Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
Vandaag om 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
Vandaag om 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:42:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:40:57
Liliput schaal N door RodeDuivel
Vandaag om 21:38:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 21:24:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
  

Auteur Topic: Verschillende typen Locomotieven inregelen met CV's.  (gelezen 949 keer)

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Verschillende typen Locomotieven inregelen met CV's.
« Gepost op: 06 January 2013, 13:13:18 »
Nu heb ik al heel veel locomotieven middels het wijzigen van CV2, CV6 en CV5 ingeregeld en over de resultaten ben ik erg tevreden maar nu bedenk ik ineens (en niet omdat ik het zo natuurlijk mogelijk wil gaan doen) of verschillende types van locomotieven, dus bijvoorbeeld stoomlocs, diesel of elektrische locs wel allemaal dezelfde wijze van instelling hebben. D.w.z. ik heb ooit eens gelezen in dit forum geloof ik dat CV6 ongeveer 2/3 van de waarde van CV5 moest hebben, als CV5 de topsnelheid vertegenwoordigd.

Nu heb ik ook wel eens gelezen dat bijvoorbeeld het snelheidsprofiel van de Talys om maar een HSL te noemen iets meer een lineair gedrag vertoond. Kan iemand mijn iets meer vertellen hoe de CV waarden t.o.v. elkaar zouden moeten liggen bij de verschillende typen locomotieven, is dit altijd een vorm van een meetkromme zoals onderstaande afbeelding laat zien.



Graag advies,

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Verschillende typen Locomotieven inregelen met CV's.
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2013, 00:14:47 »
Alleen bij een Lenz-decoder in een loc van mij is de verhouding 2/3 ongeveer goed. Bij andere decoders heb ik geconstateerd dat het VERSCHIL tussen de waarden in CV6 en CV 2 ongeveer gelijk is aan het VERSCHIL tussen de waarden in CV5 en CV6.

In beide karakteristieken is de midden-snelheid aan de lage kant.

In feite heeft deze methode een drietal in te stellen punten: CV2,6,5. Meestal voldoet dat.

Een veel uitgebreidere instelling kan verkregen worden met CV67 t/m CV94. In de handleiding van de decoder staat of deze CV's voor dat doel beschikbaar zijn. Er kunnen dan 28 punten ingesteld worden. Het 'omschakelen' van CV2,6,5 naar CV67 t/m CV94 gaat via CV29 bit 4 (5e bit): 0 = CV2,6,5 / 1 = CV67..94.

In CV66 kan de begrenzing 'heen' ingesteld worden en in CV95 die van 'terug'. Dit is alleen van belang bij stoomlocs omdat die vaak bij het achteruitrijden langzamer mogen gaan.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2013, 00:16:44 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Verschillende typen Locomotieven inregelen met CV's.
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2013, 07:56:08 »
De mooiste lijn (nagenoeg lineair) krijg ik door voor CV6 de halve waarde te nemen van CV5. De uitgebreide methode, dus die van CV67 t/m CV94 heb ik ook al eens toegepast via de Esu Lokprogrammer maar dan moet je bij de rijtest even de tijd nemen, alvorens de loc op gang komt. De eerste 10 stelpunten CV67 t/m CV77 bijvoorbeeld geeft de trein weliswaar een mooi optrekbeeld maar het duurt allemaal wel erg lang. Op de Lokprogrammer wordt de karakteristiek automatisch omgezet, zodra je voor deze lange methode kiest. Ik hoef overigens niet fysiek iets aan CV29 te doen, dat gebeurt grafisch in de programmer.

Blijft nog wel een vraag, wat is de juiste waarde voor CV3 en CV4. Bij de versie 3 van Esu staan deze nagenoeg standaard op 8 rn 6 en bij de versie 4 op 24 maar wat is nu een mooie optrek en afremwaarde?

Groet Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re:Verschillende typen Locomotieven inregelen met CV's.
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2013, 19:11:29 »
... Blijft nog wel een vraag, wat is de juiste waarde voor CV3 en CV4. Bij de versie 3 van Esu staan deze nagenoeg standaard op 8 rn 6 en bij de versie 4 op 24 maar wat is nu een mooie optrek en afremwaarde?
Een mooie optrekwaarde is veelal een persoonlijke smaak. Persoonlijk stel ik eerst de max. rijsnelheid vast. Die moet dan overeenkomen met de schaalsnelheid t.o.v. de werkelijkheid zoals bij de NS, DB enz. Alles moet natuurlijk in verhouding zijn. Een rangeerloc zal eerder op snelheid zijn dan een stoomloc met 9 rijtuigen. Een regel die je voor jezelf kan aanhouden is b.v. dat na 2 of 3 keer de afstand van de treinlengte afgelegd te hebben, dat dan pas de trein op volle snelheid is. CV3 heeft bij mij een waarde van ca. 20 (18..25) in het bereik van 0..63.

Een mooie afremwaarde in CV4 is afhankelijk van de afstand waarbinnen de trein tot stilstand moet komen. Die afstand is gelijk aan de (minimale) bloklengte. Bij erg korte blokken moet eerder afgeremd worden. Bij mij heb ik als minimale bloklengte ca. 2,1 m. Dit komt overeen met de door mij gebruikte treinlengte. Eerst laat ik de trein ca. 25 m op volle snelheid rijden. Dan ineens de regelaar naar nul draaien en meten op welke plaats de trein stil staat.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Verschillende typen Locomotieven inregelen met CV's.
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2013, 19:15:31 »
Dank voor de tip.

Rob Bogers
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden