Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marcel112
Vandaag om 15:43:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:41:47
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door kempke
Vandaag om 15:24:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:22:52
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 15:10:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 15:04:24
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 15:01:32
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:27:14
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
  

Auteur Topic: Märklin 1201 turkoois (ArtNo 37124)  (gelezen 11553 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re:Märklin 1201 turkoois (ArtNo 37124)
« Reactie #45 Gepost op: 15 February 2013, 09:02:44 »
Bijvoorbeeld trekkracht Bart. Zo'n aandrijving is volkomen afhankelijk van antislipbandjes. Als ik de asb'tjes van een Rocoloc of de Mätrix 6400 verwijder, dan maakt dat betrekkelijk weinig uit. Bij die 1200 is het dan over, komt geen boog meer door met een beetje trein, slip slip slipperdeslip. Bij hellingen geen idee, heb ik niet. Wat een primitief gedoe.

Cardanaandrijving kennen we in Europa ook alweer een jaar of veerig en in de VS nog aanzienlijk langer. En ja hoor, zo'n oude Athearn, made in Austria, doet het bij normaal onderhoud nog prima.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Märklin 1201 turkoois (ArtNo 37124)
« Reactie #46 Gepost op: 15 February 2013, 09:24:12 »
Dit ben ik niet met je eens. Leg me eens uit waarom dit minder zou moeten zijn dan een energievretende dubbele wormwieloverbrenging.

Dat het bij de 1200 niet werkt ligt meer aan de klankkastkap dan aan de aandrijving.

Zoals Henk al zegt trekkracht en betere loop. Alle assen aangedreven bij een lok zorgt over het algemeen voor een wat rustigere loop dan wanneer slechts een draaistel wordt aangedreven. Mijn oude HAMO motorpost bijvoorbeeld ging niet echt soepel door wisselstraten in vergelijking met zeg een Riva 1300 of een Roco V200 (langste loks die ik heb) Zeker met aangedreven draaistel achter zie je af en toe dat het loopdraaistel wat 'oploopt' in wissels.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

lokpaint

  • Gast
Re:Märklin 1201 turkoois (ArtNo 37124)
« Reactie #47 Gepost op: 15 February 2013, 09:53:46 »
Zoals Henk al zegt trekkracht en betere loop. Alle assen aangedreven bij een lok zorgt over het algemeen voor een wat rustigere loop dan wanneer slechts een draaistel wordt aangedreven.

Hoi

Doe oordopjes in en je ziet geen verschil in loop  ;D
Het is eerder zo dat een lok met twee aangedreven draaistellen wringt in bochten. Bij mij is dat tenminste duidelijk hoorbaar aam een knarsend geluid.

En hoe een lok loopt ligt aan de konstruktie. Een fleischmann waggelt en roco springt. Ze zijn stil, maar lopen desondanks niet rustig.
Een märklin maakt herrie (hiermee is niet de motor bedoeld, maar het rijgeluid) maar ligt rustiger op de baan. Volgens mij is het gewoon het gebruikte railsysteem i.c.m. hoe de lok geconstrueerd is, dat ervoor zorgt of je een lok mooi of niet mooi vind lopen.

Wat trekkracht betreft. Mijn "mindere  ;D " loks zijn gewoon sterker dan eenzelfde lok met cardan. Maar inderdaad zou het zonder ASB-tjes een totaal ander verhaal kunnen zijn.

bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re:Märklin 1201 turkoois (ArtNo 37124)
« Reactie #48 Gepost op: 15 February 2013, 10:21:57 »
Het gaat over het aandrijfconcept en niet zozeer over merken Bart. Dat Märklin de trekkrachtbeperkingen van de draaistelmotor overcompenseert door het draaistel vol te stoppen met rubber en door overgewicht is duidelijk, maar in beginsel geldt toch hoe meer aangedreven wielen, hoe meer trekkracht. En dan kan de rest van de loc wat eleganter worden uitgevoerd, nou ja, wat meer naar mijn smaak. De trekkracht van een cardanloc zonder asb is in de regel voldoende voor mijn bedoelingen (zeer matige hellingen, geen haakse wissels, geen industriebogen) en dan smaak ik het persoonlijke genoegen dat ik van het rubber af ben. Bij modellen met draaistelaandrijving kan dat eigenlijk nooit, komt R4 nog niet door, heel eigenaardig om te zien. Mijn oude Sprinter kan niet zonder rubber, de Koploper niet en ik vrees de Roco plan V en plan T ook niet.

Er waggelt en springt bij mooi overigens niks.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2931
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Märklin 1201 turkoois (ArtNo 37124)
« Reactie #49 Gepost op: 15 February 2013, 21:09:01 »

Zijn er niet al draadjes over de verschillen tussen Märklin, Roco, Piko en de rest? Ik heb hier ook een mening over, maar ik stel voor dat we ons even beperken tot de 1201.

Ik vind 'm fraai, goed getroffen. Zelfs de verlichting lijkt me correct. Ik vind 'm heel overtuigend en aangezien ik nog niet zo oud ben als het 1:1 voorbeeld dat deze loc uitbeeldt kan ik niet met mijn geheugen vergelijken. Foto's zijn geen geweldig vergelijk, aangezien de kleuren op foto's ook niet de werkelijkheid van toen uitbeelden (ontwikkelprocedé, vergeling etc). Bovendien schijnen de locs in die tijd ook zelf nogal gauw van kleur verschoten te zijn, dus eigenlijk is alles goed. Zou dit mijn tijdperk zijn, dan zou deze zeker op mijn baan te vinden zijn  (y) Voor de prijs krijg je er zelfs een mooie koffer en een certificaat bij  ;D

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re:Märklin 1201 turkoois (ArtNo 37124)
« Reactie #50 Gepost op: 15 February 2013, 21:45:44 »
Dit is het eerste model van Märklin wat ik nog wel op mijn baan zou willen, maar wacht wel op het andere merk.
En wat moet je in vredesnaam met die lomp grote koffer; de open haard mee aanmaken, je dode cavia in begraven? Mijn plank puilt nu al uit van de lege doosjes.

Blijft een mooi model, maar ik heb nu eenmaal een zwak voor turquoise.

Stephan.