Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€35.00
Per saldo:
€-215.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
PB Models Herfstnieuwtje 2023
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:11:56
SECR River Class (K Class)
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:09:48
Rosoft s88SD16-n bezetmelder, gevoeligheid i.c.m. vochtige ruimte.
door
naf125
Vandaag
om 12:09:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:09:02
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2)
door
Peter J K
Vandaag
om 11:45:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 11:44:38
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
door
hansberekvam
Vandaag
om 11:31:38
Foto gezocht van rode DE-1/2 met brandende sluitseinen
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 11:30:14
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Henk, of Erwin
Vandaag
om 11:22:49
Rondom Charlois
door
hrp
Vandaag
om 10:45:22
Brawa BR 644 Talent repareren
door
virmfan
Vandaag
om 10:29:49
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
door
ruudns
Vandaag
om 10:25:20
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
door
Mitchell
Vandaag
om 10:08:11
Marklin/Trix koploper
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:59:26
Nahmertaler Kleinbahn
door
Lucien
Vandaag
om 09:42:59
EifelBurgenBahn
door
tothebeach
Vandaag
om 09:05:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Bert55
Vandaag
om 08:31:32
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
door
FritsT
Vandaag
om 07:53:44
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
28 september 2023, 23:24:06
Halte Assel, een nieuw baantje in H0
door
Klaas Zondervan
28 september 2023, 23:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
28 september 2023, 22:41:22
Les Billards du Vivarais
door
Edsko Hekman
28 september 2023, 22:41:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
28 september 2023, 22:34:13
Piets Pieck Plein
door
Peter Kleton
28 september 2023, 21:55:41
Mec regelsysteem handleiding
door
Treinenwilhelm1962
28 september 2023, 21:49:49
Nederland in Z
door
Mitchell
28 september 2023, 21:49:07
28 en 29 oktober Modelspoordagen Venlo
door
Spoorrelais
28 september 2023, 19:53:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Smalspoorfan
28 september 2023, 19:50:46
C 7401/5 BTD deel 5 1988 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst
door
Hans Reints
28 september 2023, 19:19:18
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!!
door
Dave.......
28 september 2023, 18:22:39
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan spelregels
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-modulebaan: regels en afspraken N baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-modulebaan: regels en afspraken N baan (gelezen 25247 keer)
Peter van der Leek
Offline
Berichten: 2214
BNLS-modulebaan: regels en afspraken N baan
«
Gepost op:
10 oktober 2013, 15:19:11 »
BNLS N baan norm 3.0, d.d. 2016-11-22
Afmetingen van de bak:
120 cm breed, 54,9 cm diep;
Het is mogelijk/ toegestaan meerdere modules te combineren tot 1, langere, inbreng. (Module is een deel van 120 cm, een inbreng is wat 1 bouwer meeneemt);
Overgang tussen de inbrengen:
Black Box (BB) van 30 cm aan beide zijden. Dat betekend dat de ruimte tussen twee inbrengen 60 cm bedraagt. Deze ruimte wordt afgedekt met een BB paneel;
De modules worden gekoppeld met 2 bouten M-8 op de kopse kanten. De inslagmoeren zitten in de BB aan de rechterzijde van de inbreng. Gezien vanuit het publiek;
Op 10 cm van de BB overgang moeten de twee hoofdsporen uitgevoerd zijn in Peco code 55 flex en parallel lopen aan de bakvoorkant;
De overgang tussen de inbreng en de BB mag NIET bestaan uit raillassen en dient dus te bestaan uit aan beide kanten gefixeerde rails.
Afwijkingen van de bovenstaande standaard maten (lengte 120 cm, diepte 60 cm, BB maat 30 cm) zijn bij voorafgaande overleg met de technische commissie en daarna eventueel verkregen goedkeuring van de betreffende afwijkingen mogelijk, echter er bestaat de mogelijkheid dat een tentoonstelling enkel inbrengen met standaard maten wil. In dat geval zullen afwijkende maten mogelijk die tentoonstelling niet mee kunnen doen. Dit is ter beoordeling van de tentoonstellingsorganisatie en niet ter beoordeling van BNLS. Ook kan het voorkomen dat binnen de beschikbare ruimte afwijkende bakmaten niet geplaatst kunnen worden. Hetzij in de rijdend baan, hetzij überhaupt niet. Dit ter (eind)beoordeling van de BNLS beurs coördinator
Hoogte:
De hoogte van de modules wordt bepaald aan de hand van de bovenkant van de spoorstaaf. deze is vastgelegd op 132,5 cm vanaf de grond;
De afstand tussen de bovenkant van de spoorstaaf en de onderkant van de fries bedraag 39,4 cm;
Er is geen ondergrens voor het landschap;
Standaard worden de modules, indien via BNLS besteld, geleverd met M8 stelpoten;
Op de meeste beurzen staan we op een vlakke vloer en dan is gebruik van 5 cm zwenkwielen met M8 stiften wel zo makkelijk. Bij deze wielen moet minstens de helft geremd kunnen worden. Wel zorgen dat, indien we, onverhoopt, ergens anders moeten gaan staan waar geen vlakke vloer aanwezig is de stelpoten meegenomen zijn.
