Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:29:39
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Lodewickshaven door Sikko
04 November 2025, 23:49:47
US diorama in H0 door Frank 123
04 November 2025, 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
04 November 2025, 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
04 November 2025, 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
04 November 2025, 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
04 November 2025, 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
04 November 2025, 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
04 November 2025, 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
04 November 2025, 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
04 November 2025, 16:13:07
  

Auteur Topic: Morbier  (gelezen 2703 keer)

gerbert

  • Gast
Morbier
« Gepost op: 03 August 2006, 21:50:41 »
Beste mede-modelspoorders,

Toen ik afgelopen juli op vakantie was in de franse Jura, reed ik op een goede dag door het plaatsje Morbier (bekend van de kaas?). Buiten de spectaculaire ligging van het plaatsje, werd ik getroffen door een paar spoorwegtunnelportalen en hoog boven mij uittorenende spoorwegbruggen die zich door het stadje slingerden.

Na thuiskomst via internet de VVV van Morbier eens geraadpleegd. De plattegrond (http://www.morbier.fr/img/plan/ensemble.jpg) laat een spoorlijn zien die vanuit St-Laurent-en-Grandvaux via een lange tunnel het plaatsje binnenkomt. Daarna wordt eerst het station aangedaan, alvorens de lijn via de genoemde bruggen in een scherpe boog een zijdal inschiet. Het zijdal is geen bestemming op zich maar huisvest slechts een stijgcirkel (of is het een daalcirkel?) waarna de lijn weer uit het zijdal komt om bij iets wat erg veel op een keerspoor lijkt uit te komen. Het keerspoor lijkt te dienen om treinen op weg te helpen het dal van de rivier de Bienne in naar St-Claude.

Gezien al dit spektakel ben ik nieuwsgierig naar de feitelijke afhandeling van het treinverkeer in Morbier, en of dit plaatsje al eens het onderwerp van een modelbaan is geweest?

Groetjes
Gerbert

HC_Ut

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • Kaartjes stanser
Re: Morbier
« Reactie #1 Gepost op: 03 August 2006, 22:16:41 »
Dat 'keerspoor' is volgens mij gewoon een doorgaande spoor. Als je goed kijkt zie je dat deze afgekapt wordt zoals de rest van het spoor op het kaartje, waar het spoor een tunnel in gaat. Kijk maar eens langs de rivier La Bienne.

Anoniem

  • Gast
Re: Morbier
« Reactie #2 Gepost op: 03 August 2006, 22:45:21 »
Het verkeer op de "Ligne des hirondelles" of Zwaluwenlijn is niet enorm, wel is er tot 1975 of 1976 een directe rijtuiggroep Parijs - Morez geweest (nachttrein).  Morez is het (tegenwoordig) kopstation dat ligt op de plaats van wat jij als het "keerspoor" aanduidt. Het verkeer op deze lijn (van Andelot aan de lijn Strasbourg-Lyon naar Bourg en Bresse via Morez, St. Claude en Oyonnax) is al jaren grotendeels in tweeën geknipt, maar verbazingwekkend genoeg is de "knip" niet in Morez maar in het zuidelijker St. Claude. Daar eindigen de treinen vanuit Dijon, Dôle en Andelot enerzijds, en Lyon en Bourg en Bresse anderzijds. Overigens is vanwege grootscheepse werkzaamheden (iets met TGV's ;D) alle verkeer vanaf Oyonnax naar het zuiden voor een jaartje of wat verbust, daar zul je niets vinden.

De treinen rijden dus tot St. Claude (al was er voor de sluiting wel een doorgaand treinpaar te vinden, Bourg en Bresse - Mouchard of iets dergelijks). De dienst wordt uitgevoerd met autorails, serie X 73500 momenteel (die "worsten" of "komkommers" worden genoemd), voorheen door X 2800-en.
Voor vandaag (donderdag 3 augustus) tel ik:
1 Dijon - St. Claude en 1 St. Claude - Dijon
1 Dôle - St. Claude en 2 St. Claude - Dôle
1 Andelot - St. Claude
1 Champagnole - St. Claude
1 Dôle - Oyonnax en 2 Oyonnax - Dôle

Al met al vijf treinen heen en vijf terug dus, die allen moeten kopmaken in Morez. Plaatje (goed te zien is het viaduct dat in de lijn "rechtsaf" ligt en waar deze trein dus vandaan kwam of naartoe gaat):

Morbier is een eenvoudige halte aan de andere kant van "le fer à cheval".

Wat modelbanen betreft, ik kwam dit tegen in Schaal Z nota bene.

Edit n.a.v. bericht HC_Ut: volgens mij liep er vroeger een spoorlijn naar Zwitserland (naar Divonne) vanuit Morez, maar die zal al voor of vlak na de oorlog opgeheven zijn. Sindsdien heeft Morez nog alleen een "Spitzkehre''-functie.