Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 19:20:34
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
  

Auteur Topic: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken  (gelezen 3149 keer)

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Ik ben een absolute starter. Ik heb nog geen keuze gemaakt mbt de koppeling waarmee ik wil gaan rijden. Ik koop hier en daar wat locs en wagons die allen andere koppelingen hebben. Ik weet dat via de NEM 362 deze gemakkelijk te vervangen zijn.

De Roco 40271 is een mooie korte voor de koppeling van treinstellen. Volgens mij zijn deze in de baan echter niet (automatisch) te ontkoppelen. Klopt dat?

Dit lijkt me niet handig voor goederenwagons etc. Omdat ik eigenlijk met maar een soort koppeling wil, zit ik een beetje te duppen wat verstandig is.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2014, 12:26:57 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 15 March 2014, 12:09:01 »
Het is misschien handig van te voren te bekijken bij de aankoop van materieel of er een nem-schacht (NEM 362) aan de wagen of locomotief zit. Maar misschien had je dat al zelf bedacht ;)
« Laatst bewerkt op: 15 March 2014, 12:10:58 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: Koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 15 March 2014, 12:13:41 »

Klopt, ik had al begrepen dat dat eigenlijk een noodzakelijke voorwaarde is.  (y)
« Laatst bewerkt op: 15 March 2014, 12:59:18 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2014, 13:50:20 »
Ik heb de Roco kortkoppelingen en het is een grote fout geweest. Gekoppeld ziet het er mooi uit, maar het grote nadeel is dat de koppelingen te lang zijn. Wanneer merk je daar iets van? Veel modellen passen met de Roco kortkoppeling niet meer in de doos/originele verpakking. Dan zitten er 2 dingen op, namelijk de verpakking molesteren of de koppelingen telkens uit de nem schacht trekken. Beide zijn gewoon niet handig, dus ik kan je deze koppelingen afraden. Mocht je ze toch met die koppelingen in de doos proppen (wat ik ook nog wel eens heb gedaan), dan komt het regelmatig voor dat de koppelingen verbuigen, waardoor ze onbruikbaar zijn. Resumé, rotzooi dus en niet aan te raden...
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #4 Gepost op: 15 March 2014, 13:55:12 »
FLM profi  (y) of kadee

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #5 Gepost op: 15 March 2014, 14:07:43 »
@ Tomasso,
Is dat niet wat kort door de bocht?
Niet iedereen stopt zn modellen regelmatig terug in het doosje.
Zelf rij ik ook met deze koppelingen en ben er erg over te spreken.
Koppelen mooi kort en licht, in tegenstelling tot de Kadee en de Fleischmann Profi.

@Sentla,
Ik denk dat je eerst moet bedenken hoe je wilt gaan rijden.
Vaste stammen of veel rangeerwerk.
Ga je voor mooi kort of juist voor praktisch?

Roco koppelt kort en licht, maar is inderdaad vrij lang.
Fleischmann Profi koppelt kort en is klein, maar koppelt zwaar. (wagons worden eerder weggeduwd dan dat de koppeling vasthaakt)
Kadee koppelt licht, maar niet kort
Marklin koppelt redelijk kort en is klein, maar blijft bij sommige modellen haken achter de buffers.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #6 Gepost op: 15 March 2014, 15:14:07 »
Van de koppelingen die jou wel wat lijken 2 stuks van kopen en dan zelf testen is het beste, dan kom je vanzelf op de koppeling die voor jou het beste is.

Ik ben toendertijd op de Roco kortkoppeling uitgekomen omdat ik licht koppelen belangrijk vond, je moet er alleen niet lomp mee omgaan en soms de inlay van de verpakking wat bijsnijden zoals Tomasso al zei.
Voordeel van zowel de Fleischmann profi en de Roco kortkoppelingen is dat je een wagon rechtstandig uit een trein kan tillen.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2014, 15:16:51 door prutser »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #7 Gepost op: 15 March 2014, 17:12:21 »
Zoals hier al is genoemd, gewoon een paar van verschillende koppelingen kopen (al dan niet met een wagentje er al aan ;D ) en ermee spelen en proberen of het je bevalt.
Zo heb ik zelf de keuze gemaakt tussen Fleischmann Profi voor de rijtuigen en vooralsnog de standaard beugelkoppeling voor goederenwagens, maar dat laatste kan nog veranderen.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om van de Roco rijtuigen de Roco kortkoppelingen te vervangen door Fleischmann's. Zolang ik die rijtuigen nog niet door elkaar gebruik heb ik daar nog niet zo'n haast mee.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #8 Gepost op: 15 March 2014, 17:14:37 »
@Sentla,
Ik denk dat je eerst moet bedenken hoe je wilt gaan rijden.
Vaste stammen of veel rangeerwerk.
Ga je voor mooi kort of juist voor praktisch?

Roco koppelt kort en licht, maar is inderdaad vrij lang.
Fleischmann Profi koppelt kort en is klein, maar koppelt zwaar. (wagons worden eerder weggeduwd dan dat de koppeling vasthaakt)
Kadee koppelt licht, maar niet kort
Marklin koppelt redelijk kort en is klein, maar blijft bij sommige modellen haken achter de buffers.

Goed advies. Roco heeft behalve de gewone kortkoppeling ook nog de Universal. Dat is de meest licht aankoppelende kortkoppling en het meest geschikt voor rangeren van alle starre koppelingen.
Hier overigens Profi vanwege het minst lelijk en niet geïnteresseerd in rangeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #9 Gepost op: 15 March 2014, 17:38:57 »
Das een goeie, Henk, de Universal is er ook nog.

Wat dan misschien ook nog een nuttige opmerking is; deze en de Märklin koppeling kunnen ook koppelen met de aloude beugelkoppeling.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2894
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #10 Gepost op: 15 March 2014, 17:52:03 »
Ik heb alleen ervaring met de Märklin- en Roco-kortkoppelingen. Ik rangeer zelden. Naast het grote nadeel van de Roco-koppelingen dat die enerzijds inderdaad onwijs lang zijn en daardoor niet onbeschadigd in en uit een doosje komen en anderzijds naar mijn mening ronduit lelijk zijn aan het begin of einde van een trein zie ik er eigenlijk geen nadelen aan. Ze koppelen gemakkelijk en vooral ONTkoppelen gemakkelijk als ik een stammetje wil ontbinden. Ik gebruik ze vooral in het reizigersverkeer. De Märklin-koppelingen gebruik ik vooral in het goederenverkeer. Ze koppelen mooi kort, maar laten soms op ongewenste plaatsen opeens op onverklaarbare wijze los. Met name wanneer de baan niet perfect vlak ligt heb je problemen. De Roco-koppelingen zijn daar ongevoeliger voor. Waarom heb ik de keuze gemaakt zoals het nu is? Ik heb veel Märklin-goederenwagens. Die worden geleverd met Märklin-kortkoppelingen. Zolang er geen reden is van die standaard af te wijken laat ik het lekker zo. De enkele niet-Märklingoederenwagen heb ik ook voorzien van die koppelingen om mogelijke problemen als matig koppelen te voorkomen. Märklin-kortkoppelingen kunnen ook worden voorontkoppeld. Dat is voor heuvelen wel leuk. Mijn reizigerstreinen heb ik van Roco-kortkoppelingen voorzien omdat de Märklin-koppelingen nèt iets te kort bleken, vooral met lange rijtuigen in krappere bochten (R2*). Roco is kennelijk iets langer, waardoor het wel mooi ging.

* Daarmee bedoel ik Märklin C-rails R2.