Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 01:25:17
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 01:22:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:57:39
Duits transport, waar in NL? door Spelfaut
Vandaag om 00:54:45
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 October 2025, 17:19:12
  

Auteur Topic: Märklin 1201 turkoois (ArtNo 37124)  (gelezen 11564 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22626
Re:Märklin 1201 turkoois (ArtNo 37124)
« Reactie #45 Gepost op: 15 February 2013, 09:02:44 »
Bijvoorbeeld trekkracht Bart. Zo'n aandrijving is volkomen afhankelijk van antislipbandjes. Als ik de asb'tjes van een Rocoloc of de Mätrix 6400 verwijder, dan maakt dat betrekkelijk weinig uit. Bij die 1200 is het dan over, komt geen boog meer door met een beetje trein, slip slip slipperdeslip. Bij hellingen geen idee, heb ik niet. Wat een primitief gedoe.

Cardanaandrijving kennen we in Europa ook alweer een jaar of veerig en in de VS nog aanzienlijk langer. En ja hoor, zo'n oude Athearn, made in Austria, doet het bij normaal onderhoud nog prima.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Märklin 1201 turkoois (ArtNo 37124)
« Reactie #46 Gepost op: 15 February 2013, 09:24:12 »
Dit ben ik niet met je eens. Leg me eens uit waarom dit minder zou moeten zijn dan een energievretende dubbele wormwieloverbrenging.

Dat het bij de 1200 niet werkt ligt meer aan de klankkastkap dan aan de aandrijving.

Zoals Henk al zegt trekkracht en betere loop. Alle assen aangedreven bij een lok zorgt over het algemeen voor een wat rustigere loop dan wanneer slechts een draaistel wordt aangedreven. Mijn oude HAMO motorpost bijvoorbeeld ging niet echt soepel door wisselstraten in vergelijking met zeg een Riva 1300 of een Roco V200 (langste loks die ik heb) Zeker met aangedreven draaistel achter zie je af en toe dat het loopdraaistel wat 'oploopt' in wissels.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

lokpaint

  • Gast
Re:Märklin 1201 turkoois (ArtNo 37124)
« Reactie #47 Gepost op: 15 February 2013, 09:53:46 »
Zoals Henk al zegt trekkracht en betere loop. Alle assen aangedreven bij een lok zorgt over het algemeen voor een wat rustigere loop dan wanneer slechts een draaistel wordt aangedreven.

Hoi

Doe oordopjes in en je ziet geen verschil in loop  ;D
Het is eerder zo dat een lok met twee aangedreven draaistellen wringt in bochten. Bij mij is dat tenminste duidelijk hoorbaar aam een knarsend geluid.

En hoe een lok loopt ligt aan de konstruktie. Een fleischmann waggelt en roco springt. Ze zijn stil, maar lopen desondanks niet rustig.
Een märklin maakt herrie (hiermee is niet de motor bedoeld, maar het rijgeluid) maar ligt rustiger op de baan. Volgens mij is het gewoon het gebruikte railsysteem i.c.m. hoe de lok geconstrueerd is, dat ervoor zorgt of je een lok mooi of niet mooi vind lopen.

Wat trekkracht betreft. Mijn "mindere  ;D " loks zijn gewoon sterker dan eenzelfde lok met cardan. Maar inderdaad zou het zonder ASB-tjes een totaal ander verhaal kunnen zijn.

bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22626
Re:Märklin 1201 turkoois (ArtNo 37124)
« Reactie #48 Gepost op: 15 February 2013, 10:21:57 »
Het gaat over het aandrijfconcept en niet zozeer over merken Bart. Dat Märklin de trekkrachtbeperkingen van de draaistelmotor overcompenseert door het draaistel vol te stoppen met rubber en door overgewicht is duidelijk, maar in beginsel geldt toch hoe meer aangedreven wielen, hoe meer trekkracht. En dan kan de rest van de loc wat eleganter worden uitgevoerd, nou ja, wat meer naar mijn smaak. De trekkracht van een cardanloc zonder asb is in de regel voldoende voor mijn bedoelingen (zeer matige hellingen, geen haakse wissels, geen industriebogen) en dan smaak ik het persoonlijke genoegen dat ik van het rubber af ben. Bij modellen met draaistelaandrijving kan dat eigenlijk nooit, komt R4 nog niet door, heel eigenaardig om te zien. Mijn oude Sprinter kan niet zonder rubber, de Koploper niet en ik vrees de Roco plan V en plan T ook niet.

Er waggelt en springt bij mooi overigens niks.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2934
  • Twentelijn 1968-1980
Re:Märklin 1201 turkoois (ArtNo 37124)
« Reactie #49 Gepost op: 15 February 2013, 21:09:01 »

Zijn er niet al draadjes over de verschillen tussen Märklin, Roco, Piko en de rest? Ik heb hier ook een mening over, maar ik stel voor dat we ons even beperken tot de 1201.

Ik vind 'm fraai, goed getroffen. Zelfs de verlichting lijkt me correct. Ik vind 'm heel overtuigend en aangezien ik nog niet zo oud ben als het 1:1 voorbeeld dat deze loc uitbeeldt kan ik niet met mijn geheugen vergelijken. Foto's zijn geen geweldig vergelijk, aangezien de kleuren op foto's ook niet de werkelijkheid van toen uitbeelden (ontwikkelprocedé, vergeling etc). Bovendien schijnen de locs in die tijd ook zelf nogal gauw van kleur verschoten te zijn, dus eigenlijk is alles goed. Zou dit mijn tijdperk zijn, dan zou deze zeker op mijn baan te vinden zijn  (y) Voor de prijs krijg je er zelfs een mooie koffer en een certificaat bij  ;D

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re:Märklin 1201 turkoois (ArtNo 37124)
« Reactie #50 Gepost op: 15 February 2013, 21:45:44 »
Dit is het eerste model van Märklin wat ik nog wel op mijn baan zou willen, maar wacht wel op het andere merk.
En wat moet je in vredesnaam met die lomp grote koffer; de open haard mee aanmaken, je dode cavia in begraven? Mijn plank puilt nu al uit van de lege doosjes.

Blijft een mooi model, maar ik heb nu eenmaal een zwak voor turquoise.

Stephan.