Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door KNed
Vandaag om 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
Vandaag om 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
Vandaag om 23:23:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door ex44
Vandaag om 23:19:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:52:58
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Wim Vink
Vandaag om 22:42:33
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 22:32:01
Stub switches door Frank 123
Vandaag om 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
Vandaag om 21:34:24
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:26:12
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
Vandaag om 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
Vandaag om 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
Vandaag om 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
  

Auteur Topic: BNLS-modulebaan: regels en afspraken h0  (gelezen 17822 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3501
    • modulebaan.nl
BNLS-modulebaan: regels en afspraken h0
« Gepost op: 12 March 2014, 22:10:56 »
Hallo allemaal,

Omdat er al een tijd vraag blijkt te zijn naar een apart document met daarin alle afspraken over de BNLS-modulebaan, bij deze:

Afmetingen van de bak:
120 cm breed, 54,9 cm diep
Het is mogelijk/ toegestaan meerdere modules te combineren tot 1, langere, inbreng. (Module is een deel van 120 cm, een inbreng is wat 1 bouwer meeneemt).

Hoogte:
De hoogte van de modules wordt bepaald aan de hand van de bovenkant van de spoorstaaf. deze is vastgelegd op 132,5 cm vanaf de grond.

De afstand tussen de bovenkant van de spoorstaaf en de onderkant van de fries bedraag 39,4 cm.
Er is geen ondergrens voor het landschap.


Achtergrond en Fries:
Op de tentoonstelling gemonteerd aan de bak, zijkanten, achterkant en hemel helemaal dicht.

Overgang tussen de inbrengen:
Black Box (BB) van 30 cm aan beide zijden. Dat betekend dat de ruimte tussen twee inbrengen 60 cm bedraagt. Voor de overgang van de BB van de bouwer naar de buurman wordt verplicht gebruikt gemaakt van een zogenaamde megabiels. Dit is een plaatje epox met daarop twee sporen gesoldeerd. De megabiels wordt tegen kostprijs geleverd. Zie hier voor meer informatie over de megabiels.

De modules worden gekoppeld met 2 bouten M-8 op de kopse kanten.
De inslagmoeren zitten in de BB aan de rechterzijde van de inbreng. Gezien vanuit het publiek.

Kleur
De bakken en de frieslijst worden aan de voorzijde RAL 7021 zijdeglans zwart.

Bovenstaande beschrijving komt overeen met de modules die door Martin geleverd zijn (en nog geleverd kunnen worden).
De sets die Martin uitlevert zijn compleet, inclusief alle hang- en sluitwerk en poten.
Als je zelf gaat klussen, neem dan contact op met Martin over de exacte plaats van de gaten in de eindschotten.
Voor het eenvormige beeld is wel van belang dat de fries bij alle modules op dezelfde hoogte hangt, en dat zowel de zijkanten, als de achterkant en bovenkant helemaal dicht zijn.

Sporenverloop:

Dubbelspoor.
Het is toegestaan verbindingen te maken tussen de sporen.
Aan beide uiteinden van de baan komen lussen, die aangestuurd worden als keerlus. Er mag dus een verbinding gelegd worden tussen het voorste en achterste spoor. Het is toegestaan om een bedding van 2-3 mm onder je rails te plaatsen, ook op de BB.

Op de uiteinden van de BB's (daar waar je koppelt met de inbreng van een collega) moet je voorste spoor een afstand tot de voorrand kunnen bereiken van 17,5 cm (afstand voorrand module-hart spoor). Uiteraard moet het spoor de grens haaks passeren.
Let op! De afstand van 175mm wordt gevormd door de black box + de afdekplaat! De afdekplaat is 9mm dik. Dit houdt in dat de hartmaat op de BB op 166mm ligt. (9+166=175). Of te wel: de buitenkant van de "voorste rail" ligt 175-9-8 (= halve spoorbreedte) - 1 (= kopbreedte spoorstaaf) =157 mm van de voorkant van de BB af (en ja 16,5 gedeeld door 2 is geen 8, maar voor deze maatvoering goed genoeg)

Op dat punt is tevens vastgelegd dat de hart-op-hart afstand tussen de sporen 58 mm bedraagt.
Tussen de grenzen met de andere inbrengen ben je geheel vrij in het bepalen van het spoorverloop, onder de volgende twee voorwaarden:

-   Minimale boogstraal 55 cm
-   Twee doorgaande sporen

Spoorstaaf:
De modulebakken dienen voorzien te zijn van rails met een spoorstaafhoogte van 2,54mm, dat is code 100. Met deze railhoogte kan (bijna) al het materieel zonder problemen rijden.

Voor 2-rail kan men bijvoorbeeld Peco-rails code 100 gebruiken, voor degene die het 3-rail-systeem rijden kan men Märklin K-rails gebruiken (is ook code 100).

Elektrische aansturing:
Twee-rail, DCC-formaat digitaal. Iedereen zorgt voor doorlopende draden onder zijn module, voor iedere doorgaande spoorstaaf 1.
De doorloopende draden tezamen vormen een ringleiding. Afgesproken is dat de doorlopende draden de kleur rood en zwart hebben. Aangeraden wordt om gewoon luidsprekerdraad hiervoor te gebruiken. Aan deze draden worden aan de uiteinden ST-16 stekkers gebruikt. Van de draad dient de rode kleur aan de voorste (publiek)kant te zitten en de zwarte kleur aan de achterste spoorstaaf bevestigd te worden. Dit geldt voor beide sporen.
De BB's dienen ook van spanning en signaal voorzien te worden. Daarom worden ook die met de rood-zwarte draad gevoed. Zorg ervoor dat de doorgaande draad iets langer is dan je bak aan beide zijden. Dat vergemakkelijkt het koppelen met je buurman.
Aansturing wissels, lampjes etc. zelf regelen op je eigen inbreng. Er is (nog) niet gesproken over wissels.

Voor een tentoonstelling wordt gezorgd voor een centrale, zodanig dat er extra Multimausen/ Lokmaus2-en aangesloten kunnen worden.

Er wordt sterk aangeraden gebruik te maken van de DCC booster/hub. Dit bevordert de flexibele inzet van de multimaus tijdens beurzen.

Verlichting:
Het ontwerp gaat uit van led-verlichting. Het staat iedereen vrij dat zelf in te vullen.


Handige draadjes:

Aanvulling in de vorm van gestelde vragen met antwoorden.

Als er vragen zijn over deze post, graag HIER.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2022, 22:09:44 door Edsko Hekman »
modulebaan.nl