Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:12:35
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: TEE trix  (gelezen 8542 keer)

Richey

• Offline Offline
Re:TEE trix
« Reactie #15 Gepost op: 22 August 2012, 18:31:39 »
Hoi Evert,

Het gaat dus weer beter met de knie, dat je alweer op zolder hebt gezeten?
Ik heb nu een rijtuig uit elkaar liggen, het eerste rijtuig achter de motorwagen.

Bij mij ontsporen er meerdere, maar dit is wel de meest hardnekkige. Wat bedoel je met braampjes?
Zelf zit ik te denken die "bobbeltjes" die er op het koppelingmechaniekje zitten weg te vijlen, en misschien een klein stukje van de bovenkant van de electrische koppeling weg te vijlen. Misschien dat hij dan wat meer ruimte krijgt..?

Groet,

Richard

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #16 Gepost op: 23 August 2012, 12:17:45 »
Dankje Richard, met de knie gaat het nog niet goed dwz heb er nog een flinke bloeduitstorting en wat vocht, maar moet voorzichtig met traplopen zijn en lopen tot de pijngrens.
Goed de trix TEE wat bedoel ik met braampjes, het lijkt wel of er een klein naadje (braampjes)over de rand van de bak loopt, denk dat het met het spuitgieten te maken heeft.
Ik heb ze weggevijld en over de hele lengte van de rand nog wat verwijderd.

Maar heb er een foto van gemaakt, het lijkt nu erg ruw maar heb het idee dat er net iets meer ruimte voor de koppeling is.

hoop dat het het zelfde is als met mijn TEE.
mvgr

Richey

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 24 August 2012, 15:26:08 »
Hoi Evert,

Dat is inderdaad nog één van de wijzigingen die ik ook nog wil doorvoeren. Als ik het tot nu toe zo zie heeft de koppeling inderdaad in de hoogte te weinig ruimte, in combinatie met een te laag gewicht van de losse rijtuigen. Hier kwam ik vooral achter door te rijden zonder de vouwbalgen gemonteerd.

Ik heb dan ook niet geheel stilgezeten...
Bij de draaistellen heb ik de rijtuigen uit elkaar gehaald, en heb ik het gat waar het draaistel in rust met de hand met een 8 mm boortje iets dieper gemaakt. Hierdoor heeft het draaistel dus in de hoogte iets meer ruimte om naar beneden te komen bij een ongelijkheid in het spoor.
Verder heb ik gezien dat er zowel op als onder de losse draaistellen best wel wat ruimte over is, dus ik wil nog een stukje plaatstaal pakken en hier stukken uitzagen om op verschillende plekken op de draaistellen te lijmen, zodat de draaistellen opzich zwaarder worden (dus minder snel uit de rails lopen).

En tja... als alle hoop vervlogen is kunnen er volgens mij ook altijd nog kleine symoba's onder. Dan raak je de stroomdoorvoerende functie wel kwijt, maar dat moet dan maar op een andere manier geregeld worden... ;)

Groet,

Richard

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #18 Gepost op: 24 August 2012, 15:36:28 »
Hoi Richard,

de moed niet te snel opgeven, de mijne doet het nu goed op de buitenbaan, zie ook mijn draadje.ook duwen gaat goed.
Wat mij wel op viel dat ons treinstel heeft een keertje gereden op een andere baan (geheel roco rail) en gaf geen centje pijn en ontspoorde nergens.
Ga vanavond naar de camping en neem de railhobby mee naar huis en scan de test rapport wel even.

mvgr Evert

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #19 Gepost op: 27 August 2012, 10:36:28 »
Minimaal 42 cm is dus R2. R4 is 54,7 cm.

Het moet R3 zijn dus 42 cm ,en als ik het goed heb is dat bij fleischmann 6133.Had het even niet goed onthouden.

mvgr Evert.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #20 Gepost op: 27 August 2012, 11:11:10 »
Excuses, ik dacht dat het om Profi-Gleis ging in HO. Daar is R2 420 mm en R3 483,5. Catalogusnr. 6133 is R4 en dat is 547 mm.

Zojuist heb ik het nogmaals uitgeprobeerd op mijn testbaantje. Door R2 rijdt het treinstel geheel probleemloos. Zelfs door de boogwissel, waarvan de binnenbocht R1 is (356,5 mm). Hebben wij het over hetzelfde TEE treinstel van Trix (catalogusnr. 22132) ?

Peter
« Laatst bewerkt op: 27 August 2012, 11:32:13 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #21 Gepost op: 27 August 2012, 11:41:30 »
Hoi Peter,

Nu wordt de verwaring nog groter, we hebben overal profirail van fleischman liggen 6131 en 6133 voor de buiten baan, maar heb in het emplacement bij het station wat krappe bogen liggen (halve) om het railplan enigszins te compenseren, en daar gaat het dus net mis.en dez halve bogen zijn geen R3.

ps heb je een pb gestuurd met gegeven van de railhobby 12 2008 (deze zet ik liever niet openbaar ivm auteurs rechten)

Ja we hebben het over het zelfde treinstel.

mvgr Evert
« Laatst bewerkt op: 27 August 2012, 11:44:30 door mass am see »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #22 Gepost op: 27 August 2012, 12:01:49 »
Dank voor je PB. Ik heb daarop gereageerd door op "Antwoord" te klikken, maar ik kan nu niet zien of dit ook gelukt is.

