Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models Herfstnieuwtje 2023 door Wim Vink
Vandaag om 12:11:56
SECR River Class (K Class) door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:09:48
Rosoft s88SD16-n bezetmelder, gevoeligheid i.c.m. vochtige ruimte. door naf125
Vandaag om 12:09:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 12:09:02
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Peter J K
Vandaag om 11:45:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 11:44:38
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 11:31:38
Foto gezocht van rode DE-1/2 met brandende sluitseinen door Bas, Dordrecht
Vandaag om 11:30:14
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Henk, of Erwin
Vandaag om 11:22:49
Rondom Charlois door hrp
Vandaag om 10:45:22
Brawa BR 644 Talent repareren door virmfan
Vandaag om 10:29:49
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door ruudns
Vandaag om 10:25:20
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen' door Mitchell
Vandaag om 10:08:11
Marklin/Trix koploper door Arjan6511
Vandaag om 09:59:26
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 09:42:59
EifelBurgenBahn door tothebeach
Vandaag om 09:05:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Bert55
Vandaag om 08:31:32
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 07:53:44
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
28 september 2023, 23:24:06
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
28 september 2023, 23:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
28 september 2023, 22:41:22
Les Billards du Vivarais door Edsko Hekman
28 september 2023, 22:41:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
28 september 2023, 22:34:13
Piets Pieck Plein door Peter Kleton
28 september 2023, 21:55:41
Mec regelsysteem handleiding door Treinenwilhelm1962
28 september 2023, 21:49:49
Nederland in Z door Mitchell
28 september 2023, 21:49:07
28 en 29 oktober Modelspoordagen Venlo door Spoorrelais
28 september 2023, 19:53:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Smalspoorfan
28 september 2023, 19:50:46
C 7401/5 BTD deel 5 1988 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
28 september 2023, 19:19:18
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door Dave.......
28 september 2023, 18:22:39
  

Auteur Topic: BNLS-modulebaan: regels en afspraken N baan  (gelezen 25247 keer)

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
    • Somda
BNLS-modulebaan: regels en afspraken N baan
« Gepost op: 10 oktober 2013, 15:19:11 »
BNLS N baan norm 3.0, d.d. 2016-11-22



Afmetingen van de bak:
  • 120 cm breed, 54,9 cm diep;
  • Het is mogelijk/ toegestaan meerdere modules te combineren tot 1, langere, inbreng. (Module is een deel van 120 cm, een inbreng is wat 1 bouwer meeneemt);


Overgang tussen de inbrengen:
  • Black Box (BB) van 30 cm aan beide zijden. Dat betekend dat de ruimte tussen twee inbrengen 60 cm bedraagt. Deze ruimte wordt afgedekt met een BB paneel;
  • De modules worden gekoppeld met 2 bouten M-8 op de kopse kanten. De inslagmoeren zitten in de BB aan de rechterzijde van de inbreng. Gezien vanuit het publiek;
  • Op 10 cm van de BB overgang moeten de twee hoofdsporen uitgevoerd zijn in Peco code 55 flex en parallel lopen aan de bakvoorkant;
  • De overgang tussen de inbreng en de BB mag NIET bestaan uit raillassen en dient dus te bestaan uit aan beide kanten gefixeerde rails.

Afwijkingen van de bovenstaande standaard maten (lengte 120 cm, diepte 60 cm, BB maat 30 cm) zijn bij voorafgaande overleg met de technische commissie en daarna eventueel verkregen goedkeuring van de betreffende afwijkingen mogelijk, echter er bestaat de mogelijkheid dat een tentoonstelling enkel inbrengen met standaard maten wil. In dat geval zullen afwijkende maten mogelijk die tentoonstelling niet mee kunnen doen. Dit is ter beoordeling van de tentoonstellingsorganisatie en niet ter beoordeling van BNLS. Ook kan het voorkomen dat binnen de beschikbare ruimte afwijkende bakmaten niet geplaatst kunnen worden. Hetzij in de rijdend baan, hetzij überhaupt niet. Dit ter (eind)beoordeling van de BNLS beurs coördinator


Hoogte:
  • De hoogte van de modules wordt bepaald aan de hand van de bovenkant van de spoorstaaf. deze is vastgelegd op 132,5 cm vanaf de grond;
  • De afstand tussen de bovenkant van de spoorstaaf en de onderkant van de fries bedraag 39,4 cm;
  • Er is geen ondergrens voor het landschap;
  • Standaard worden de modules, indien via BNLS besteld, geleverd met M8 stelpoten;
  • Op de meeste beurzen staan we op een vlakke vloer en dan is gebruik van 5 cm zwenkwielen met M8 stiften wel zo makkelijk. Bij deze wielen moet minstens de helft geremd kunnen worden. Wel zorgen dat, indien we, onverhoopt, ergens anders moeten gaan staan waar geen vlakke vloer aanwezig is de stelpoten meegenomen zijn.


