Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 14:24:28
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 13:53:22
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door henk
Vandaag om 13:45:46
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 13:38:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:33:42
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
  

Auteur Topic: t-gauge 4.5v en DCC?  (gelezen 2782 keer)

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #15 Gepost op: 23 December 2013, 14:49:49 »
Dat komt overeen met een weerstand van ongeveer 100 Ohm bij 5 Volt. Als je de DCC spanning uit de decoder voor de veiligheid op 20V zet, zou je dus een spanningsdeler 3:1 moeten maken, dus bijvoorbeeld 100 Ohm "boven" en 47 Ohm plus trein "onder". Dan kom je op 100 + 1/(1/47 + 1/100) = 132 Ohm in totaal uit, wat bij 20V ongeveer 150mA per blok oplevert. Dus bij 20 blokken is dat totaal 3A. Ik zou weerstanden van 5 Watt nemen...

En dan heb je precies het probleem waar ik voor waarschuwde: Dit werkt alleen goed als je lok altijd dezelfde stroom trekt.
Dat heb ik verschillende loks nog nooit zien doen.
Twee verschillende loks, of een rijtuig meer of minder en de uitkomst van je spanningsdeler gaat alle kanten op.

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #16 Gepost op: 23 December 2013, 14:52:50 »
Het realiseren van een lagere snelheid gebeurt in een decoder door pulsbreedte sturing. Ik weet niet hoe een 4.5V motortje reageert op pulsen met een hoogte van tegen de 10V...

Dat gaat prima. De spanningspieken zijn wel wat hoger, maar zeker niet zo hoog dat er wat door zal slaan.
Ik zou wel van te voren wat metingen doen om zeker te weten dat de decoder bij 50% netjes een 50% duty-cycle heeft en niet een of andere slimme logaritmische kromme.... Als dat wel zo is moet je natuurlijk daar rekening mee houden bij het instellen van de maxima.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5935
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #17 Gepost op: 23 December 2013, 17:02:09 »
decoder in een wagon
losse regelaar ertussen

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #18 Gepost op: 23 December 2013, 17:18:34 »
lol... heb je gezioen hoe klein T-gauge is?!    ;D
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #19 Gepost op: 23 December 2013, 17:24:32 »
een digirails nano past zeker ook niet in een leeg wagentje?

dan zou je een decoder moeten ontwerpen de smal is en wat langer.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #20 Gepost op: 23 December 2013, 17:28:01 »
Hoi Allemaal,

Op het tgauge forum werd terecht gevraagd of er geen problemen ontstaan bij het overgaan van ene blok naar andere blok (elk met eigen decoder)
Iemand een mening?
Groet,
Joost

Geen mening, gewoon een constatering. Dat gaat prima. Lucky hintte er al op (en wordt straal genegeerd), maar digitale blokbesturing (decoder per blok) bestaat al heel lang, al van voor de digitale systemen met decoders in de locs. De HCC had al in de jaren zeventig zoiets, maar er zijn ook commerciële systemen (Gahler & Ringstmeier staat me bij) en een heel moderne variant is Dinamo. De vraag is hooguit hoe je het geschikt maakt voor de lage spanning bij t, maar in principe moet dat natuurlijk kunnen. Bert merkte eerder in het draadje al op dat het met Dinamo werkt (en dat wordt ook genegeerd  ;D).
« Laatst bewerkt op: 23 December 2013, 17:34:32 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #21 Gepost op: 23 December 2013, 18:39:20 »
@henk

Genegeerd...nee... interesse in alternatieven ja... met name buiten de gebaande paden...
Mvrgr
Joost

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #22 Gepost op: 23 December 2013, 18:47:43 »
Snap ik wel Joost.  :)
Het gaat er maar om dat wat jij hebt bedacht zo logisch is dat het al veel eerder is bedacht: blokdecoders in plaats van locdecoders.
Dan ligt het volgens mij voor de hand om eens te kijken naar bestaande systemen. Daarvoor zijn speciale blokdecoders gemaakt, zodat je niet hoeft te gaan klooien met locdecoders die natuurlijk net niet helemaal geschikt zijn. En, zeker zo belangrijk, daarbij is ook een besturingssysteem bedacht, zodat het ook echt werkt. De decoders moeten op de een of andere manier met elkaar in verband worden gebracht om maar een vraagstuk te noemen.
Vooral Dinamo lijkt me een goede optie. Vraag eens bij Bert hoe ze een en ander aan de praat hebben gekregen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: t-gauge 4.5v en DCC?
« Reactie #23 Gepost op: 23 December 2013, 20:43:11 »
Hoi Henk,
Kon de hcc opzet van lang geleden nog herinneren... Was ook de inspiratie voor het bloksysteem idee ;)
Dinamo zou een optie kunnen zijn ware het niet dat ik naast een IB de nodige terugmelders en wisseldecoders in bezit heb...
Vandaar...
En brainstormen is natuurlijk leuk  8)
Groetjes,
Joost