Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aandrijving metro gezocht
door
Remco vM
Vandaag
om 00:32:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Benelux795
21 October 2025, 22:52:33
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
PeterV
21 October 2025, 22:52:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Rob Ellerman
21 October 2025, 22:50:41
Raadplaatje
door
R1954
21 October 2025, 22:36:58
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans1963
21 October 2025, 22:25:44
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
21 October 2025, 21:58:43
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
21 October 2025, 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
21 October 2025, 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
21 October 2025, 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
21 October 2025, 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Rob Bennis
21 October 2025, 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric v C
21 October 2025, 21:04:46
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
21 October 2025, 20:51:01
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
21 October 2025, 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
21 October 2025, 19:37:55
ik mis al een poos
door
jerrytrein
21 October 2025, 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
21 October 2025, 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
21 October 2025, 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
21 October 2025, 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
21 October 2025, 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
gtw6016
21 October 2025, 18:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
21 October 2025, 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Paul1969
21 October 2025, 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert
door
dennie
21 October 2025, 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
21 October 2025, 15:26:17
Märklin 2025
door
Quinzeedied
21 October 2025, 15:09:34
Modeltreinenbeurzen
door
Ronald Halma
21 October 2025, 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS
door
Wim Rosbender
21 October 2025, 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
21 October 2025, 11:39:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van de Gebintenbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van de Gebintenbaan (gelezen 871 keer)
DBCargo
Offline
Berichten: 442
De bouw van de Gebintenbaan
«
Gepost op:
07 February 2021, 16:03:12 »
Hallo allemaal,
Leuk dat jullie even komen kijken in mijn topic! Dit is mijn eerste keer dat ik een baan bouw, dus alle hulp en adviezen zijn welkom!
De gebintenbaan
De gebintenbaan is een baan van ongeveer 6x4 meter. De naam komt van de plaats waar deze baan zich bevind, in een oude boederij, tussen de gebinten. Het thema van de baan is Duits, en het primaire tijdperk is V/VI. Omdat er meer mensen aan werken, en we allen onze eigen voorkeur hebben voor materieel, komt er ook een stuk bij met lokkenloodsen en verzorgingssporen, maar in dit stuk is het moderne spul even niet zichtbaar, althans dat is de bedoeling. Het idee is twee hele 'cirkels' met dubbele sporen, eentje voor het 'snelspoor', ofwel wat moderner materiaal, en eentje met 'langzaamspoor', meer voor de stoomlocs enzovoorts.
Naarmate de tijd vordert zal ik deze startpost aanvullen met meer informatie.
Sporenplan
Hier een 'voorlopig' sporenplan. Het is allemaal losjes getekend, is meer bedoeld als een hulpmiddel dan een bouwtekening die 100% moet matchen in het origineel. De kamer is namelijk allesbehalve rechthoekig, dus enige improvisatie zal hier en daar wel nodig zijn!
De 'bovenkant' van de kamer. Hier bevind zich het kopstation, losjes gebaseerd op het station in München. Hier zijn door de 'polariteit' ook twee keerlussen nodig. Rechts zie je een goederen rangeerterrein, á la kijfhoek, of een duitse variant daarvan. Letterlijk kijfhoek namaken kost teveel ruimte, dus dit is mijn improvisatie.
De 'onderkant' van de kamer. Hier zit een klimspiraal rechtsonder, en linksonder een lokkenloods, draaischijf en bijbehorende verzorgingssporen. Rechts weer het goederenrangeerterrein. Idee is dat de onderkant de inkomende sporen worden, en de bovenkant zoals op de bovenste tekening, de uitkomende sporen, en dat we tussen die wisselstraat lekker kunnen rangeren. Hiernaast rechts vind je weer een wisselstraat die het langzaamspoor en het snelspoor met elkaar verbinden, om zo maximale functionaliteit van het kopstation te kunnen waarborgen. Het stukje spoor helemaal onderin de tekening (het spoor in felgroen op de donkergrijze achtergrond) wordt een draaibare brug met twee niveau's. Bovenop rijdt het langzaamverkeer, onderop het snelle verkeer. Als er behoefte aan is, wil ik ook wel een soort van legenda maken, om het geheel wat te verduidelijken.
Het gedeelte van de baan dat onder 'tafelniveau' ligt, inclusief de opstelsporen onder het kopstation. Zoals al vermeld, alles losjes getekend. Let op dat ik bij deze laatste schets niet de hele breedte van de kamer heb weergegeven, omdat de plaatjes anders zo onduidelijk worden.
Gelogd
DBCargo
Offline
Berichten: 442
Re: De bouw van de Gebintenbaan
«
Reactie #1 Gepost op:
07 February 2021, 16:04:37 »
Om lekker door te kunnen werken, ben ik een beetje 'modulair' bezig bepaalde gedeeltes aan het knutselen.
Op het moment ben ik bezig met, zoals dat door mij benoemd is, het L profiel. De naam verwijst simpelweg naar de vorm van dit stukje. Dit stukje is een klein stukje 'Paradestrecke' van ongeveer 1,20m. Het bestaat uit een betonnen wand, en een tweetal sporen. Momenteel is het een work in progress.
Aan de bovenkant van de tekening (zie beneden) verdwijnt het spoor onder de tafels dmv een tunnel. Aan de onderkant van de tekening loopt het spoor onder een plank door waarop de verzorgingssporen later komen. Het idee is om hier een soort doorkijk te creeëren met open arcaden.
Ik heb wat technieken 'geleend' van de eindbaas op het gebied van gips, Wim Vink. Hoop dat ik voor een eerste keer zijn tips een beetje recht toe doe. Ik twijfel over het gebruik van Heki Flor, het is me een beetje te mat. Denk dat ik overstap op het nieuwe struikenspul van Lars op 't Hof. Daarnaast moet ik nog meer graffiti aanbrengen, maar had eerst even met een 'plaatje' geoefend.
Om het geheel af te maken de blokseinen van Viessmann, schakelkast van Artitec, en de INDUSI magneten van Noch. Ik denk dat ik ook nog wat 'tufts' ga toevoegen tussen de beide sporen, om het een beet meer aan te kleden.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van de Gebintenbaan