Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
Vandaag
om 22:22:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
MarcoK1999
Vandaag
om 22:17:54
Uhlenbrock Iris
door
aukevanwieren
Vandaag
om 22:17:31
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 21:57:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 21:55:36
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
marco
Vandaag
om 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
cor_b
Vandaag
om 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
decauville_nl
Vandaag
om 21:22:28
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
JoopSpoort
Vandaag
om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 20:17:37
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
daempfer
Vandaag
om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3
door
Hasenwald
Vandaag
om 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
einte
Vandaag
om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 18:54:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Torikoos
Vandaag
om 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a
door
cbouwhuis
Vandaag
om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:04:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Viesmann 5211 Roco wissel aansturen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Viesmann 5211 Roco wissel aansturen (gelezen 3518 keer)
brutus
Viesmann 5211 Roco wissel aansturen
«
Gepost op:
28 October 2013, 12:30:22 »
Hallo,
Ik wil met Viesmann decoders 5211 motorola formaat rechtstreeks de roco ondervloer wisselaandrijving aansturen. Maar nu zit er ergens een probleem met de pulsen . Als je Fl. wissels aanstuurt kan dat direct. Maar de roco wissels zijn gemaakt voor .... Roco's eigen decoders. De ene decoder geeft positieve pulsen de andere negatieve. Een test leert dat naar 1 kant wel gaat , maar terug weer niet . Is er een trucje met b.v een diode of de draden omwisselen waardoor het wel gaat ?? Wie weet hier inhoudelijk iets van. En laten we het topic nou niet vervuilen met koop maar een ander merk, daar kan ik zelf wel opkomen.
Wie weet iets van dit specifieke probleem.
Groeten
Albertus
Klaas Zondervan
Re: Viesmann 5211 Roco wissel aansturen
«
Reactie #1 Gepost op:
28 October 2013, 12:35:29 »
Is dat een Roco spoelenaandrijving? Geef voor de zekerheid even het artikelnummer.
Bij een spoelenaandrijving doet de polariteit van de puls er niet toe.
Ik vermoed eigenlijk dat het eindafschakelcontact in een stand geen contact maakt. Of je hebt de aansluitdraden verwisseld. Al geprobeerd om direct aan te sturen vanuit een trafo?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
p.heinst
«
Reactie #2 Gepost op:
28 October 2013, 13:05:24 »
Kan het zijn dat de 5211 motorola is en de ondervloer aandrijving van roco dcc.
Gebruik zelf geen van beide maar mogelijk kan Klaas hiet uitsluitsel over geven
Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl, multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem
brutus
«
Reactie #3 Gepost op:
28 October 2013, 14:01:36 »
Hallo,
De wissel werkt wel via een relais wat door de originele roco decoder word aangestuurd. Dus de aandrijving is goed. Het is de ondervloer aandrijving 10030. Ik denk dat het zit in dat de ene decoder negatieve pulsen geeft op de gemeenschappelijke aansluiting ende andere decoder geeft positief. Maar toch zou je denken dat dit als het een gewone spoel is geen probleem moet zijn voor het omschakelen. Maar misschien zit er in het huis van de wisselaandrijving een stukje elektronica ??
Klaas Zondervan
«
Reactie #4 Gepost op:
28 October 2013, 14:55:49 »
De Viessmann 5211 is inderdaad een Motorola ding. Het
schema
staat op mijn website, en daaruit kan je afleiden dat hij positieve pulsen geeft.
Als je hem hebt getest met een Roco decoder met een relais er achter, wat voor stroomsoort schakel je dan met het relais?
De 10030 van Roco is een gewone spoelenaandrijving, die zou op alle stroomsoorten moeten werken. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er elektronica in zit. En als er al iets in zit, dan zijn dat hoogstens diodes.
Dus nogmaals mijn suggestie: probeer het eens door de draden van de aandrijving rechtstreeks op een trafo aan te tikken. En dan bij voorkeur op gelijkspanning, om te zien of het ding inderdaad polariteitsgevoelig is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
p.heinst
«
Reactie #5 Gepost op:
28 October 2013, 15:08:42 »
De 10030 van Roco heeft een aantal aansluitingen (5), Iedere aansluiting heeft 3 baantjes waarvan de middelste van de 3 altijd de + is en de andere (links, rechts) zijn voor me retoer van de spoel, bij de orginel roco decoder (DC) staat de middelste altijd onder spanning en wordt er schakeld via de retour (min en eindafschakeling.)
Vandaar dat ik denk dat deze niet op het systeem motorola werk (AC)
Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl, multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem
Klaas Zondervan
«
Reactie #6 Gepost op:
28 October 2013, 15:23:05 »
Piet, dat heeft toch helemaal niks meer met Motorola te maken?
De 5211 is een decoder die reageert op het Motorola protocol, maar aan de uitgang geeft hij gewoon een gelijkspanningsimpuls.
De 10030 heeft 5 sets van 3 aansluitingen. Eén set gaat naar de spoelen (waarschijnlijk via eindafschakeling), de andere 4 sets zijn wisselcontacten die je kan gebruiken voor puntstukpolarisatie of terugmelding.