Achtergrond en Fries:
  • Op de tentoonstelling gemonteerd aan de bak
  • Zijkanten, achterkant en hemel helemaal dicht.


Kleur
  • De bakken, de frieslijst en de BB worden aan de voorzijde RAL 9005 zijdeglans zwart verf. (Dus geen beits o.i.d.)


Tijdens Beurzen
  • De inbreng is volledig opgesteld, dwz, inbreng, compleet met fries, achter- en zijwanden, BB's en BB panelen
  • Tijdens beursdagen is de baan afgewerkt met een rok van zwarte voeringstof
  • Tijdens beursdagen zijn er geen spullen zichtbaar aanwezig boven op de bak

Bovenstaande beschrijving komt overeen met de modules die door Martin geleverd zijn (en nog geleverd kunnen worden).
De sets die Martin uitlevert zijn compleet, inclusief alle hang- en sluitwerk en poten.
Als je zelf gaat klussen, neem dan contact op met Martin over de exacte plaats van de gaten in de eindschotten.
Voor het eenvormige beeld is wel van belang dat de fries bij alle modules op dezelfde hoogte hangt, en dat zowel de zijkanten, als de achterkant en bovenkant helemaal dicht zijn.

Sporen(verloop):
  • Er is een dubbelsporige hoofdbaan met een hart-op-hart afstand van 26,5mm (standaard bij Peco code 55);
  • De afstand van publiekszijde tot het hart van het eerste spoor is 100mm (let op bij het opmeten op de blackbox dat er nog een plaat voor komt!);
  • Er wordt gewerkt met code 55 rails;
  • Het spoor wordt gelegd op een 2 of 3 mm kurk of schuim laag;
  • Voor de maatvoering zijn gelaserde MDF mallen beschikbaar, maar de megabiels, met raillengte naar keuze zijn ook via BNLS te bestellen;
  • Aan beide uiteinden van de baan komen lussen, die aangestuurd worden als keerlus. Er mag dus een verbinding gelegd worden tussen het voorste en achterste spoor;
  • de maximale boogstraal die op dit moment beschikbaar is op de keerlus module is 27,5 cm


Elektrische aansturing:
  • Twee-rail, DCC-formaat digitaal. Iedereen zorgt voor doorlopende draden onder zijn module, voor iedere doorgaande spoorstaaf 1;
  • Afgesproken is dat de doorlopende draden de kleur rood en zwart hebben. Aangeraden wordt om gewoon luidsprekerdraad hiervoor te gebruiken. Aan deze draden worden aan de uiteinden ST-16 stekkers gebruikt. Van de draad dient de rode kleur aan de voorste (publiek)kant te zitten en de zwarte kleur aan de achterste spoorstaaf bevestigd te worden. Dit geldt voor beide sporen;
  • De BB's dienen ook van spanning en signaal voorzien te worden. Daarom worden ook die met de rood-zwarte draad gevoed. Zorg ervoor dat de doorgaande draad iets langer is dan je bak aan beide zijden. Dat vergemakkelijkt het koppelen met je buurman;
  • Aansturing wissels, lampjes etc. zelf regelen op je eigen inbreng. Er is (nog) niet gesproken over wissels (of de aansturing hiervan);
  • Voor een tentoonstelling wordt gezorgd voor een centrale, zodanig dat er extra Multimausen/ Lokmaus2-en aangesloten kunnen worden;
  • Iedere inbreng moet aan de rechterzijde (van de publiekskant af gezien) voorzien zijn van een BNLS hub aansluiting. De booster-hub variant mag ook, maar is niet verplicht;
  • Er wordt op dit moment gewerkt aan montagefrontjes waarmee de BNLS hub bevestigd kan worden aan de achterzijde van de bakvoorkant. Hierbij is enkel het maken  van een gat met een gatenzaag te doen. Hierachter kan dan het montagepaneeltje geplaatst worden;
  • Rechts naast de BNLS hub komt een M3 Rampamoer waarin een M3 boutje gedraaid kan worden voor het ophangen van de eventueel aangesloten muis.


Verlichting:
  • Het ontwerp gaat uit van led-verlichting. Het staat iedereen vrij dat zelf in te vullen;
  • Er wordt bij de h0 baan gewerkt aan een standaard aansluiting voor het aansturen van de (dag - nacht)verlichting. Zodra die voor h0 is uitgewerkt zal deze ook van toepassing verklaard gaan worden op de N baan

Handige draadjes:
Deze post kan aangevuld / aangepast worden indien nodig.

Als er vragen zijn over deze post, graag HIER.



BNLS N baan norm 3.0, d.d. 2016-11-27
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 22:12:13 door guest7823 »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek