Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
Vandaag om 20:24:27
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:20:35
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:00:50
Ronald doet de Fork Challenge! door Tjalling
Vandaag om 19:56:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 19:52:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
Vandaag om 19:18:35
Welke kleur is Roco oud bruin? door grossraumwagen
Vandaag om 19:05:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:04:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 19:00:46
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:55:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
Vandaag om 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
Vandaag om 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
Vandaag om 16:41:30
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door tijgernootje
Vandaag om 14:26:36
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
Line-up foto's van modellen door wob
Vandaag om 11:13:25
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:21
  

Auteur Topic: Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?  (gelezen 2105 keer)

bamberg

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
« Gepost op: 13 October 2013, 17:59:55 »
Hallo forummers,

Ik heb onlangs op een beurs een Roco BR 23 aangeschaft, om precies te zijn de 23 035 (69224). Ik heb bij de aanschaf alleen niet goed opgelet, ik heb namelijk een wisselstroom versie gekocht. Geen wisselstroom icoon op doos gezien, en er nooit bij na gedacht dat een groene sticker blijkbaar wisselstroom betekent, de verkoper heeft het trouwens ook niet gemeld.
Zelf heb ik verder alleen gelijkstroom (digitaal). Voor ik hem weer verkoop nog eerst de vraag aan de expert hier op het forum: is ombouwen mogelijk naar gelijkstroom digitaal of is dit (economisch) niet zinvol.
Punt zit er namelijk in dat de 23 035 van Roco precies de 23 is zoals ik hem het mooist vind. Namelijk met grote keteloverhang (niet dat blok aan de voorkant onder de ketel zoals bv. de 23 105), zilveren ketelringen, 8 pol motor, en heel belangrijk, de stalen wielen (ik wil niet de versie met kunststof wielen, die heb ik al  ;)).
Ik heb op de Roco site nagekeken dat gelijkstroomwielen te koop zijn, een setje voor lok en tender kost +/- 35 euro. Is het een kwestie van wielen wisselen, sleper er onderuit en draden omsolderen? Of is er veel meer werk nodig?
Ik hou al een tijdje e-bay en marktplaats in de gaten maar juist de 23 035 (63224) komt niet voorbij. Wel de 23 099 en 23 054 maar die zoek ik niet.
Benieuwd naar de antwoorden.

Groeten,

Bamberg

   




 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re: Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2013, 18:20:01 »
...om precies te zijn de 23 035 (69224).
Een 8 of een 9 op de tweede positie in het nummer geeft ook aan dat het een 3-rail model is.
Of het economisch haalbaar is om hem om te bouwen met nieuwe wielen, zul je zelf moeten beoordelen. Verder gaat het inderdaad zoals je zelf beschrijft. Let alleen even op of er stroomafnameveertjes tegen de wielen zitten, en of die links en rechts te scheiden zijn.

Die "stalen" wielen zullen wel van vernikkeld messing zijn, en een 8-polige motor lijkt me ook onwaarschijnlijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2013, 18:31:41 »
Hoi Bamberg,

Je zult even naar de naven van assen moeten kijken. Vaak zitten er nog steeds tweerail assen onder, en zijn alleen de stroomafnemers met elkaar verbonden. Dat scheelt weer nieuwe assen aanschaffen.

Daarnaast zul je de binnen afstand van de flenzen moeten na meten, die zijn iets anders genormeerd voor 3-rail als voor 2-rail. NEM 310/311 vs NEM 340 van Morop

En daarna is het inderdaad draadjes los en om solderen. Hou er rekening mee dat er waarschijnlijk een Lokpilot 1 (=Roco Decoder 10738) als decoder in zit. Deze is wel multiprotocol MM + DCC, maar heeft een beperkt te regellen motor.

Vriendelijke groet,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2013, 18:46:09 »
roco zet zover ik weet altijd wel degelijk wielen met grotere flenzen in hun wisselstroomlocs!

bamberg

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Roco BR23 (nieuwer model) wisselstroom, ombouwen naar gelijkstroom?
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2013, 21:08:24 »
Dank voor de antwoorden tot zover. Hoe moeilijk is het om de wielen te wisselen"? De drijfstangen moeten er eerst af en dan er weer op. Ik heb daar geen ervaring mee, is dat te doen voor een leek?
Op de Ersatzteilliste staat trouwens ook dat de wisselstroom versie een andere platine gebruikt. Betekent dit dat als ik die mee bestel ik niet hoef om te solderen?
Verder zie ik ook dat het "grundramen" (lok + tender) voor de wisselstroom versie een ander bestelnummer heeft dan die voor de gelijkstroomversie en niet leverbaar is. Zou dat een probleem zijn (maw, heb je die echt nodig?). Is daar een manier om daar achter te komen?

Groeten, Bamberg