Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 17:08:48
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
  

Auteur Topic: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?  (gelezen 5684 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #15 Gepost op: 25 February 2014, 21:01:40 »
Op zich wel logisch dat de baureihe 41 voor passagiers treinen werd ingezet, die verschilt nauwelijks in wiel diameter met een br39 (die als passagiers machine ontworpen is)

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #16 Gepost op: 25 February 2014, 22:01:19 »
Nauwelijks wil ik het verschil niet echt noemen. De baureihe 41 heeft 1600 mm drijfwielen (max 90 km/h) en de baureihe 39 heeft 1750 mm drijfwielen (max 110 km/h en gelijk aan de baureihe 23).

Het succes van de 41 in reizigersverkeer is de snelle aanzet. De locserie heeft een grotere cilinderslag dan gebruikelijk (720 mm tegen 660 mm wat normaal is voor einheitslocs en tal van Länderbahn-locs). Dit verhoogd de aanzetkracht. Er zijn zelfs 41ers ingezet voor treinen die ook wel met 01.10-locs gereden werden.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 25 February 2014, 22:05:26 door Emiel_nl »

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #17 Gepost op: 26 March 2014, 23:03:58 »
Even dit draadje afstoffen, ik had hier nog nooit op gereageerd..
Alsnog bedankt voor ieders inbreng, heb ik weer een hoop van geleerd!

@4k, mag ik dit topic nog een keer onder uw aandacht brengen?

41 serie heeft toch ook voor de Lange Heinrich gereden?

Misschien wel net zo'n vreemd gezicht als een 044 voor een reizigerstrein, is een 01 voor een goederentrein:



Bron: Drehscheibe-foren.de


Volgens het bijschrift was de lok daar prima geschikt voor en waren goederentreinen van 2000 ton geen uitzondering.
Al lijkt me een serieuze uitdaging om dat met zulke grote drijfwielen van z'n plek te krijgen...

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #18 Gepost op: 27 March 2014, 14:55:06 »

heren

even tussendoor
de baureihe 44 werd bij db vooral in middengebergte,dus zeg maar omgeving harz,kassel,paderborn,ook ingezet voor
personentreinen met umbauwagen,vooral op stijgingsrijke trajekten,de tabellen geven aan dat op zo'n lijn
de tonnage die aangekoppeld kon worden sterk afneemt,dus een 44 is dan precies goed,of een 58,zoals bij de DR
Niets mis mee dus.en op de snelheid kwam het niet aan,dus het paste precies
zelf ben ik van plan om lange goederentreinen te rijden met de 103,trekkracht volop
en de laatste jaren werd de 103 ook gebruikt daarvoor

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #19 Gepost op: 27 March 2014, 15:00:42 »
Dit kwam niet alleen voor met stoom, ook bij e-locs. Zo weet ik uit de periode dat ik veel in Seefeld kwam ÖBB personentreinen ook door de 1020 (E94) planmatig werden getrokken. Dus zo vreemd is het niet.  ;)
Groeten

Olav

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: DB br044 ook inzetbaar voor personentreinen?
« Reactie #20 Gepost op: 27 March 2014, 17:32:02 »
DB heeft bewust de br01 voor expressgut treinen ingezet. Die mochten als de wagons het toelieten met personen trein snelheden rijden.

Maar wat er op bovenstaande foto achter hangt ziet er niet echt uit als een 'expressgut' trein

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk