Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 14:20:15
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R
door
Hennie
Vandaag
om 14:13:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 14:11:18
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Ploeger
Vandaag
om 14:10:32
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 14:09:55
Spelregels 'Raadplaatje'
door
Marc tramt
Vandaag
om 14:08:34
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:03:23
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:56:36
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:33:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:23:56
Smeren, vet, olie, enz
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:21:11
Doornvliet
door
HenkN
Vandaag
om 13:14:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:45:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:32:52
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 12:25:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:31:50
The Summer of 69
door
Duikeend
Vandaag
om 11:17:52
Sluitseinen REEtitec 1300
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:07:14
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
bask185
Vandaag
om 10:34:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 10:23:43
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:15:36
LS Models 2025
door
Martijn193
Vandaag
om 09:17:45
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Benelux795
Vandaag
om 08:56:04
Raadplaatje
door
Arjan6511
Vandaag
om 08:53:28
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 08:00:03
Stottering Piko 98551BD
door
VAM65
Vandaag
om 07:46:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Sven
Vandaag
om 00:12:56
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Huup
Vandaag
om 00:10:48
LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies?
door
arnaud-ns/htm
23 November 2025, 23:22:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Fleischman BR55 H0 met Peco wissels
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Fleischman BR55 H0 met Peco wissels (gelezen 1694 keer)
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1648
Fleischman BR55 H0 met Peco wissels
«
Gepost op:
04 June 2013, 17:37:25 »
Op onze club hebben we een probleem met met name de Fleischmann BR55 locs, 904154.
Zodra deze afbuigend over de Peco wissels rijden springt deze wissel terug op rechtdoor.
Dit gebeurd inrijdend, dus niet het openrijden van de wissel vanaf het puntstuk.
De wissels worden geschakeld middels servodecoders en servos van Rosoft.
Hebben al meerdere oorzaken bekeken en steeds heeft dat niet de oplossing gegeven.
Andere stoomlocs hebben dit probleem slechts zeer sporadisch, de BR55's zetten vrijwel iedere wissel terug op rechtdoor.
Iemand een idee wat een oorzaak zou kunnen zijn.
Stroomafname, servo's en servodecoder is al naar gekeken.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
guest7822
Gast
Re:Fleischman BR55 H0 met Peco wissels
«
Reactie #1 Gepost op:
04 June 2013, 17:55:09 »
Spoorbreedte van de wielen?
Gelogd
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1648
Re:Fleischman BR55 H0 met Peco wissels
«
Reactie #2 Gepost op:
04 June 2013, 17:57:10 »
Hoe bedoel je exact Wasmi?
Of ze wel allemaal gelijk zijn? Dat is nagemeten.
Verschil met andere locs is nog niet naar gekeken.
Ik neem echter aan dat FL gelijk is aan andere FL locs.
«
Laatst bewerkt op: 04 June 2013, 17:59:11 door Marcel112
»
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
guest7822
Gast
Re:Fleischman BR55 H0 met Peco wissels
«
Reactie #3 Gepost op:
04 June 2013, 18:03:22 »
De binnenmaat tussen de wielen moet volgens NEM norm 310 tussen de 14,4 en 14,6 mm liggen.
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8624
Re:Fleischman BR55 H0 met Peco wissels
«
Reactie #4 Gepost op:
04 June 2013, 18:08:22 »
Even voor de duidelijheid.
De lok zelf rijdt de wissel weer in de rechtdoor stand. De servo zelf krijgt geen signaal om de wissel weer om te leggen?
Rijdt de lok met schoorsteen of tender de wissel in?
Liggen de tongen wel goed aangesloten? Dus kan een wiel geen tong openrijden door een gat tussen de tong en de andere rail?
Gelogd
Jeroen
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1648
Re:Fleischman BR55 H0 met Peco wissels
«
Reactie #5 Gepost op:
04 June 2013, 18:13:15 »
Loc rijdt Ketel voor, de wissel gaat pas op nadat de loc zelf de wissel is gepasseerd.
De tender rijdt dan nog over de tong, vervolgens gaat de eerste as van de wagon nog goed, de andere as gaat dan echter rechtdoor.
Servo krijgt geen signaal om de wissel om te zetten van koploper, gehele treinlengte is nog niet gepasseerd.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1648
Re:Fleischman BR55 H0 met Peco wissels
«
Reactie #6 Gepost op:
08 June 2013, 15:32:37 »
Na nieuw onderzoek blijkt de servo, alleen de servo, toch een puls te krijgen om de wissel om te zetten.
De polarisatie gaat niet mee, waardoor het niet aan de decoders lijkt te liggen.
Iemand die hier mee over weet?
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Daan Neijenhuis
Offline
Berichten: 1510
HCC!m-IG
Re:Fleischman BR55 H0 met Peco wissels
«
Reactie #7 Gepost op:
08 June 2013, 16:29:01 »
Zou ook een reset van de ServoSwitch kunnen zijn; dan gaat de servo terug naar de middenstand. Als je de decoder uit de rails voedt, dan zou dat een onverwachte kortsluiting kunnen zijn waardoor de decoder opnieuw opstart.
Kijk even hoe je de rails, voeding en puntstuk hebt aangesloten, misschien zit daar de oorzaak. Of misschien een as die ergens een andere rail raakt waardoor sluiting ontstaat.
m.vr.gr.
Daan
Gelogd
Wanneer lees je nou een handleiding?
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1648
Re:Fleischman BR55 H0 met Peco wissels
«
Reactie #8 Gepost op:
08 June 2013, 16:37:34 »
Daan,
Servo's staan ingesteld op een uitslag naar beide zijdes.
Middenstand zou dan zorgen dat de tong ook in het midden blijft staan.
Daarbij zou bij een herstart van de ServoSwitch ook de polariteit om moeten schakelen toch?
Die blijft staan op de afbuigende stand.
Aansluitingen van rails en servo's zijn gescheiden, puntstuk wordt gevoedt via ServoSwitch.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Daan Neijenhuis
Offline
Berichten: 1510
HCC!m-IG
Re:Fleischman BR55 H0 met Peco wissels
«
Reactie #9 Gepost op:
08 June 2013, 22:25:46 »
Het puntstuk zou spanningsloos zijn nadat de ServoSwitch opstart; tenminste, als de programmering niet gewijzigd is in de laatste tijd (ik heb nog de originele versie van Karst). Vergelijk even hoe de wisselsuitslag is na een bewuste herstart en hoe het eruit ziet als de lok er overheen rijdt. Luister ook voor de klik van de relais (zitten er nog steeds 2 op bij de RoSoft versie?).
Waar komt het DCC-signaal vandaan? Uit de rails bij het wissel of vanaf de ringleiding? Hoe wordt de ServoSwitch gevoed?
Gelogd
Wanneer lees je nou een handleiding?
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1648
Re:Fleischman BR55 H0 met Peco wissels
«
Reactie #10 Gepost op:
16 June 2013, 14:48:14 »
Probleem blijkt tot nog toe te liggen aan de locs.
Nu de koppeling tussen tender en locs losser is gaan zitten.
Op de tender wordt deze met een schroef tussen kap en bodem geklemd.
Afgelopen dagen namelijk geen enkel probleem meer gehad.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Fleischman BR55 H0 met Peco wissels