Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 09:26:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 09:25:32
Ervaringen met van Perlo ( DinoSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:21:52
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
Vandaag om 09:07:59
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Bert Senden
Vandaag om 08:41:16
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:35:52
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:30:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:26:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door ca.gorter
Vandaag om 08:23:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Rick
Vandaag om 08:23:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 08:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:56:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:54:17
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:47:01
Zelfgemaakt BiDiB modules door vt175
Vandaag om 07:22:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:01:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
24 November 2025, 23:07:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
24 November 2025, 22:47:14
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
24 November 2025, 22:24:14
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
24 November 2025, 21:41:54
S88N bezetmelder door Albert de Heer
24 November 2025, 21:33:55
Oost Europa-draadje door ns.1200
24 November 2025, 21:23:51
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
24 November 2025, 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
24 November 2025, 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
24 November 2025, 21:04:00
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
24 November 2025, 19:57:50
  

Auteur Topic: Machinist vergeet te tanken  (gelezen 2713 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26993
    • Pagina van klaas
Machinist vergeet te tanken
« Gepost op: 01 August 2013, 14:20:09 »
Even een vrolijke noot tussen alle ongeluksberichten: http://www.nu.nl/opmerkelijk/3540240/treinmachinist-belgie-vergeet-tanken.html
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Machinist vergeet te tanken
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2013, 14:23:56 »
Uit het artikel :

Citaat
''Ik wist niet eens dat treinen nog op brandstof reden’', aldus een verbaasde reiziger in Vlaamse kranten donderdag.

en helemaal geniaal

Citaat
Maar van de vervangende trein bleken de deuren defect.

Konden ze er dus niet in.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Machinist vergeet te tanken
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2013, 16:31:00 »
In België mag een machinist nog niet eens een loc los of vastmaken, want dat is het werk van een rangeerder. Dus zelf tanken zal er ook wel niet in zitten. Maar ja, stel je voor dat een Nederlandse online-nieuwsverschaffer daar kennis van zou hebben.
Groetjes,
Emiel

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Machinist vergeet te tanken
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2013, 16:43:41 »
Citaat
De conducteur zou ook nog hebben gezegd dat de bestuurder onmogelijk kon zien dat er te weinig brandstof in de tank zat.
Er zal toch wel ergens een brandstofmeter zitten?

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Machinist vergeet te tanken
« Reactie #4 Gepost op: 01 August 2013, 16:45:16 »
In België mag een machinist nog niet eens een loc los of vastmaken, want dat is het werk van een rangeerder. Dus zelf tanken zal er ook wel niet in zitten. Maar ja, stel je voor dat een Nederlandse online-nieuwsverschaffer daar kennis van zou hebben.
Groetjes,
Emiel

Stukje komt uit een Belgische krant....
Linkje naar Be media : klikkerdeklik

Daarna is het voor iedereen copy/paste  :)
Dat is journalistiek anno 2013 he :)
« Laatst bewerkt op: 01 August 2013, 16:55:22 door Chris »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Machinist vergeet te tanken
« Reactie #5 Gepost op: 01 August 2013, 19:33:11 »
Ach, dat het van een Belgische "krant" komt, zegt dan wel weer iets over het "we hebben er verstand van"-niveau. En ja, voor je het weet praat men elkaar volop na.
Groetjes,
Emiel

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Machinist vergeet te tanken
« Reactie #6 Gepost op: 01 August 2013, 20:05:41 »
1) Het gaat hier niet over een locomotief, maar een motorwagen T41.
2) Bij het binnenrijden naar de werkplaats tanken wij, bestuurders meestal zelf.
3) De peilglazen zijn het probleem. Langs perronzijde zijn die niet zichtbaar. De peilglazen bestaan meestal uit 2 delen.
     Het onderste deel is dermate door de tijd te donker, om deze duidelijk te kunnen aflezen.
     Nieuwe type peilglazen worden in de toekomst voorzien... .

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Machinist vergeet te tanken
« Reactie #7 Gepost op: 01 August 2013, 20:15:40 »
Citaat
Nieuwe type peilglazen worden in de toekomst voorzien... .

Ja... type "glazen bol".

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Machinist vergeet te tanken
« Reactie #8 Gepost op: 01 August 2013, 21:00:18 »
Ach ja ben blij dat het een trein was en geen vliegtuig 8)
Mvg jamie diks

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Machinist vergeet te tanken
« Reactie #9 Gepost op: 01 August 2013, 23:29:09 »
Nieuwe type peilglazen worden in de toekomst voorzien...
Mag ik hier uit begrijpen dat het tot die tijd vaker gaat gebeuren dat er onvoldoende wordt getankt?
Groetjes,
Emiel

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Machinist vergeet te tanken
« Reactie #10 Gepost op: 01 August 2013, 23:45:19 »
Jan,

Bedankt voor de uitleg, maakt gelijk een eind aan de flauwe grapjes en aannames.

Vergissen is menselijk, wel vervelend voor passagiers en trein bemanning.


Richard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22709
Re: Machinist vergeet te tanken
« Reactie #11 Gepost op: 02 August 2013, 06:54:36 »
Is er een reden waarom zo'n trein niet gewoon een brandstofmetertje kan hebben?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re: Machinist vergeet te tanken
« Reactie #12 Gepost op: 02 August 2013, 10:13:48 »
Ik kan er enkele bedenken

- Er zijn misschien meerdere brandstoftanks in een treinstel, dus meerdere meters op het tableau. Dit leidt tot meer kosten, plus dat er denk ik geen ruimte meer is op het tableau ?
- Het stuurtableau is waarschijnlijk gestandaardiseerd voor meerdere treinstellen/locomotieven. Die hebben waarschijnlijk allemaal andere (of geen) brandstoftanks. Dit leidt tot extra kosten, en ja sparen doet men.
- Het is 'gezond verstand' om ervan uit te gaan dat een treinstel of lok na elke dienst wordt volgetankt, natuurlijk indien er een tankplaat is.  :-\


[offtopic]
Ik kan me een situatie voorstellen waarin het mis kan gaan, daar ik deze anekdote van een buschauffeur ken.
"Ik kwam bij Woerdense Verlaat zonder diesel te staan, omdat de 'volgetankte bus' vanwege een uitval nachtdienst had gedraaid, en omdat dat niet werd aangegeven, werd hij bij terugkomst niet volgegooid. Dit zorgde ervoor dat hij na nog een ochtenddienst, 's middags leeg gereden was. "
[/offtopic]
Ik kan me indenken dat zoiets ook vaak bij treinstellen gebeurd.
« Laatst bewerkt op: 02 August 2013, 20:31:13 door Ronald Koerts. Reden: Citaat verwijderd »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Machinist vergeet te tanken
« Reactie #13 Gepost op: 02 August 2013, 12:16:35 »
Brandstof niveau is (althans in NL) een punt in de 24-uurs controle. Dan hoort zoiets aan het licht te komen. Geen idee hoe Belgie daar mee omgaat?

Verder is tanken normaal meestal ingepland in de diensten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Machinist vergeet te tanken
« Reactie #14 Gepost op: 02 August 2013, 17:18:23 »
Op de vroegere stads- en streekbussen zat ook geen brandstofmeter, dat was niet nodig omdat ze standaard na elke dag dienst werden afgetankt. Dat ging, zoals eerder gemeld, wel eens mis als er onverwachts toch mee gereden was. Het is normaal binnen het openbaar vervoer dat men overal op bespaard.  :-\