Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De fabriek - Spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 15:25:31
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 15:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:19:03
Een leuke vrachtwagen
door
tothebeach
Vandaag
om 15:14:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Eric B
Vandaag
om 15:13:29
Welke decoder is dit?
door
Ben
Vandaag
om 15:09:20
Terschellinger Spoor
door
Keska
Vandaag
om 15:06:31
Tram reageert niet
door
R1954
Vandaag
om 15:00:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Gouda
Vandaag
om 14:58:20
Op Zuid (NL H0)
door
hervé
Vandaag
om 14:38:51
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen
door
serie1200
Vandaag
om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:09:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Eric B
Vandaag
om 14:07:26
Nieuwe generatie spoorseinen NL
door
Eric B
Vandaag
om 13:59:34
Da's Daz 2
door
tothebeach
Vandaag
om 13:59:20
Kato ETA 515
door
mamory
Vandaag
om 13:42:14
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
Vandaag
om 13:16:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:41:06
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 11:57:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 11:52:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:40:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 11:02:16
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Martijn193
Vandaag
om 10:48:25
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 10:01:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:47:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Stuurspanning elektrische wissels
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Stuurspanning elektrische wissels (gelezen 965 keer)
Tequilla de hun
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 2
Stuurspanning elektrische wissels
«
Gepost op:
26 December 2013, 10:16:04 »
Hej iedereen
Ik ben net via m'n vader in contact gekomen met Fleischmann modeltreinen. Op dit moment wordt alles manueel bediend, maar ik zou graag overgaan op een elektrische sturing. Normaal gezien zouden de wissels aangestuurd worden door een module 9620, maar ik ga voor mezelf een aangepast paneel maken. Kan iemand me vertellen wat de stuurspanning is van de wissels?
De weerstand van de spoelen is 14 Ohm en de constante spanning op de transfo is 14VAC. Dat wil zeggen dat wanneer ik die spanning gebruik, er 1 Ampère stroom door de spoeltjes gaat en deze dus de kortste keren zullen doorbranden. Wordt deze spanning in de module 9620 nog gelijk gericht/vermindert of geeft die slechts een puls door?
Kan iemand me hierbij helpen, want het internet heeft me hierover nog niet veel wijzer gemaakt.
Alvast hartelijk bedankt.
Groetjes,
Erik
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4377
Re: Stuurspanning elektrische wissels
«
Reactie #1 Gepost op:
26 December 2013, 10:32:31 »
Erik,
Het geheim zit hem in de schakelaar. Je hebt momentschakelaars nodig, want een puls van slechts 0,25s is voldoende om het spoeltje om te zetten. Dan loopt er een stroompje van zo'n 250-400 mA.
Er zit zelfs nog een beveiliging op de spoeltjes zelf, de eindafschakeling. Deze zorgt ervoor dat het spoeltje aan het eind van zijn beweging zelf de stroom mechanisch onderbreekt. Daarmee sluit hij wel weer de stroomkring van het andere spoeltje, zodat je deze weer kunt bedienen. Vertrouw hier niet blindelings op, want als ze ouder worden wil deze eindafschakeling regelmatig niet werken. Of de spoeltjes werken helemaal niet meer, of de beveiliging werkt niet meer. Maar daar zijn tegen die tijd wel weer andere truukjes voor te vinden.
Succes, gr, Bert
Gelogd
tinus
Offline
Berichten: 1540
Re: Stuurspanning elektrische wissels
«
Reactie #2 Gepost op:
26 December 2013, 10:33:57 »
Die Fleischmann schakelaars zijn idd alleen puls schakelaars.
Spoeltjes gebruiken wel een hogere stroom bij 12-14V.
Is dan ook zaak deze met pulsen aan te sturen.
Tinus.
Gelogd
Tequilla de hun
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 2
Re: Stuurspanning elektrische wissels
«
Reactie #3 Gepost op:
28 December 2013, 07:41:52 »
Ok, hartelijk dank voor de informatie.
Prettige feesten verder.
Groetjes,
Erik
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Stuurspanning elektrische wissels