Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels  (gelezen 3292 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8327
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
« Gepost op: 31 January 2010, 12:13:36 »
Ik heb een bizar probleem.

Ik zal eerst de situatie uitleggen.

3 modules van links naar rechts:
Module A: 2 wissels en stroomaansluiting voor baan.
Module B: 1 wissel
Module C: 1 wissel en Esu Switchpilot + Esu Extender

De centrale stroomvoorziening van de Lokmaus wordt middels een audio tulp stekkers met speakerdraad aangevoerd vanaf Module A naar elke volgende module. Deze draad maakt een tussenstop op een printplaatje in elke module, waar de rails op aan is gesloten. Dit bereikt alle modules goed, want de trein rijdt zonder problemen over de hele baan.

De Switchpilot heeft track (digitale info) en power (voeding) beiden op de printplaat aangesloten op dezelfde contacten waar de centrale voeding op aan is gesloten (daar het maar om een klein baantje gaat). Dus er is maar een (digitale) stroomkring. De wissels op module A en B krijgen hun aansturing van de Switchpilot op module C.  Hiervoor lopen twee draadjes voor elke Tortoise motor van de switchpilot Extension gezamenlijk via een Ethernetkabel. Hiervoor heb ik een Ethernetconnector open gebroken en elke helft daarvan op de printplaat op module B en A aangesloten. Hiervandaan tap ik stroom voor de desbetreffende Tortoise wisselmotor af en is er op weer een Ethernetkabel aangesloten die naar de volgende module gaat.

Het bizarre probleem is nu: als ik de Roco digitale centrale zoals voorheen aan module A aansluit, rijden de treinen wel, maar werken de wissels niet. Als ik de aansluiting verplaats naar de module waar de Switchpilot op aan is gesloten (module C), werkt het allemaal wel! Ook de twee wissels op module A. Sluit ik de boel aan op module B, werkt het ook niet. Maar er is dus duidelijk niets mis met de hele verbinding. Heeft dit te maken met het feit dat ik speakerdraad gebruik? Het zal wel iets met spanning te maken hebben, maar is dat ook zo en wat doe ik er aan?

Hoop dat het duidelijk is en dat iemand me kan uitleggen waarom dit mis gaat.



Hieronder Module A





Hieronder Module B





Hieronder Module C

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2010, 12:27:57 »
Sven, kun je niet veel beter een gewoon kroonsteentje gebruiken?  Dit komt op mij over als een chaos, en ziet er zeer storingsgevoelig uit.

En als het op A wel werkt en op C niet, dan zul je de fout in C moeten zoeken, dat kun jij alleen.
Meten is weten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8327
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2010, 13:26:19 »
Wim,
Bedankt voor je antwoord. Bij mijn vorige module werkte ik met kroonsteentjes en ik ben juist het tegenovergestelde van mening. Kroonsteentjes maken het storingsgevoelig, omdat de dunne draadjes makkelijk los gaan. Met de printplaatjes is het juist een zeker systeem en ook heel duidelijk, omdat het op elk printplaatje hetzelfde werkt. Bij het aansluiten meet ik meteen of alles klopt. Het neemt ook veel minder ruimte in beslag nu.

Het punt is dat ik niet zo weten hoe ik dit moet meten. Er is een goede verbinding, want de trein rijdt! Ik zou niet weten wat er fout zou kunnen zijn.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2010, 14:18:37 »
Hoi Sven
Meten zou je met een multimeter kunnen doen, in het ohm/doorpiep bereik, waarbij je voor alle relevante kabels tussen begin en eindpunt meet.

Helaas zie ik geen afbeeldingen dus kan ik lastig meer info geven...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26638
    • Pagina van klaas
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2010, 14:42:36 »
Kroonsteentjes maken het storingsgevoelig, omdat de dunne draadjes makkelijk los gaan.
De simpelste oplossing daarvoor is dikkere draden gebruiken. Zeker voor een centrale voedingsleiding moet je niet van dat dunne apenhaar gebruiken, wat bij wijze van spreken verdwaalt in een kroonsteen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8327
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
« Reactie #5 Gepost op: 31 January 2010, 14:46:49 »
De centrale voedingsleiding is juist dikker speakerdraad, de draad naar de wissels is ethernetdraad, maar de wissels werken met die draden, dat is al aangetoond. Is speakerdraad anders dan een koper bekabeling (dwz minder goed)?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26638
    • Pagina van klaas
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
« Reactie #6 Gepost op: 31 January 2010, 14:54:07 »
Speakerdraad is over het algemeen gewoon tweelingsnoer. De koperkwaliteit is gelijk, vrijwel alle draadsoorten zijn gemaakt van elektrolytisch roodkoper met een kopergehalte van 99,99%.
Het enige verschil is dat bij speakerdraad de aders gemerkt zijn zodat je kunt zien wie wie is.
Soms is dat door kleur, rood/zwart of een ader met een kleurstreepje, of door een een richeltje op een van de aders.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
« Reactie #7 Gepost op: 31 January 2010, 15:34:24 »
Zoals Wim al aangeeft, oogt het een beetje rommelig. Misschien heb je een soldeerfoutje gemaakt, in ieder geval alles goed doormeten en zoals Klaas aangeeft, dikkere kabel gebruiken en al zeker voor de voedingsdraden. Ik zou zeggen 1,5 mm kwadraad. kabel goed vastzetten mag ook. Kun je er ook niet met iets achter blijven hangen. kabelbinders of iets dergelijks en om de x cm vastzetten aan de plaat.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8327
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Stroomtoevoer mysterie bij aansluiten wissels
« Reactie #8 Gepost op: 31 January 2010, 17:20:58 »
Volgens mij zien jullie bij het advies over doormeten een ding over het hoofd. Nl als ik aan een kant (bij module C) de twee stroom  erop zet werkt alles, maar aan de andere kant (module A) alleen de treinen, terwijl de wissels en de treinen stroom krijgen aangevoerd door dezelfde twee kabels. Dus bij het doormeten krijg ik altijd een biep. Ik denk dat ik gewoon een gat aan de achterkant van module C boor voor de baanaansluiting, is het probleem omzeild.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.