Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 22:19:10
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 22:17:02
Bauarbeiten im gange
door
Sikko
Vandaag
om 22:05:53
Achtergrond met AI
door
Sikko
Vandaag
om 22:03:08
Rondom Charlois
door
Arjen52
Vandaag
om 21:58:46
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 21:50:03
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 21:43:11
Goede wensen voor 2026
door
cor_b
Vandaag
om 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar
door
TvdZ
Vandaag
om 20:57:28
Spoor- en tramweg parafernalia
door
sneek
Vandaag
om 20:55:38
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
Daan!
Vandaag
om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905
door
ruudns
Vandaag
om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen.
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Alewijn
Vandaag
om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 16:29:58
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Rsd1000
Vandaag
om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2
door
FredD
Vandaag
om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026
door
Rieks
Vandaag
om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 09:53:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels (gelezen 3417 keer)
Sven
Offline
Berichten: 8398
Eton Wick, UK
Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
«
Gepost op:
31 January 2010, 12:13:36 »
Ik heb een bizar probleem.
Ik zal eerst de situatie uitleggen.
3 modules van links naar rechts:
Module A: 2 wissels en stroomaansluiting voor baan.
Module B: 1 wissel
Module C: 1 wissel en Esu Switchpilot + Esu Extender
De centrale stroomvoorziening van de Lokmaus wordt middels een audio tulp stekkers met speakerdraad aangevoerd vanaf Module A naar elke volgende module. Deze draad maakt een tussenstop op een printplaatje in elke module, waar de rails op aan is gesloten. Dit bereikt alle modules goed, want de trein rijdt zonder problemen over de hele baan.
De Switchpilot heeft track (digitale info) en power (voeding) beiden op de printplaat aangesloten op dezelfde contacten waar de centrale voeding op aan is gesloten (daar het maar om een klein baantje gaat). Dus er is maar een (digitale) stroomkring. De wissels op module A en B krijgen hun aansturing van de Switchpilot op module C. Hiervoor lopen twee draadjes voor elke Tortoise motor van de switchpilot Extension gezamenlijk via een Ethernetkabel. Hiervoor heb ik een Ethernetconnector open gebroken en elke helft daarvan op de printplaat op module B en A aangesloten. Hiervandaan tap ik stroom voor de desbetreffende Tortoise wisselmotor af en is er op weer een Ethernetkabel aangesloten die naar de volgende module gaat.
Het bizarre probleem is nu: als ik de Roco digitale centrale zoals voorheen aan module A aansluit, rijden de treinen wel, maar werken de wissels niet. Als ik de aansluiting verplaats naar de module waar de Switchpilot op aan is gesloten (module C), werkt het allemaal wel! Ook de twee wissels op module A. Sluit ik de boel aan op module B, werkt het ook niet. Maar er is dus duidelijk niets mis met de hele verbinding. Heeft dit te maken met het feit dat ik speakerdraad gebruik? Het zal wel iets met spanning te maken hebben, maar is dat ook zo en wat doe ik er aan?
Hoop dat het duidelijk is en dat iemand me kan uitleggen waarom dit mis gaat.
Hieronder Module A
Hieronder Module B
Hieronder Module C
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
«
Reactie #1 Gepost op:
31 January 2010, 12:27:57 »
Sven, kun je niet veel beter een gewoon kroonsteentje gebruiken? Dit komt op mij over als een chaos, en ziet er zeer storingsgevoelig uit.
En als het op A wel werkt en op C niet, dan zul je de fout in C moeten zoeken, dat kun jij alleen.
Meten is weten.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Sven
Offline
Berichten: 8398
Eton Wick, UK
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
«
Reactie #2 Gepost op:
31 January 2010, 13:26:19 »
Wim,
Bedankt voor je antwoord. Bij mijn vorige module werkte ik met kroonsteentjes en ik ben juist het tegenovergestelde van mening. Kroonsteentjes maken het storingsgevoelig, omdat de dunne draadjes makkelijk los gaan. Met de printplaatjes is het juist een zeker systeem en ook heel duidelijk, omdat het op elk printplaatje hetzelfde werkt. Bij het aansluiten meet ik meteen of alles klopt. Het neemt ook veel minder ruimte in beslag nu.
Het punt is dat ik niet zo weten hoe ik dit moet meten. Er is een goede verbinding, want de trein rijdt! Ik zou niet weten wat er fout zou kunnen zijn.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
«
Reactie #3 Gepost op:
31 January 2010, 14:18:37 »
Hoi Sven
Meten zou je met een multimeter kunnen doen, in het ohm/doorpiep bereik, waarbij je voor alle relevante kabels tussen begin en eindpunt meet.
Helaas zie ik geen afbeeldingen dus kan ik lastig meer info geven...
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27054
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
«
Reactie #4 Gepost op:
31 January 2010, 14:42:36 »
Citaat van: Sven op 31 January 2010, 13:26:19
Kroonsteentjes maken het storingsgevoelig, omdat de dunne draadjes makkelijk los gaan.
De simpelste oplossing daarvoor is dikkere draden gebruiken. Zeker voor een centrale voedingsleiding moet je niet van dat dunne apenhaar gebruiken, wat bij wijze van spreken verdwaalt in een kroonsteen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Sven
Offline
Berichten: 8398
Eton Wick, UK
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
«
Reactie #5 Gepost op:
31 January 2010, 14:46:49 »
De centrale voedingsleiding is juist dikker speakerdraad, de draad naar de wissels is ethernetdraad, maar de wissels werken met die draden, dat is al aangetoond. Is speakerdraad anders dan een koper bekabeling (dwz minder goed)?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27054
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
«
Reactie #6 Gepost op:
31 January 2010, 14:54:07 »
Speakerdraad is over het algemeen gewoon tweelingsnoer. De koperkwaliteit is gelijk, vrijwel alle draadsoorten zijn gemaakt van elektrolytisch roodkoper met een kopergehalte van 99,99%.
Het enige verschil is dat bij speakerdraad de aders gemerkt zijn zodat je kunt zien wie wie is.
Soms is dat door kleur, rood/zwart of een ader met een kleurstreepje, of door een een richeltje op een van de aders.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
«
Reactie #7 Gepost op:
31 January 2010, 15:34:24 »
Zoals Wim al aangeeft, oogt het een beetje rommelig. Misschien heb je een soldeerfoutje gemaakt, in ieder geval alles goed doormeten en zoals Klaas aangeeft, dikkere kabel gebruiken en al zeker voor de voedingsdraden. Ik zou zeggen 1,5 mm kwadraad. kabel goed vastzetten mag ook. Kun je er ook niet met iets achter blijven hangen. kabelbinders of iets dergelijks en om de x cm vastzetten aan de plaat.
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Sven
Offline
Berichten: 8398
Eton Wick, UK
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
«
Reactie #8 Gepost op:
31 January 2010, 17:20:58 »
Volgens mij zien jullie bij het advies over doormeten een ding over het hoofd. Nl als ik aan een kant (bij module C) de twee stroom erop zet werkt alles, maar aan de andere kant (module A) alleen de treinen, terwijl de wissels en de treinen stroom krijgen aangevoerd door dezelfde twee kabels. Dus bij het doormeten krijg ik altijd een biep. Ik denk dat ik gewoon een gat aan de achterkant van module C boor voor de baanaansluiting, is het probleem omzeild.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels