Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 22:17:00
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
Vandaag
om 22:05:35
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
wob
Vandaag
om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
741230
Vandaag
om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
borotof
Vandaag
om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Martijn193
Vandaag
om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
741230
Vandaag
om 20:04:49
NS 1700 transfers
door
Rick
Vandaag
om 19:51:29
Overstap naar HTM
door
GerardvV
Vandaag
om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
Vandaag
om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
Rob Hagg
Vandaag
om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:18:39
Br 38 Piko Superen.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
marco
Vandaag
om 17:15:33
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 17:00:00
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
tothebeach
Vandaag
om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:24:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
PWM "trafo" // schema toegevoegd
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: PWM "trafo" // schema toegevoegd (gelezen 31709 keer)
dimo1_dimo1
Re:PWM "trafo" // schema toegevoegd
«
Reactie #30 Gepost op:
17 April 2013, 10:15:07 »
ik vraag me af of een pwm signaal wel te meten is met de multimeter.. natuurlijk is de uit stand van de pwm uitgang te meten..
verder zou je kunnen kijken of je er een volledig aan en volledig uit op de poort kunt instellen om te zien dat het programmeren werkt en je code het probleem is
groeten,
Auke
De Stoker
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
«
Reactie #31 Gepost op:
17 April 2013, 10:23:22 »
Het is natuurlijk niet de geijkte methode met een DMM maar mijn gedachte was door de potmeters te verdraaien moet je een verandreing op je DMM kunnen zien. Als deze verandering er is mag je concluderen dat je PWM iets doet.
Meer stelt de meting ook niet voor trouwens.
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
Klaas Zondervan
«
Reactie #32 Gepost op:
17 April 2013, 11:07:27 »
Je kan inderdaad met een multimeter zien of de duty cycle verandert.
Zelf gebruik ik nog een truc om te weten of er daadwerkelijk pulsen geproduceerd worden. Ik sluit dan een koptelefoon aan op het betreffende punt. Wel met een weerstand van b.v. 10k in serie, want een koptelefoon heeft een eigen weerstand van enkele tientallen ohms. Zonder die weerstand zou de bron te zwaar belast worden, en bovendien wordt je dan doof van de herrie.
Ook interessant om naar digitale spanning te luisteren. Als er een commando wordt gegeven hoor je de melodie veranderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
De Stoker
«
Reactie #33 Gepost op:
17 April 2013, 11:32:08 »
leuke tip.
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
De Stoker
Re: PWM "trafo" // schema toegevoegd
«
Reactie #34 Gepost op:
05 September 2013, 12:34:45 »
@dimo1_dimo1
Jij gebruikt Arduino (?) voor bepaalde delen van je baan en stuurt die aan via je TC oid. toch? Hoe sluit je een Arduino of een PIC aan op het digitale systeem want een PIC draait op 5V= terwijl de toevoer 14Vac is bij een TC. Hoe filter je de signalen daar uit moet daar een afscheiding voor want 14 V op je signaal kanalen lijkt me ook wat veel.
Het genoemde project ligt alweer een halfjaar doelloos in de kast. Inmiddels overgestapt op digitaal rijden en daar moet ik nog een boel over leren maar ik heb een aantal zaken op de baan die ik wil gaan aansturen. Ik heb inmiddels een voorbeeld script voor een PIC16F84 (als ik het goed heb) die kan ik wel aanpassen denk ik maar technisch moet die PIC ook nog aangesloten worden op de signaal van de TC duss vandaar mijn vraag heb jij daar al iets van een voorbeeld of zo
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
santerdam
«
Reactie #35 Gepost op:
05 September 2013, 15:24:50 »
Gerwin,
Voor het koppelen van digitale systemen met andere systemen kun je een optocoupler gebruiken. Electrisch gezien blijven beide system dan gescheiden maar het signaal wordt wel doorgegeven.
Kijk als voorbeeld maar eens naar een S88-bezetmelder met stroomdetectie. Daar zie je hoe de beide circuits gescheiden blijven. Talloze schema's te vinden op internet.
Sander
Fritsprt
«
Reactie #36 Gepost op:
24 February 2014, 23:31:28 »
Hallo Gerwin,
Vermoedelijk heb je het inmiddels wel gevonden maar zoals Sander al zei, met een optocoupler.
Zaak is wel om een "snelle" optocoupler (6N137) te nemen. Inmiddels is het schema van ik meen OpenDCC zo'n beetje de standaard geworden.
gr. Frits
Groet Frits
Karst Drenth
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
«
Reactie #37 Gepost op:
24 February 2014, 23:44:19 »
die R1=1K weerstand is niet echt gezond voor de 6N137. Een 2k2 doet het prima
De Stoker
«
Reactie #38 Gepost op:
25 February 2014, 07:52:28 »
Hallo Frits,
Het project is er even bij blijven zitten maar toevallig gisteren weer aan het lezen geweest en wat inspiratie opgedaan. De PWM trafo laat ik even voor wat hij is, echter wil ik wel bedenken over een PIC in te zetten voor het aansturen van de randapparatuur op de baan.
