekke vraag misschien, maar buiten het feit dat het weerbestendig moet zijn, is het mooi meegenomen als het ook een beetje kind bestendig is ;)
  • Is het digitaliseren van analoog materieel net zo simpel als in H0? (lees: decoder prikken)?
  • Wat  is de digitale spanning van Spoor G. De gelijkstroom (DC) spanning is volgens mij 22.5 volt, maar aangezien de spanning in H0 tussen digitaal en analoog bedrijf ook verschilt, vroeg ik mij of, en in welke mate ?
  • Ook hier de vraag die H0 spoor veel bezighoud: gelijk digitaal of eerst analoog?
  • Zijn er nog dingen die mij als beginnend G-spoorder nog op het hart moeten worden gedrukt? Zo ja, dan hoor ik dat graag !
  • Welke merken zijn er buiten LGB en Piko G nog meer voor rijdend materieel? Mijn voorkeur qua materieel gaat uit naar duits diesel materieel tp V-VI
  • Voor goede websites voor G-Spoor houdt ik me ook aanbevolen

Vooral veel vragen over de veiligheid van het materieel. Dit is toch doorslaggevend voor de aanleg voor zo'n baan. De baan is trouwens niet per se definitief van karakter en kan waarschijnlijk weer worden afgebroken. In ieder geval alvast bedankt voor alle antwoorden.

Mvg
Martijn
You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Lambert1921

• Offline Offline
Re: Spoor G instapper
« Reactie #1 Gepost op: 11 June 2014, 21:16:02 »
Hallo Martijn.

Al jaren heb ik al een buitenspoorbaan. Eerst bij mijn ouders in de tuin. Toen ik verhuisde heb ik weer een nieuwe baan gemaakt maar dit keer op een hoogte van 60 cm. De baan staat op houten paaltjes en de rails liggen op kunststof terras planken. Dit vraagt geen onderhoud en omdat ze hol zijn kun je de kabels er doorheen trekken. De rails heb ik van het merk Thiel, verkrijgbaar bij de Grootspoorwinkel in Noordwolde. Een duurder alternatief zijn de rails van LGB, maar dan wel de vernikkelde versie. Gebruik geen messing deze krijgen een aanslag en schoonmaken is dan een pré. Als ik de winterperiode niet gereden heb hoef ik alleen maar het ergste vuil van de baan af te halen en ik kan rijden. De baan wordt om de 3 meter gevoed met een 18volt/10amp trafo.
Ik gebruik voor het rijden de Aristocraft Train engineer, een radio signaal, geen digital. De lokomotieven kunnen wel voorzien worden van een eigen ontvanger zodat het mogelijk is met meerdere loks te rijden.
Ik heb maar twee loks van het merk LGB de rest is Bachmann, Aristocraft en HLW (Hartland Lokomotive Works) Deze merken vind ik beter als LGB vooral wat de detaillering betreft en de prijs. Kijk eens op de site van RD-Hobby in Duitsland.
Ik hoop dat ik je hiermee al wat op weg heb geholpen.

Gr. Bert Senden.

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 11 June 2014, 23:00:56 »
Hallo Martijn,

Ondanks dat je al iets hebt aangeschaft in G, heb je ook schaal 1 overwogen ?

Schaal 1 kan ook prima buiten gebruikt worden, rails van Hubner of de originele Marklin rails.
Vooral de Marklin rails is redelijk te verkrijgen 2e hands op beurzen. Daarnaast heeft Marklin voldoende modellen die robuust zijn voor kinderen en niet al te duur.

Het grote verschil met G is dat de verhouding materieel en rail klopt in schaal 1, wat bij G zeker niet het geval is.
Daarnaast zijn er in 1 mooie modellen te koop, Marklin, Kiss, KM1, Wunder, Dingler... Schaal G heeft toch een iets hoger "speelgoed" gehalte...

Het is maar een idee....

Veel plezier met grootspoor !

Groeten,

Ferry

opa-bullcat

• De maat doet er wel degelijk toe.
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 June 2014, 23:32:28 »
Hallo Martijn,

ik las hier nikkelen rails gebruiken, langskomen, wel onderstaande foto is van een stuk nikkelen rails die ik speciaal in de tuin heb gelegd vanwege alle verhalen die er zijn tussen nikkel en messling, kijk ook eens op het http://grootspoorforum.nl daar zitten zeer veel grootspoorders, en uiteraard ook erg veel know how.

Nog even de foto van de nikkel rails na 1 jaar in weer en wind.

Hans is op 12 april 2017 overleden.

Vriendelijke groet,

Hans

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 8 webcams op 1 pagina. :D

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 June 2014, 06:29:56 »
Hallo,

Mooi dat Hans een foto heeft geplaatst van nikkel rails na een jaar buiten, ziet er niet meer uit. Beter messing gebruiken, dat wordt wel donker, maar alleen de bovenkant van de rails hoeft maar schoongemaakt te worden. En dat de zijkanten van de spoorstaven donker worden is juist prima ( instant weathering ). Sommige mensen hebben hiervoor een speciaal gereedschapje voor gemaakt. Een handvat met een sponsje onderaan waarmee de bovenkant van de spoorstaven schoongemaakt worden zonder te hoeven bukken terwijl de rails op grondniveau ligt.

Let nog even op het volgende; de meeste modellen van LGB zijn gebouwd op basis van smalspoor modellen, dus met 1 buffer in het midden en Piko heeft met wat googelen met de schaal normaalspoor modellen als basis gebruikt met twee buffers. De modellen hebben daardoor te smalle draaistellen in verhouding tot de voorbeeldlocs, maar het is wel leuk spul en prijsgunstig.

Succes en veel plezier met je tuinspoor,

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 12 June 2014, 14:11:37 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #5 Gepost op: 12 June 2014, 08:25:15 »
Mijn Spoor G-baan ligt alleen in het zomerseizoen buiten. Na een regenbui laat ik eerst de poetsloc zijn werk doen op de messingrails. Indrukwekkend hoe goed dat gaat. Afgelopen zomer legde ik een paar meter in en onder zwart zand voor een fotoserie. Dat bleef een week zo liggen. Ik schrok ervan hoe snel de messing railstaven op deze manier zwart kunnen worden, maar ook nu bood de poetsloc uitkomst.
De baan is digitaal. Dat scheelt me elk seizoen opnieuw een hoop bedradingswerk. Alleen de rails wordt op meerdere plaatsen voorzien van elektriciteit. Over spanning op de rails maak ik me weinig zorgen. Het bewijs hiervoor levert onze viervoeter.
Mocht ik ooit opnieuw beginnen met een baan in de tuin, wordt het spoor 1 in plaats van spoor 2m (=spoor G). Ferry noemde hierboven al de voordelen.

Groet,
Bas

Mohy

• BNLS Supporter
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 June 2014, 08:42:08 »
Bedankt voor alle reacties. Al weer een aantal valkuilen gedicht. Behoorlijk onder de indruk van de foto van het stukje nikkelspoor. Instant wheatering lijkt me top, maar dit is volgens mij niet bruikbaar meer.

De voornaamste reden om Spoor G te gebruiken is dat dit materieel me best Ok leek en inderdaad redelijk betaalbaar. Het hoeft allemaal niet helemaal te kloppen, zolang de "erlebnis" er maar is. (als ik de prijzen van spoor 1 locs zie, durf ik die al bijna niet buiten te laten rijden, laat staan met kids in de buurt  ;D ). Maar verder ben ik niet gehinderd door enige vorm van kennis en leek spoor G me het beste passen.

Voor het reinigen van de rails heb ik ook al mooie oplossingen gezien (oa een schuurmachine ingebouwd in een platte wagen  :D) en het aantal meters zal nu niet dusdanig zijn dat het niet meer te doen is.

Over spanning op de rails maak ik me weinig zorgen. Het bewijs hiervoor levert onze viervoeter.

Haha, helemaal top !

You're born with nothing, you die with nothing, so what have you lost: nothing !! - Monthy Python

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 12 June 2014, 08:58:37 »
Hallo Hans en Martijn.

Nou die foto van die nikkelen rails kan nooit die rails zijn die ik bedoel. Maar er is een verschil. Aluminium vernikkeld (deze zitten in de beginsets van Bachmann) of messing vernikkeld.
Die aluminium versie gaat er inderdaad zo uit zien als op de foto van Hans. Maar messing vernikkelde rails doet dat niet. Zie mijn foto's. En die rails liggen al meer als 5 jaar in weer en wind, dus dan moesten die er zeker zo uitzien als op de foto van Hans, en dat is dus niet zo.
Ook bestaat er een variant van een rvs legering. Is nog beter. Dus voor mij geen messing.

Gr. Bert.
De rail van het merk Thiel

De vernikkelde versie van LGB

CKLX

• Offline Offline
    • Secondtrains.com
« Reactie #8 Gepost op: 12 June 2014, 09:22:00 »
Ik zou zeggen, ga een keer kijken bij BigTrainWorld in Noordwolde, Friesland. Je kijkt je ogen uit en ze geven goed advies.
Het is wel ver weg, maar meteen een goede gelegenheid om dit mooie stukje Nederland te bekijken.

CKLX

rjr

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 June 2014, 10:23:27 »
Bij mij zijn zowel spoor H0 als spoor G in gebruik. Voor de koude maanden H0 op zolder, voor de zomerse maanden spoor G in de tuin.
Dat ligt er intussen al meer dan 10 jaar. Altijd buiten. En hier lopen nu 4 kinderen rond in de leeftijd van 3 tot 10 jaar.
In de afgelopen 11 jaar of zo 2 keer een aanrijding gehad bij de overgang over het pad met 1 van de kinderen.

Hier op de foto is de overgang een klein beetje te zien, links van boom. Deze is ook al meer dan 10 jaar oud. Dus een advies, begin op tijd met je begroeiing. In H0 koop je de boom die je wilt, in G moet die groeien zoals je wilt.

Wat betreft de spanning. Ik gebruik zowel op mijn H0 baan als op mijn G baan mijn lenz centrale. Dus de werking is in beide gelijk. Heb trouwens ook nog nooit problemen gehad bij mijn H0 baan met handjes op de rails. Daar viel je niets van.
Wel gebruik ik verschillende spanningen. H0 werkt met 16V, bij G werk ik met 22V ( een voordeel van de lenz centrale/boosters, die is heel eenvoudig om te schakelen )
Maar ook bij G dus geen problemen als de kinderen de rails een aanraken.

Naast het pad waar de rails ingemaakt is gebruiken de kinderen de spoorbaan ook wel eens als looppad. Ook dat is geen probleem voor de rails. Die kan dus wel wat hebben.

Het inbouwen van een decoder is net als bij H0, als de lok voorbereid is gewoon er in prikken. Als de lok niet voorbereid is moet je even wat soldeerwerk doen.
Ik zou wel voor digitaal gaan. Zie zelf toch duidelijk beter rijgedrag dan bij analoog in het begin. Staat gewoon een continue spanning er op. En zie ook dat het omschakelen naar 22V echt voordelen heeft. De treinen rijden beter dan wanneer ik deze op 16V laat staan. Het grootspoorforum was al naar verwezen, zeker een aanrader.

De rails heb ik bevestigd op een betonnen bed, met beton ijzer er in, buizen er door voor bedrading ( maar dat heb je dan achteraf toch altijd nog weer te beperkt gedaan ) Over het beton heb ik dakleer gebrand. Zit niet vast aan het beton, maar heft wel mooi de oneffenheden op zodat je mooie vlakke ondergrond hebt. En dat ligt dus allemaal al een jaar of 11.

Groet,
Roelco

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 June 2014, 14:04:00 »
@ Mohy,

Ik had het over instant weathering van de messing rails die wat donkerder van kleur wordt dus meer bruinig zoals echte rails roesten ( en dan bedoel ik natuurlijk de zijkant van de rails ).
En ik zei dus ook dat de nikkel rails er niet meer uitzien, dus ik denk dat je mijn reactie niet goed gelezen hebt. Mijn reactie gaat om de messing rails van LGB  !!!

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Mohy

• BNLS Supporter
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 June 2014, 14:26:24 »
@ Mohy,

Ik had het over instant weathering van de messing rails die wat donkerder van kleur wordt dus meer bruinig zoals echte rails roesten ( en dan bedoel ik natuurlijk de zijkant van de rails ).
En ik zei dus ook dat de nikkel rails er niet meer uitzien, dus ik denk dat je mijn reactie niet goed gelezen hebt. Mijn reactie gaat om de messing rails van LGB  !!!

Groeten Ruud B.

Misschien een beetje krom opgeschreven, maar ik bedoel inderdaad te zeggen dat de 'instan wheatering' van de messing sporen helemaal top zijn, maar dat het nikkelspoor op de foto volgens mij niet meer bruikbaar is.

Wel erg interessant om te lezen met welke sporen je rekening moet houden en dat vernikkeld niet zomaar vernikkeld is, maar dat het vernikkelde materiaal ook belangrijk is. Komt bij iedereen terug, dus dat is zeker een punt om goed mee te nemen.

Grootspoorforum had ik me al voor aangemeld, maar die registratie procedure duurt ondertussen wel erg lang... Misschien eens mailen. Verder komen er weer een paar foto's langs waarvan ik alleen maar enthousiaster wordt.

De baan wordt om de 3 meter gevoed met een 18volt/10amp trafo.

Bedoel je letterlijk om de 3 meter een trafo, of bedoel je een aansluit punt? Want waarom zou je om de drie meter een trafo neerzetten? (Vanuit H0 weet ik dat meerdere trafo's zonder isolatie (letterlijk) levensgevaarlijk zijn)

rjr

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 June 2014, 14:38:29 »
Gezien hij het heeft over een 10A trafo denk ik dat we rustig kunnen aannemen dat het om de 3 meter een aansluit punt is, en niet een trafo. 1 trafo per baan is genoeg.

Ga je voor digitaal dan heb je boosters nodig, ook die zijn er best zwaar, maar 10Amp boosters kom je toch niet zo veel tegen. Dan kan het bij een grotere baan wel noodzaak worden om met meerdere boosters te werken. Afhankelijk van welke zal dat dus veelal betekenen dat je wel met isolatie moet gaan werken.
Ga je voor Lenz, dan hoeft dat niet. Werk met 2 boosters op mijn LGB baan. Als ik die van mijn H0 baan pak zou ik 2X 5 A is 10 A hebben.
Voor mijn LGB werk ik met 2 lichtere boosters, 2 keer 3 A, is dus 6 A die ik beschikbaar heb, en daarop kan ik zonder problemen 2 treinen laten rijden die elk 2 motoren hebben.

Voor de volledigheid, die 2 boosters schakel ik dus parallel zodat ik met 2 draden naar de baan ga, en daar nergens isolatie gebruik.
De meeste boosters kunnen dat niet, maar de Lenz heeft deze optie wel, wordt beschreven in hun documentatie.

Groet,
Roelco

Lambert1921

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 June 2014, 14:42:26 »
Ja het is inderdaad maar een trafo. De baan wordt om de 3 meter gevoed.

Gr. Bert.