Mijn voorlopige conclusie herhaal ik hier. Een testbaantje is dus niet hetzelfde als een echte baan.

Groet,

Peter
« Laatst bewerkt op: 27 August 2012, 12:03:49 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 27 August 2012, 20:16:11 »
De enige keer dat ik het stel in actie heb gezien, had hij geen problemen met R2.

Richey

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 28 August 2012, 14:31:23 »
Tja...
Hoewel ik de trein ook niet super stabiel vind denk ik toch ook dat ik het voor het grootste gedeelte in mijn baan moet zoeken...  Daarom begin ik ook steeds meer te neigen het geheel toch nog maar eens af te breken, en dan "goed" op te bouwen...
Ik kan alleen min Wintrack cdtje even nergens vinden...  :-\

Richey

• Offline Offline
Re: TEE trix
« Reactie #25 Gepost op: 06 August 2013, 17:00:29 »
Toch eens iets ouds omhoog schoppen... :-).
Gelukkig zijn mijn problemen met het ontsporen volledig opgelost, we hebben van de winter de oude baan afgebroken en zijn opnieuw begonnen, met een grotere nauwkeurigheid, is hij nooit meer ontspoort... Solid as a rock  (y).

Heb ik toch nog een vraag over het treinstel... : Is er al eens iemand hier zo gek geweest er verlichting in aan te brengen die over een functie van de decoder loopt? Er zit tenslotte een 21-pins decoder in, dus qua uitgangen zou het geen probleem mogen zijn. Iemand het wiel al uitgevonden?

Groet,

Richard

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 05 May 2014, 00:19:30 »
Even een oud draadje afstoffen.

Mijn TEE-Ram van Trix is altijd een lastige trein vanwege de nogal starre verbinding van de koppelingen. Bij de minste oneffenheid in de rails was is het raak. Ik ben nu bezig met het opbouwen van een nieuwe baan en bij het testrijden ging het regelmatig mis, vooral bij het duwen. Nu kan je zeggen, dat ligt aan de baan en je moet gewoon zorgen dat hij vlak ligt. En gelijk heb je. ;)
Maar omdat geen enkele trein buiten deze TEE-Ram problemen geeft, ben ik toch maar weer eens gaan kijken of er niet iets aan de TEE-Ram gedaan kon worden om de boel wat minder kritisch te maken.
Om te beginnen maar de tip van Richard (Richey) opgevolgd. Het gat waar het draaistel in draait een beetje uitboren.
Ik heb dat gedaan met een getrapte boor van 7,8mm met de hand (nooit een boormachine gebruiken!!).
Deze getrapte boren zijn ideaal om in plastic en dun plaatmateriaal te boren, ze "happen" nooit.
Het draaistel krijgt hierdoor een veel ruimere speling in vertikale richting en wat misschien nog belangrijker is: de kantelbaarheid in de rijrichting wordt ook veel beter.

Door het uitboren zit het draaistel behoorlijk los en kan er in sommige gevallen onderuitvallen als je de wagon optilt. Omdat ik de draaistellen ook nog wat meer druk wil laten uitoefenen heb ik deze verzwaard (10gr per draaistel) met een stukje messingstaf van 8x23mm met daarin een gat met M4 draad.
Vervolgens een M4 boutje door het draaistel in het messingstaafje gedraaid. Het draaistel kan nu niet meer spontaan uit de bak vallen en het gewicht is met 10gr toegenomen.

Bij één tussenbak liep het messingstaafje tegen een wandje aan waardoor de vrije beweging van het draaistel onvoldoende was. Aangezien het wandje vanaf de buitenkant niet te zien is heb ik dat er maar uitgehaald.

Waar ook op gelet moet worden is de stroomafnemer van het draaistel van de stuurstand. De kop van het M4 boutje kan hier sluiting maken en moet daarom een beetje worden afgedraaid. Ik heb de kop tot 6mm verkleind.

Het voorste draaistel van de stuurstand hoeft niet aangepast te worden.

Daarna uitgebreide rijtests gedaan. Op geen enkel punt in de baan trad meer een ontsporing op.
Het treinstel rijdt nu als een zonnetje over allerelei "probleem" punten. Hij RAMt gewoon door. (y)

Hieronder nog wat kiekjes om het een en ander toe te lichten.

Op dit plaatje is de getrapte boor te zien.

Groet,
Gerrit

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 05 May 2014, 13:03:00 »
... Deze getrapte boren zijn ideaal om in plastic en dun plaatmateriaal te boren, ze "happen" nooit. ...
Zelf gebruik ik bij het boren van een groot gat in dun plaatijzer een poetslap. Voorboren met vb. 6 mm. Dan een dubbel gevouwen oude poetslap op het gat leggen. Met een boor van bv. 15 mm door de poetslap boren. De poetslap vult daarbij de ruimten van de boorschacht op, waardoor er geen boorslingering en/of "happen" ontstaan. Of dat bij ander soort plaatmateriaal ook werkt, weet ik niet. Misschien moet er voor het fijnere werk een oude zakdoek tussen?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 05 May 2014, 17:06:02 »
Die truc met een lapje boren in plaatmateriaal werkt inderdaad uitstekend, maar boren in plastic is een ander verhaal. Een normale boor gaat i.v.m. de grote spoed/snijhoek al heel snel happen, zelfs al doe je dat handmatig. Dat geldt met name voor diameters groter dan pakweg 3mm.

Groet,
Gerrit