Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
Vreemd probleem door jerrytrein
Vandaag om 12:47:12
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
  

Auteur Topic: Marckendamsche TramwegMaatschappij HO analoog 6x4m  (gelezen 1503 keer)

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Marckendamsche TramwegMaatschappij HO analoog 6x4m
« Gepost op: 11 December 2013, 14:32:46 »
Het wordt winter, en dus koud op zolder.
Tijd om weer eens na te denken.
Het totaal plaatje is ook veranderd, Mulligen en Markendam zijn verwisseld. Zal ik binnenkort laten zien / daarover later.

Over de tramlijnen heb ik al wel een en ander uitgewerkt.
Ik zet mijn ideeën hier maar even neer, dan kan er op geschoten worden.
Dit is een zijtak van het draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41577.15.html  Marckendam
Eerst maar eens kijken hoe ik er ook al weer een plaatje op de site krijg..

Mooi, da's gelukt
Dit is het schematisch plan (dus niet op schaal) van de geplande tramlijnen
Voor de overzichtelijkheid heb ik de ringlijn (3)  gestippeld en
de sporen waar lijn 1 als enige rijdt groen gemaakt
Het idee achter deze opzet is dat ik de trams analoog bedienen, maar dat ik (of de kleinkinderen) toch de trams los besturen kan.
Daarom rijdt lijn 1 op de negatieve puls en alle andere lijnen op de positieve puls van de spanning.
En toevallig  :) hebben de andere lijnen geen gezamenlijke trajecten. Zo heb krijg is ik dus  vier onafhankelijk bedienbare tramlijnen.

Als ik lijn 1 opsplits in een traject heen en een traject terug kan ik dus met vijf trams los rijden.
Of: de lijnen 3, 9 en 11 rijden automatisch, en lijn 1 handgestuurd. Dan zie je maar hoe je met lijn 1 geen botsingen veroorzaakt...   

In tegenstelling tot de realiteit in 1975 moet lijn 1 dan aan iedereen voorrang verlenen.

Xieje / Marco D
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Onafhankelijk besturing maar analoog ?
« Reactie #1 Gepost op: 13 December 2013, 00:49:48 »
Dit is het idee om meer trams los te kunnen bedienen.

Het principe is: 
a. Alle trams rijden alleen vooruit
b. Alle trafo's lopen in fase, de stekker mag dus niet omgekeerd !
c. Lijn 1 rijdt op de negatieve halve golf van de (wissel)stroom (Daarom moet de motor omgekeerd worden).
d. Andere lijnen rijden op de positieve halve golf  en hebben geen gezamenlijk traject

In het voorbeeld is de linker spoorstaaf voor alle trams gemeenschappelijk. Lijn 1 kan op alle sporen komen, de andere lijnen alleen op hun eigen stukje. Elk van de drie trafo's bedient dus alleen zijn eigen tram.

Hoop ik.
Als je begrijpt wat ik bedoel kun je wellicht al aangeven of er gaten inzitten ?
Ik ben benieuwd. Als je dit zelf ook al bedacht of - nog beter ! - uitgeprobeerd hebt, dan hoor ik het graag. Ik heb het op dit forum nog niet kunnen vinden, en dit is toch wel het beste forum.
Anders zal ik het waarschijnlijk in de Kerstvakantie kunnen uitproberen op een proefbaantje.
Moeten wel de trams en de trafo's aangepast worden
gr
Marco D
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Marckendamsche TramwegMaatschappij HO analoog 6x4m
« Reactie #2 Gepost op: 13 December 2013, 08:04:08 »
Mij zegt het niks,maar ben wel benieuwd naar de bouw van dit plan  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: Marckendamsche TramwegMaatschappij HO analoog 6x4m
« Reactie #3 Gepost op: 13 December 2013, 11:44:39 »
Het ziet er ingenieus uit, en zeer interessante vorm. Desalniettemin lijkt het me echt de moeite waard om te investeren in digitalisering. Het maakt het geheel simpelweg overzichtelijker, makkelijker te bedienen en veeeel minder kans op storingen... Met meerdere multimausen kunnen je de kleinkinderen ook laten spelen.
« Laatst bewerkt op: 13 December 2013, 11:46:28 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Marckendamsche TramwegMaatschappij HO analoog 6x4m
« Reactie #4 Gepost op: 13 December 2013, 12:06:27 »
Hoi Wes,
dank voor de erg zinvolle suggestie om het te gaan digitaliseren. Dat had ik waarschijnlijk een beetje verdrongen. Vooral omdat ik bij digitaliseren ook direct aan blokken en beveiliging denk. Nou daar mlot ik niet aan denken ! Al die spoordetecties aansluiten ! En bovendien rijden trams niet op blokafstand, dus elke rail een sectie zodat Koploper etc etc ?  Ik was dus een beetje doorgeslagen.
Ik moet beperkt digitaliseren. Alleen de trams en de trafo. Goed idee ! Tegen de Kerst ben ik daar wel uit. Dank je wel
vr gr
Marco

PS @anderen. Ben toch benieuwd of het zou werken...
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: Marckendamsche TramwegMaatschappij HO analoog 6x4m
« Reactie #5 Gepost op: 13 December 2013, 12:14:48 »
Ha Marco,

Ik zou niet weten of het zou werken, maar inderdaad, al die extra foefjes zijn in beginsel niet van belang. Elke tram een decoder, en wat multimausen (en benodigdheden) en je bent klaar. Dan alleen wel zelf letten dat je niet op je voorligger botst. (Maar dat is wel zo realistisch. Haha.)

Wes
Check ook mijn Facebook

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
MTM: Marckendamsche TramwegMaatschappij HO analoog 6x4m
« Reactie #6 Gepost op: 26 January 2014, 23:59:24 »
Nou Wes,
dan gaan we maar digitaal.
dank voor de sluitende tip.
Xieje
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog