Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 22:47:36
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
Vandaag om 22:38:35
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 22:38:26
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
Vandaag om 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:14:20
Rail away door borotof
Vandaag om 21:05:55
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 20:33:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 20:28:09
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
  

Auteur Topic: Draaischijf Enschede  (gelezen 4168 keer)

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Draaischijf Enschede
« Gepost op: 12 August 2009, 09:52:30 »
In het DGEG tijdschrift "Eisenbahn Geschichte" nr 33 van april/mei 2009, staat een artikel over het grensoverschrijdende spoorvervoer tussen Enschede en Gronau.
Op de situatietekening van Enschede rond 1964, staat nog de 20 meter draaischijf ingetekend.

Zelf had ik het (kennelijk onjuiste idee) dat deze schijf al rond 1960 verdwenen was.
Wie kan me vertellen wanneer deze draaischijf dan werkelijk is verwijderd?

Alvast bedankt voor een antwoord.

mvg, Max

manuelspot

  • Gast
Re:Draaischijf Enschede
« Reactie #1 Gepost op: 12 August 2009, 10:09:42 »
Die is verdwenen tijdens de nieuwbouw na de tweede wereld oorlog. Toen het oude station aan de Parkweg weg ging en het nieuwe station dichter bij het Centrum gebouwd werd.

Wanneer de schijf precies weg is gehaald moet ik dan nazoeken in de boeken.

Manuel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re:Draaischijf Enschede
« Reactie #2 Gepost op: 12 August 2009, 10:18:34 »
Hier een beknopt historisch overzicht van draaischijven in Nederland.
Maar zelfs deze site weet het niet zeker, er staat "omstreeks 1967".
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:Draaischijf Enschede
« Reactie #3 Gepost op: 12 August 2009, 13:59:13 »
De site geeft wel aan dat de draaischijf in 1950 nog is verplaatst richting Hengelo, mogelijk de locatie van het oude SS station dat in 1950 buiten gebruik is genomen toen het nieuwe station werd gebouwd. In die tijd werd er nog met stoom gereden en zou een keerschijf hier wenselijk zijn.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re:Draaischijf Enschede
« Reactie #4 Gepost op: 12 August 2009, 17:18:59 »
@allen,

Bedankt voor jullie reacties, maar...
...er is daarmee eigenlijk nog niets duidelijk.  svp geen speculaties.
In het beknopte overzicht staan idd jaartallen, maar met de nodige vraagtekens.
Het gaat met name om de omloop in de periode 1961 t/m 1964 waar de DB 03 (Bw Rheine, met korte 30cbm tender) van Münster via Gronau naar Enschede kwam, om daarna via Hengelo weer richting Bentheim naar Rheine/Osnabrück te rijden.
De lok werd bij deze gelegenheid ergens gedraaid.
Indien de schijf te Enschede nog aanwezig was in die periode, is het aannemelijk dat daar gedraaid werd.
Tot dusver ben ik op grond van informaties, er steeds vanuit gegaan dat de lok een extra slag Hengelo
- Oldenzaal moest maken om gedraaid te worden. Voor zover mij bekend was er in die periode geen (20 mtr) draaischijf meer in Hengelo, hoewel de site waarnaar wordt verwezen deze nog aangeeft tot 1964.

Wie heeft hierover steekhoudende gegevens?
opnieuw... bedankt alvast.


Max.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:Draaischijf Enschede
« Reactie #5 Gepost op: 12 August 2009, 17:32:21 »
@Max: in dat geval moet je waarschijnlijk met oud Enschedeers gaan praten, daarvan zitten er niet zoveel op dit forum.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5663
Re:Draaischijf Enschede
« Reactie #6 Gepost op: 12 August 2009, 18:41:47 »
@ Max: nog steeds geen definitief antwoord, maar: rond 1963 lijken veel schijven die nog resteerden te zijn verdwenen. Op Sporenplan staan ze in 1965 niet meer in Oldenzaal, Hengelo, Enschede, Venlo (om maar wat plaatsen te noemen). Die in Venlo was er in 1961 echter nog wel. Zie mijn foto in het draadje 19toen (blz. 51).
« Laatst bewerkt op: 13 August 2009, 11:19:35 door spoorzeven »
Groet, Frank

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re:Draaischijf Enschede
« Reactie #7 Gepost op: 13 August 2009, 08:24:57 »
@ spoorzeven,

De draaischijf in Oldenzaal werd in elk geval nog tot aan de zomerdienst 1965 dagelijks gebruikt.
01 (2 cyl, met Neubaukessel en T30 tender) van Bw Rheine reden de D en E treinen tot die datum naar en van Hengelo. Daarna werd de V200 ingezet en was de schijf in Oldenzaal overbodig geworden.
De daarna ingezette DB stoomloks (voor goederen en militaire treinen) werden niet meer gedraaid en moesten dus in één richting met "tender voor" rijden.

Het zoeken naar de gegevens (datum verwijdering)  over de 20 meter draaischijven in Enschede en Hengelo blijft me bezighouden.

Mvg, Max

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re:Draaischijf Enschede
« Reactie #8 Gepost op: 05 January 2010, 16:40:34 »
Hallo Max,

uit het feit dat een BR 03, die vanuit Gronau in Enschede was binnengekomen, vervolgens met tender voor als losse lok naar Hengelo reed, ga ik ervan uit dat de draaischijf in Enschede toen nog aanwezig was. Een dergelijke omloop wordt voor het laatst vermeld in de OKG (Omloop Krachtvoertuigen Grensbaanvakken) van winter 1963/1964:

ma-vr, zo
877 Es - 98956 (t.v.) Hgl - D 195 Bh (S)

t.v. = tender voor
S = stoomlok

Voor za en 25/12, 29/3 en 17/5 gold:

877 - 878

Omdat hier geen (S) is toegevoegd neem ik aan dat dit niet met een stoomlok werd gereden.


Met groet,

Han

Toevoeging: Kees van de Meene deelde mij mee dat de draaischijf in 1966 werd opgebroken.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2010, 06:33:28 door Han Steenwijk »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8625
Re: Draaischijf Enschede
« Reactie #9 Gepost op: 02 September 2013, 19:30:12 »
Max,

Ik trap even een oud onderwerp omhoog ivm met een vraag hier. Misschien kun je er relevante info uit halen

Jeroen