Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:20:25
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart  (gelezen 2519 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart
« Gepost op: 15 April 2015, 14:52:04 »

Op maandag 20 april starten in Duitsland de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van een derde spoor   tussen Zevenaar en Oberhausen. Met het derde spoor krijgt de Betuweroute een betere verbinding met Duitsland en kunnen er in de toekomst meer treinen van deze route gebruik maken. Het gaat om zeer omvangrijke werkzaamheden die maar liefst 7 jaar zullen gaan duren.
Meer goederentreinen op Betuweroute verwacht
Een goede infrastructuur voor goederenvervoer per spoor is voor de economische ontwikkeling van Nederland heel belangrijk. Het vervoer over de Betuweroute is de afgelopen jaren al gegroeid. Naar verwachting zal dit de komende jaren verder toenemen. Bijvoorbeeld door de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte die dit jaar in bedrijf gaan. In Nederland zijn de Havenspoorlijn en de Betuweroute op deze groei voorbereid. Over de grens is dat nog niet zo. Om de verwachte toename in goede banen te leiden, is ook in Duitsland meer capaciteit nodig. Door het 3e spoor kunnen vervoerders meer goederentreinen inzetten op de Europese spoorlijnen voor het goederenvervoer. Ook het internationale spoorwegverkeer tussen Rotterdam en Genua verbetert hiermee.
Impact werkzaamheden Duitsland op Nederland
Voor de aanleg van een ruim 70 km lang derde spoor dwars door een aantal grotere plaatsen is zeven jaar uitgetrokken. Om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren, zijn heel veel buitendienststellingen nodig. Regelmatig is gedurende een periode van een week hierdoor maar 1 spoor beschikbaar op de grensovergang bij Zevenaar. Een deel van het goederenvervoer over de Betuweroute moet dan van andere grensovergangen tussen Nederland en Duitsland gebruik maken. In 2015 en 2016 komen ook langere perioden met werkzaamheden voor. De werkzaamheden in Duitsland hebben daarmee impact op het spoorgoederenvervoer van Nederland naar Duitsland en visa versa.  Maar ook op de omgeving van de omleidingsroutes, die jarenlang met meer goederentreinen te maken krijgt. Onder leiding van het ministerie van Infrastructuur en Milieu werken betrokken partijen  samen in de Stuurgroep Derde spoor Duitsland aan maatregelen om de impact te beperken voor vervoerders, verladers en de omgeving van het spoor.
Vooraf ook mogelijkheid toelichting werkzaamheden Zevenaar
Voor de aanleg van het Derde Spoor zijn er ook in Nederland aanpassingen aan het spoor nodig tussen Zevenaar en de grens. Deze werkzaamheden zijn inmiddels in volle gang. Voorafgaand aan de bijeenkomst in Duitsland is er ook de mogelijkheid een kijkje te nemen bij de werkzaamheden in Zevenaar.
bron Prorail
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Andre Pronk

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
    • Andre Pronk Flickr foto's
Re: Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2015, 18:25:20 »
Bron: Keyrail

3e spoor Emmerich-Oberhausen

De Betuweroute krijgt een betere aansluiting richting Oberhausen. De spoorlijn tussen Zevenaar en Oberhausen (Duitsland) wordt uitgebreid met een 3e spoor. Hierdoor kunnen meer treinen gaan rijden. De bouw start in 2016 en het 3e spoor zal in 2022 klaar zijn.

Meer goederentreinen op Betuweroute verwacht

Het vervoer over de Betuweroute is de afgelopen jaren gegroeid. Naar verwachting zal dit aantal de komende jaren blijven stijgen. De eerste terminals op de Tweede Maasvlakte gaan in 2014 in bedrijf. Dit zorgt voor een groei van het goederenvervoer van en naar de Rotterdamse haven. De Havenspoorlijn en de Betuweroute zijn op deze groei voorbereid.
Om de verwachte toename in goede banen te leiden is ook in Duitsland meer capaciteit nodig. Door het 3e spoor kunnen vervoerders meer goederentreinen inzetten op de Europese spoorlijnen voor het goederenvervoer. Ook het internationale spoorwegverkeer tussen Rotterdam en Genua verbetert hiermee.

Werkzaamheden bouw 3e spoor Betuweroute

De werkzaamheden voor het 3e spoor bestaan uit:

aanleg 3e spoor over 70 kilometer en aanleg 4e spoor over 3 kilometer;
aanleg van 74 kilometer geluidschermen;
verbouwing van 11 stations;
aanleg of aanpassing van 47 viaducten en bruggen;
vervanging van 55 overwegen door 38 ongelijkvloerse kruisingen.
Volgens de planning in Duitsland zijn er eerst een half jaar lang werkzaamheden in 2016. Daarna zijn er werkzaamheden vanaf november 2016 tot aan de oplevering in 2022. Dit gebeurt volgens een ritme van 1 week intensieve werkzaamheden en vervolgens 3 weken geen werkzaamheden.

Omleidingen tijdens bouw 3e spoor

Om de werkzaamheden voor het 3e spoor te kunnen uitvoeren, zijn buitendienststellingen nodig. Tijdens een week met werkzaamheden is hierdoor maar 1 spoor beschikbaar op de grensovergang bij Zevenaar. Een deel van het goederenvervoer over de Betuweroute moet dan van andere grensovergangen tussen Nederland en Duitsland gebruik maken.

Aanpassen treinverkeer tijdens werkzaamheden Betuweroute

Hoe kan het goederenvervoer per spoor zo goed mogelijk blijven rijden tijdens de werkzaamheden? Dat onderzoekt het ministerie van IenM. Dit doet het ministerie samen met betrokken partijen zoals:

de havens van Rotterdam en Amsterdam; KNV; Keyrail; EVO; het Strategisch Platform Logistiek; DB Schenker; ProRail; Droge bulkverladers (EMO); Verladers van gevaarlijke stoffen (Sabic); Provincies.

Het is belangrijk om de impact van de werkzaamheden op en langs het spoor inzichtelijk te maken. Uitgangspunt daarbij is dat het spoorgoederenvervoer binnen de wettelijke kaders van geluid en externe veiligheid blijft. IenM streeft er naar om gevaarlijke stoffen zo veel mogelijk over de Betuweroute te laten vervoeren. Omwonenden moeten zo min mogelijk last hebben tijdens de bouwperiode.

Oktober 2014 heeft het ministerie van IenM de Tweede Kamer geïnformeerd over een totaal pakket aan maatregelen die kunnen zorgen voor een opvang van het capaciteitstekort tijdens de bouwwerkzaamheden van het derde spoor

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2015, 09:01:58 »
Ik meen dat er enige tijd geleden er in een krant (dacht het AD) er een artikel heeft gestaan, dat er veel goederen treinen via Amersfoort worden omgeleid. Dus André lekker dicht bij voor jou ;D

Groet,
Bas

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart
« Reactie #3 Gepost op: 22 April 2015, 13:13:23 »
De verwerkingscapaciteit in Bad Bentheim is ook maar beperkt, voor de NIMBY's zullen het er veel zijn  ;D
Het zullen er wel meer worden als dat wat er nu rijd, maar verwacht geen treinen in file rijdend  ;)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart
« Reactie #4 Gepost op: 22 April 2015, 13:30:15 »
Herr FdL in Bh zou eens overwerkt raken...... Bh is een lastige grensovergang, je moet: ofwel DIRECT doorrijden ofwel moet de aflosmachinist zich TIJDIG aanwezig melden bij de Fdl, met doorrij fahrplan. Zo niet, blijf je lekker in Odz staan....
« Laatst bewerkt op: 22 April 2015, 20:10:43 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart
« Reactie #5 Gepost op: 22 April 2015, 14:18:05 »
opstel capaciteit is maar beperkt natuurlijk en sommige vervoerders hebben er een handje van om de boel de boel te laten. Herr Fdl zit ook niet te wachten op een trein die daar uren in de weg staat ;)

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2015, 14:05:33 »
Heeft ProRail al nagedacht over de capacteitsproblemen op de eigen Betuweroute.. Regelmatig sta je in Emmerich te wachten op een pad richting Nederland wegens 'geen capaciteit op de BR' vervolgens komt er dan ruim een uur geen trein voorbij, maar dat terzijde. Gelukkig is de aanvoer vanuit Duitsland met één spoor straks een stuk makkelijker te verwerken in Nederland  ;D