Daarbij is deze schakeling, met de aanvulling van Karst, goede om toe te voegen. Dank voor het schema daar kan ik wat mee.
Ik over weeg om een apart draadje te starten voor DCC in PIC iod. Het gaat uiteindelijk om de ultime zoektocht naar de software / programma om in de PIC te laden. Er is voor Basic en Assembler wel wat te vinden maar er is geen duidelijke site met de code die werkt. Om dit dan in 1 draadje te vangen door bv post 1 constant te updaten met de laatste info wat uit de rest van de topic naar voren komt. Uiteraar zal de start en de eeste aanzet van me zelf moeten komen.
Ik zal dat vandaag eens overwegen
@moderators, bestaat er een mogelijkheid om een paralel topic naast een "hoofd" topic te laten lopen? Hoofd topic is voor de discussie en de samenvatting, het paralell topic is om alleen de programmacode in te laten zien maar waar niet op gereageerd kan worden anders dan in het hoofd topic. Want een file opladen met de programma tekst wil niet anders als plaatje volgens mij.
Mag en kan dit of kom je dan op glad ijs met copyright en mogelijke schade als er zaken niet werken?
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Fritsprt
«
Reactie #39 Gepost op:
26 February 2014, 00:37:15 »
@Karst, Als ik snel in het datablad kijk van de 6N137 dan is de aanbevolen doorlaatstroom 15mA en de max stroom 50mA. Bij een dcc spanning van zo''n 20V en een doorlaat spanning van 2V kom ik op een waarde van 1k2. In aanmerking nemende dat de dcc spanning een pulserende spanning is lijkt mij niet dat de optocoupler zal sneuvelen. In de praktijk is mijn 6N137 nog steeds heel. Maar als je op zeker wil gaan kan je R1 vergroten. Bijkomend voordeel is tevens dat er minder vermogen in de weerstand gedissipeerd wordt. Ik moet je bekennen dat ik het hiervoor nooit had na gerekend en de schakeling blind heb nagebouwd.
Zo'n forum houd je scherp
Gr. Frits
Groet Frits
_edwin_
N spoor
«
Reactie #40 Gepost op:
26 February 2014, 07:52:22 »
Even over de software: Om een PWM te maken in software werken de voorgestelde IF/THENs natuurlijk wel, maar als je in je programma (later) wat meer wil doen, krijg je al snel timing problemen. Het is netter en uiteindelijk simpeler om de timers van de PIC te gebruiken in combinatie met interrupts.
Het is al weer 15 jaar geleden dat ik PICs geprogrammeerd heb (in assembly), dus ik weet de details niet meer uit mijn hoofd om een stukje code te laten zien, maar het komt erop neer dat je een hoofdloop hebt waarin je alles doet behalve de PWM uitgangen hoog/laag zetten. Je hebt dan een timer die loopt op de PWM frequentie waarmee je in een interrupt de PWMs laag zet en 1 timer per uitgang waarmee je in 2 andere interrupt routines elk van de de PWMs weer hoog zet.
Op deze manier is de rest van de software volledig onafhankelijk van de PWM aansturing en kun je naar hartelust de frequentie, etc aanpassen zonder in de knoei te komen.
Groeten,
Edwin
lid van
Modelspoorclub Maas & Waal
Mijn
treinsamenstellingen in N
draadje
Timo
Team encyclopedie
«
Reactie #41 Gepost op:
26 February 2014, 09:58:18 »
DCC code voor een PIC, liefst in C, is ook nog steeds een wens van mij. Moet wel goed te doen zijn, er zwerven ook al genoeg C bestanden voor PIC/AVR rond maar nooit getest/geport. Zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden om het te doen (timer interrupt, interrupt on change enz). Gerard van der Sel gaf al een aardige voorzet. Alleen zal deze nog wel wat uitgebreid moeten worden om aan de DCC norm te voldoen. Maar de bitstream omzetten in bytes is een ding, deze bytes vervolgens mappen een de juiste opdracht is de volgende stap. De standaard DCC pakketjes gaan nog redelijk makkelijk maar de lange adres pakketten,de hoge functie toetsen en de prog pakketten zijn al een stuk ingewikkelder. Ook zal ik weer even moeten graven hoe het bij accessory decoders ook al weer zat met puls lengte gedoe
Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Als het maar elektrisch is.
«
Reactie #42 Gepost op:
26 February 2014, 11:57:00 »
Timo,
Stop maar met spitten. Dat doet de controler niet, maar de centrale. Na een bepaalde tijd wordt er een assessoire commando met allemaal 0 en gestuurd (ander wissel/sein mag ook). Einde puls.
Groet,
Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's:
1
2