Achtergrond en Fries:
Op de tentoonstelling gemonteerd aan de bak
Zijkanten, achterkant en hemel helemaal dicht.
Kleur
De bakken, de frieslijst en de BB worden aan de voorzijde RAL 9005 zijdeglans zwart verf. (Dus geen beits o.i.d.)
Tijdens Beurzen
De inbreng is volledig opgesteld, dwz, inbreng, compleet met fries, achter- en zijwanden, BB's en BB panelen
Tijdens beursdagen is de baan afgewerkt met een rok van zwarte voeringstof
Tijdens beursdagen zijn er geen spullen zichtbaar aanwezig boven op de bak
Bovenstaande beschrijving komt overeen met de modules die door Martin geleverd zijn (en nog geleverd kunnen worden).
De sets die Martin uitlevert zijn compleet, inclusief alle hang- en sluitwerk en poten.
Als je zelf gaat klussen, neem dan contact op met Martin over de exacte plaats van de gaten in de eindschotten.
Voor het eenvormige beeld is wel van belang dat de fries bij alle modules op dezelfde hoogte hangt, en dat zowel de zijkanten, als de achterkant en bovenkant helemaal dicht zijn.
Sporen(verloop):
Er is een dubbelsporige hoofdbaan met een hart-op-hart afstand van 26,5mm (standaard bij Peco code 55);
De afstand van publiekszijde tot het hart van het eerste spoor is 100mm (let op bij het opmeten op de blackbox dat er nog een plaat voor komt!);
Er wordt gewerkt met code 55 rails;
Het spoor wordt gelegd op een 2 of 3 mm kurk of schuim laag;
Voor de maatvoering zijn gelaserde MDF mallen beschikbaar, maar de megabiels, met raillengte naar keuze zijn ook via BNLS te bestellen;
Aan beide uiteinden van de baan komen lussen, die aangestuurd worden als keerlus. Er mag dus een verbinding gelegd worden tussen het voorste en achterste spoor;
de maximale boogstraal die op dit moment beschikbaar is op de keerlus module is 27,5 cm
Elektrische aansturing:
Twee-rail, DCC-formaat digitaal. Iedereen zorgt voor doorlopende draden onder zijn module, voor iedere doorgaande spoorstaaf 1;
Afgesproken is dat de doorlopende draden de kleur rood en zwart hebben. Aangeraden wordt om gewoon luidsprekerdraad hiervoor te gebruiken. Aan deze draden worden aan de uiteinden ST-16 stekkers gebruikt. Van de draad dient de rode kleur aan de voorste (publiek)kant te zitten en de zwarte kleur aan de achterste spoorstaaf bevestigd te worden. Dit geldt voor beide sporen;
De BB's dienen ook van spanning en signaal voorzien te worden. Daarom worden ook die met de rood-zwarte draad gevoed. Zorg ervoor dat de doorgaande draad iets langer is dan je bak aan beide zijden. Dat vergemakkelijkt het koppelen met je buurman;
Aansturing wissels, lampjes etc. zelf regelen op je eigen inbreng. Er is (nog) niet gesproken over wissels (of de aansturing hiervan);
Voor een tentoonstelling wordt gezorgd voor een centrale, zodanig dat er extra Multimausen/ Lokmaus2-en aangesloten kunnen worden;
Iedere inbreng moet aan de rechterzijde (van de publiekskant af gezien) voorzien zijn van een BNLS hub aansluiting. De booster-hub variant mag ook, maar is niet verplicht;
Er wordt op dit moment gewerkt aan montagefrontjes waarmee de BNLS hub bevestigd kan worden aan de achterzijde van de bakvoorkant. Hierbij is enkel het maken van een gat met een gatenzaag te doen. Hierachter kan dan het montagepaneeltje geplaatst worden;
Rechts naast de BNLS hub komt een M3 Rampamoer waarin een M3 boutje gedraaid kan worden voor het ophangen van de eventueel aangesloten muis.
Verlichting:
Het ontwerp gaat uit van led-verlichting. Het staat iedereen vrij dat zelf in te vullen;
Er wordt bij de h0 baan gewerkt aan een standaard aansluiting voor het aansturen van de (dag - nacht)verlichting. Zodra die voor h0 is uitgewerkt zal deze ook van toepassing verklaard gaan worden op de N baan
Handige draadjes:
Het draadje waarin veel bedacht is
Tekeningen van de module
Verslagen van de bouw
Definities voor het elektrisch aansluiten
Deze post kan aangevuld / aangepast worden indien nodig.
Als er vragen zijn over deze post, graag
HIER.
BNLS N baan norm 3.0, d.d. 2016-11-27
«
Laatst bewerkt op: 16 mei 2017, 22:12:13 door guest7823
»
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan spelregels
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
BNLS-modulebaan: regels en afspraken N baan