Verder kan ik me niet voorstellen dat er nog iets bijzonders in zit. Ik heb op internet al gezocht naar de handleiding van de 10030, maar dan kom ik alleen maar terecht op forums waar mensen komen melden dat ze de handleiding kwijt zijn. Dat schiet dus niet op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
p.heinst
«
Reactie #7 Gepost op:
28 October 2013, 15:39:40 »
Ok Klaas,
citaat
De 5211 is een decoder die reageert op het Motorola protocol, maar aan de uitgang geeft hij gewoon een gelijkspanningsimpuls.
helemaal mee eens
Gr Piet
p.heinst
«
Reactie #8 Gepost op:
28 October 2013, 16:01:59 »
Klaas,
Ik heb geen handleiding maar mogelijk is deze oude afbeeldingen ook bruikbaar
Gr Piet
«
Laatst bewerkt op: 28 October 2013, 16:08:46 door p.heinst
»
brutus
«
Reactie #9 Gepost op:
28 October 2013, 17:41:46 »
Hallo,
Gelukkig jullie zijn het al niet eens met elkaar. Het is inderdaad raar . Als naar het analoge schema kijkt zie je dat er met wisselspanning word geschakeld. Klaas : op een deel van mijn baan zitten Torxs aandrijvingen die via een roco relais de polariteit ompolen. DE roco relais worden via een Roco decoder aangestuurd. Ik heb onder die baan ook nog een ondervloer aandrijving van roco dus ik kan prima een aandrijving even daarop aansluiten om te kijken of hij werkt. Dan werkt hij dus 2 kanten uit. Doe ik het via de Viesmann decoder dan maar 1 kant. Ik schakel handmatig terug en de decoder doet weer 1 kant.
Ik denk dat ik toch maar een aandrijving los moet slopen, want ik vermoed dat er inderdaad diodes of zo inzitten . En dat de aandrijving zelf op gelijkspanning werkt.
Roco zelf geeft inderdaad geen info, ze willen dat je gewoon hun standaard spullen gebruikt.
Iemand nog meer ideeën ??
p.heinst
«
Reactie #10 Gepost op:
28 October 2013, 18:21:05 »
Brutus,
Ik denk niet dat er in de aandrijving diodes zitten, normaal is het zo dat bij roco in de wiiseldecoder 10775 vier diodes aan wezig zijn en dat daardoor de digitale spanning gelijk wordt gericht en op de uitgang op de middelste contact altijd een constante spanning aanwezig is.
Gr piet
Klaas Zondervan
«
Reactie #11 Gepost op:
28 October 2013, 19:29:14 »
Citaat van: brutus op 28 October 2013, 17:41:46
Iemand nog meer ideeën ??
Ja, een idee wat ik al eerder heb genoemd: probeer de aandrijving nou eens direct aan de klemmen van een trafo waar gelijkspanning uit komt. Dan weet je of hij polariteitsgevoelig is zonder hem open te slopen.
Ik geloof er overigens niks van dat hij polariteitsgevoelig is, het zijn volgens mij gewoon twee spoelen met een eindafschakelcontact.
Ander idee: de 5211 is begensd op 2A. Als je op een uitgang meer stroom trekt, dan blokkeert de hele zaak, en gebeurt er niets. Het kan zijn dat de ene spoel net onder die stroom blijft, en de andere er net boven komt. Je zou dus eens kunnen meten hoeveel ohm de beide spoelen zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
brutus
«
Reactie #12 Gepost op:
28 October 2013, 21:14:08 »
Zo, Ik ben eruit.
Klaas, meten is weten. Dus alles geprobeerd. Zowel op wisselstroom en gelijkstroom werkt het plus en min is niet belangrijk.
In de wisselaandrijving zitten alleen 2 spoelen.
Wat was nu de oorzaak
?
Ik gebruikte een teststekker van Roco, met de 3 voudige draad. En zoals iemand mij als eens gezegd had deze stekker van Roco zijn echte K....... stekkers. Het blijkt dat die stekkers soms slecht contact maken. De rode aansluiting maakte soms wel en soms niet contact. Op mijn decoders had ik de draden gewoon gesoldeerd, dus ik had het nog niet eerder meegemaakt.
De aandrijvingen kunnen dus wel op Viesmann decoders. Ik wil n.l mijn Fl. Profi wisselaandrijving vervangen door deze spoelen, want die van Fl. zijn ook niet altijd betrouwbaar. En bij een baan door koploper aangestuurd met veel treienen is het erg vervelend als regelmatig wissels niet omgaan.
Bedankt voor de support.
Brutus.
Klaas Zondervan
«
Reactie #13 Gepost op:
28 October 2013, 21:22:32 »
Simpele oorzaak, grote gevolgen.
Niks geen mysterieuze elektronica of verborgen diodes, gewoon een losse verbinding.
Het was mij op mijn speurtocht naar meer informatie over deze aandrijvingen al opgevallen dat veel mensen de draden direct aan de printbaantjes solderen. Die wisten dus al dat het gammele stekkers zijn.
Mooi dat het is opgelost.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal