Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
Vandaag
om 02:32:51
Bahnstrecke 5867
door
DJV
Vandaag
om 02:19:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Albert.H0
Vandaag
om 00:02:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
neudalhausenstadbahn
24 December 2025, 23:57:02
Goede wensen voor 2026
door
Ronald Halma
24 December 2025, 23:54:07
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
saskia
24 December 2025, 23:33:36
Yamorc 7001 dood
door
Ronald Halma
24 December 2025, 23:32:25
US diorama in H0
door
Ronald Halma
24 December 2025, 23:29:11
Modelwensen 2026
door
marco
24 December 2025, 23:22:03
MoBaBro.de
door
Jelmer
24 December 2025, 23:17:59
Aachenau West
door
Jelmer
24 December 2025, 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en
door
MB6400
24 December 2025, 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
24 December 2025, 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding
door
BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Jelmer
24 December 2025, 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Mispoes
24 December 2025, 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
24 December 2025, 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen.
door
sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen..
door
R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Menno
24 December 2025, 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
24 December 2025, 19:07:41
Rondom Charlois
door
Eric B
24 December 2025, 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Reinout van Rees
24 December 2025, 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
24 December 2025, 17:51:14
bestaand station of eigen bouw?
door
Petertje
24 December 2025, 17:38:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
draaistellen Stalen D
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: draaistellen Stalen D (gelezen 1723 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3884
Modelleisenbahner mit Volldampf
draaistellen Stalen D
«
Gepost op:
05 September 2007, 01:17:25 »
Ik heb een vraag over de draaistellen onder de 4-deurs stalen D's serie DIV 6061-6100.
Deze stalen bagagerijtuigen kregen op een gegeven moment draaistellen van buitendienst gesteld mat'36 ter vervanging van de Pruisische draaistellen.
Wie weet in welk jaar deze draaistelwisselingen door de NS zijn uitgevoerd?
Of concreter; tot welk jaar hebben deze rijtuigen in bijvb de Holland-Scandinavië Express op hun Pruisische draaistellen gereden?
Bij voorbaat dank voor de info.
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Ries
Offline
Berichten: 933
Re: draaistellen Stalen D
«
Reactie #1 Gepost op:
05 September 2007, 02:14:43 »
Hoi Wim,
in het boekje van J.van Wijck Juriaaanse staat het antwoord, alleen is het zo'n brij aan info en her en der verspreid dat ik nu op dit tijdstip even geen zin heb het allemaal precies uit te zoeken, ga het wel op later tijdstip doen voor je
Het enige wat ik er
nu
uit op kan maken is dat ze altijd op preussen hebben gelopen, voor zover de inzet in (int treinen) en wat ik las is dat de 11 overgebleven D welke als ongevallen wagen zijn verbouwd in
1960-196
2 bij de firma Janssen de motor en loopdraaistellen hebben gekregen van
let op: Eld4 El2 Eld3 en El3
Tot zover, later meer details
Ries
Gelogd
Ries
Offline
Berichten: 933
Re: draaistellen Stalen D
«
Reactie #2 Gepost op:
05 September 2007, 10:01:01 »
Het vervolg:
De eerste serie is als volgt in dienst gesteld:
6061-6070 > 1932 > Allan
6071-6080 > 1932 > Beynes
De tweede serie is:
6081-6090 > 1933 > Allen
6091-6100 >1933 > Werkspoor
Beide deelseries waren identiek en reeds in gelaste uitvoering.
Zij zijn gebouwd met zwanehals draaistellen, gelijk het type van de 7200, zij hebben echter voor ze overgedragen werden de oude preusiche draaistellen gekregen uit de jaren 1906 / 1907 / 1909 / 1912/1914 1920.
De eerste serie draaistellen was geklonken en de tweede serie was gelast en zijn onder oude houten rijtuigen terecht gekomen, dit om het comfort te verbeteren.
De serie 6061-6100, heeft nooit zijn draaistellen terug gekregen. De serie heeft verder nog 6 rijtuigen (6095-6100) in moeten leveren om de serie 7601-7606 tbv vervoer naar Zwitserland te creeren.
Goed in 1939 bestond de serie dus uit
34 rijtuigen 6061-6094.
06 rijtuigen 7601-7606.
Na de oorlog:
23 rijtuigen 6000
06 rijtuigen 7601-7606
1951 volgt een omnummering, tbv omnummeringen C rijtuigen.
23 rijtuigen 6701-6723.
1953 wederom een omnummering, tbv dubbelenummers instroom Plan E.
23 rijtuigen 6301-6323.
Door de jaren heen staat de serie wederom wat rijtuigen ten behoeve van verbouwingen, tot het jaar 1961/1962 als de laatste rijtuigen omgebouwd worden tot ongevallen wagen en dan de draaistellen krijgen van het elektrisch materieel.
De serie 6301-6323 heeft dus altijd met Preussen gereden.
Interesanter wordt het bij de verbouwde rijtuigen uit de oorspronkelijke serie 6061-6100!
In 1957 werden de 5 > 7601-7606 verbouwd en nog eens zeven rijtuigen uit de "oude serie" toegevoegd, > 7611-7617 om internationaal te gaan rijden, pas in
1959 begin 1960
kregen zij nieuwe Beynes draaistellen.
D6304-D6305 en D6308 worden verbouwd in 1960 tot D7618-7620 en kregen in
1960
ook gelijk nieuwe draaistellen
Ten behoeve van kuiken vervoer naar Italie werden de D6310 en D6311, omgebouwd en vernummerd D7631-D7632 in het
voorjaar van 1958
kregen zij nieuwe draaistellen.
Even de draaistel vernieuwing op een rijtje:
7601-7606 > 59/60
7611-7617 > 59/60
7618-7620 > 60
7631-7632 > 58
Heel verhaal en dat terwijl ik niks met cijfers heb
Ries.
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3884
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: draaistellen Stalen D
«
Reactie #3 Gepost op:
05 September 2007, 20:48:15 »
dank je wel!
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Ries
Offline
Berichten: 933
Re: draaistellen Stalen D
«
Reactie #4 Gepost op:
05 September 2007, 21:04:18 »
Graag gedaan, meer is te lezen en te leren in het draadje over de ongevallen stalen D's
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6816
Spaar ze allemaal.
Re: draaistellen Stalen D
«
Reactie #5 Gepost op:
05 September 2007, 21:35:00 »
Ik heb het boekje al , Hahahahahahahaha
(beurs houten
)
Groeten Stephan.
Gelogd
Adieu
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
draaistellen Stalen D