Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 09:35:31
Sfeer op je modelbaan door Nohome
Vandaag om 09:30:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 08:26:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
  

Auteur Topic: Mastica bussen  (gelezen 13314 keer)

arjen

  • Gast
Re: Mastica bussen
« Reactie #15 Gepost op: 20 August 2007, 22:26:42 »
Volgens mij komt de MB 230 minder voor als de MB 200, klopt dat ?

Kan kloppen. Van het model van de MB 200 zijn er echt enorm veel in de markt gepompt, het was toen de enige miniatuur streekbus die er te koop was. De 230 kwam een paar jaar later pas uit, volgens mij vlak voordat Mastica ophield te bestaan. Daar zijn er ongetwijfeld veel minder van gemaakt.

hoi bedoel je zo iets als dit


railhopper

Dit is de Gelderse versie met uitstapdeur achter, de rest-van-het-landversie met middenuitstap was ook te koop.

Bolramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Mastica bussen
« Reactie #16 Gepost op: 21 August 2007, 09:58:36 »
Beste Adri en Bram,

De foute topic om dit te vermelden, maar mijn andere hobby is autobussen. DAF en Den Oudsten waren twee los van elkaar staande bedrijven. DAF leverde het chassis en Den Oudsten bouwde daar de carrosserie op. Het DAF MB 200 chassis is grofweg geproduceerd van 1965 tot 1987. De motor ligt tussen de assen en was eerst voorzien van de Leyland-licentie motor type DO en later van de eigen 11,6 liter motor DKDL gebruikt.  Ook van deze motor afgeleide types met meer vermogen , DKL en DKTL zijn  gebruikt. Het chassis werd gebruikt voor allerlei bussen en door vrijwel iedere carrosseriebouwer werd op dit chassis bussen gebouwd. Vanaf 1969 is Den Oudsten het standaardtype streekbus op dit chassis gaan bouwen. Dit naast de Leyland componenten. Daar gebruikte Den Oudsten compenenten van Leyland om het chassis samen te stellen. Dat type was Leyland-Den Oudsten LOB (of LOK voor de korte versie of LOT voor de tourversie) De standaard wielbasis was 600 cm. Later zijn daar de versie met brede instap, 564 cm, de korte versie 500 cm en 536 cm gekomen. Ook is op Volvo B10M chassis gebouwd, voor bijvoorbeeld TET en VAD. Even hier op terugkomend : Volvo gebruikt de B voor buschassis, de 10 staat voor de 10 ltr motor en de M voor Midden (tussen de assen) motor. Er is ook een B10R chassis, waarbij de R staat voor de motor achter de achteras.

Het zal duidelijk zijn dat de exemplaren uit 1969 afwijken van die uit 1987. Wel was men weer terug naar de enkele instap, maar in plaats van twee ruitjes per deurhelft kwamen de enkele ruiten per deurhelft. Dat is de versie van Mastica, die uit 1986. Zonder nooddeur, glad dak en twee noodluiken.

In de loop der tijd zijn een groot aantal varianten geleverd : enkele deur voor, dubbele middendeur; enkel voor, enkel achter de achteras, enkel voor dubbel achter; enkel voor, dubbel midden, enkel achter; dubbel voor, dubbel midden; dubbel voor, enkel achter; 12 meter, 10,36m, 10,60, 18m geleed; stads, lijn en tour (verhoging na eerste ruit)

Naast Den Oudsten hebben ook andere carrosseriebouwers dit type carosserie gebouwd. Natuurlijk Verheul als de ontwerper, maar ook Hainje, Van Hool, Jonckheere, Van Rooyen en Domburg.

Vrijwel alle bussen van dit type zijn in Nederland gebleven, maar ze reden ook in België, Frankrijk en zelfs Israël.

Er is een boek over deze bussen : De Gele Rijders.

Mastica noemt dit de B86. Voor zover mij bekend is deze aanduiding voor deze carrosserie nooit gebruikt door Den Oudsten. Den Oudsten gebruikt deze aanduiding B86 voor geheel zelf gebouwde bussen. Een vrij hoekig model dat o.a. in Gouda en Delft reed.

Er werd een opvolger gezocht voor de oorspronkelijk uit 1967 stammende type. De eerste was Leyland-Verheul LVB668- Verheul. Model onlangs uitgebracht door HB-model. Helaas met fout ribbeldak en verkeerde opbouw op de noodluiken. Eerst werd een type ontwikkeld gezamenlijk met Hainje voor zowel stadsdienst als lijndienst. Den Oudsten is na een paar prototypes zelf met haar B88 op de proppen gekomen. Zoals op de foto van Railhopper. DAF leverde hiervoor de opvolger van de MB200 : de MB 230. Luchtvering standaard. Dit chasssis is ongeveer tot 1995 geleverd.

Dus door de kortere productietijd zijn er al minder MB230's dan MB200's geleverd. Daarbij kwam ook dat DAF-MB200-Den Oudsten jarenlang de enige door het streekvervoer aangeschafte bus was, terwijl in de jaren van de MB230 er veel meer diversiteit was. Mercedes in grote aantallen, maar ook Den Oudstens eigen concurrentie met de B89 Alliance model. Gebouwd op MB 230, Volvo B10M, Iveco chassis, maar ook geheel als zelfdragende constructie van Den Oudsten zelf. De lage vloer versie en de lage vloer gelede wordt door Vemi gemaakt. De eerste vrij grof, de gelede is veel beter.

De B88 werd ook door Mastica/Limo Cars gemaakt. zowel in bouwbakket als complete bus. Railhopper heeft de versie met de enkele uitstap achter de achteras gefotografeerd. Er is ook een versie met dubbele uitstap tussen de assen.

Door Den Oudsten werd de B88 ook op DAF SB220 en Volvo B10R gebouwd. Deze hebben de motor achter de achteras liggen en hebben daardoor een lager chassis en dus ook vloer in de bus. Hierdoor konden de ramen lager worden doorgetrokken. Hiervan is geen model in 1:87. Wel in schaal 0.

Een hele lap tekst en ik kan nog wel even doorgan, maar ik hoop dat het wat meer info geeft over deze twee bustypen.

Groeten, René
Een connexxion  bus is een verbinD-Ding