Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Frank 123
Vandaag
om 18:50:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
william_2
Vandaag
om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
Menno 1846
Vandaag
om 16:38:11
US diorama in H0
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan
door
R1954
Vandaag
om 16:23:15
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
741230
Vandaag
om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:04:10
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Met een sik
Vandaag
om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 13:18:06
Yamorc booster
door
Ben
Vandaag
om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
Keska
Vandaag
om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Modeltreinmulder
Vandaag
om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
AB 7216
Vandaag
om 07:55:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Fleischmann plan V
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Fleischmann plan V (gelezen 5090 keer)
Laurens
Offline
Berichten: 411
Fleischmann plan V
«
Gepost op:
21 May 2007, 21:22:35 »
Hallo allemaal,
Ik heb een kleine vraag m.b.t. de inbouw van een 6-polige ESU decoder in een Fleischmann plan V (DC). Tot gisteravond 23.00 dacht ik dat deze lok compleet verbouwd moest worden voordat deze digitaal zijn rondjes kon gaan rijden. Aangezien ik tot voor kort niet genoeg zelfvertrouwen hadf om een treinstel van 300 euro open te maken had ik nooit eerder het motorstel uit elkaar gehad. Nu ik steeds meer bezig ben met het technische deel was ik toch wel benieuwd.
Om de één of andere reden toch de doos uit de kast gepakt en nogmaals uitvoerig de handleiding doorgelezen. Het blijkt dus, in tegenstelling tot wat ik zelf dacht, dat mijn plan V wel digitaal voorbereid is, er zit namelijk een 6-polige aansluiting met dummy stekker op de motor.
Nu wordt ik enigzins in de verwarring gebracht door een stuk tekst dat in de handleiding staat en wat, helaas voor mij, alleen in het Duits is.
Letterlijk staat er het volgende:
"
Achtung
Vor Decodereinbau müssen die Lötstellen des Decodersteckers
e
under der Metallring des Motors (z.B. durch klebepad) elektrisch voneinander isoliert werden (Fig.
.
Zoals gezegd is mijn Duits erg scheisse, ik ken überhaupt maar één woord Duits
. Ik ga sowieso een ESU 3.0 decoder inbouwen, deze is al geïsoleerd doordat deze "verpakt" is. Ik begrijp alleen de strekking van bovenstaande stukje niet. Kan iemand mij vertellen wat er mee bedoeld wordt?
Gelogd
Jeroen1975
GTW in de tuin
Offline
Berichten: 1482
45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
Re: Fleischmann plan V
«
Reactie #1 Gepost op:
21 May 2007, 21:26:21 »
Heej Laurens
Fleischmann digitaliseren is wel een beetje voor gevorderden heb ik zaterdag gemerkt. Kijk even mijn mijn draadje voor tips. Staat denk ik en bladzijde of 2 verder bij digitaal vraagbaak.
Succes
Als het goed is kom je er zo ->
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4647.0
Gelogd
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek
Laurens
Offline
Berichten: 411
Re: Fleischmann plan V
«
Reactie #2 Gepost op:
21 May 2007, 23:17:48 »
@Jeroen1975:
Helaas is jouw draadje niet duidelijk m.b.t. de staat van de lok, d.w.z. digitaal voorbereid.
Ik heb de handleiding gescant en zag toevallig dat links bovenaan op één van de pagina's alsnog het gewraakte stuk tekst vertaald is in het Nederlands. In combinatie met de handleiding is het mij nu duidelijk wat er moet gebeuren.
Hieronder alsnog de vertaling en de handleiding, daarna zoals ik de handleiding "lees".
"
LET OP
Voor het inbouwen van een decoder dient u er op toe te zien dat de soldeerpunten van de stekker
e
en de metalen ring van de motor (bijv. door isolatietape) elektrisch van elkaar geïsoleerd worden (Fig
.
Als ik e.e.a. naast elkaar leg kom ik uit op het volgende;
Op de plaats waar de 6-polige stekker in de decoderinterface geplaatst moet worden moet, voordat dit daadwerkelijk gebeurd, het stuk dat "achter" de stekker van de decoder zit een stuk isolatietape geplaatst worden. Met andere woorden, ik moet ervoor zorgen dat de kant van de stekker die tegen de motor gericht is voorzien is van tape o.i.d. zodat bij eventueel contact tussen motor en stekker er geen contact optreed en mijn plan V een dampf V wordt
Dit wordt ondermeer bevestigd doordat op figuur 8 duidelijk een decoder stekker te zien is met daarachter een wit stukje. Ik heb de motor en aansluitpunten grondig geïnspecteerd en kom tot de conclusie dat het witte vakje niet standaard aanwezig is en dus onderdeel van het voorbeeld.
Het lijkt mij gezien de plaatsing van de decoderinterface best mogelijk om dubbelzijdige tape te plaatsen op de decoderstekker.
«
Laatst bewerkt op: 21 May 2007, 23:23:38 door Laurens Kikstra
»
Gelogd
Jeroen1975
GTW in de tuin
Offline
Berichten: 1482
45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
Re: Fleischmann plan V
«
Reactie #3 Gepost op:
22 May 2007, 18:35:48 »
Je moet ook niet naar mijn lokomotief kijken, maar naar de verhaaltjes die erna komen. En kijk ook even naar de links die daar staan. Zoveel Anders is een fleischman motor in een plan V ook weer niet.
Wat ik van je gebruiksaanwijzing begrijp is dat je voor die motorschild op fig 5 moet kijken voor de oplossing.
«
Laatst bewerkt op: 22 May 2007, 18:38:30 door Jeroen1975
»
Gelogd
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek
Laurens
Offline
Berichten: 411
Re: Fleischmann plan V
«
Reactie #4 Gepost op:
27 May 2007, 13:40:13 »
De inbouw van de decoder was op zich geen groot probleem, het vinden van een geschikte decoder des te meer.
Om de één of andere reden zijn decoders met 6-polige stekkers erg schaars. Na enig zoeken dacht ik met een decoder met polen (dus geen kabelboom of aparte stekker) wel uit te kunnen. Op zich prima, alleen zit de interface halverwege de printplaat. Daarbovenop een decoder zetten is wel mogelijk indien men de kap heeft verwijderd. Echter onmogelijk zodra de kap er op moet. Ik ben de volgende dag gelijk teruggegaan en heb een 6-polige ESU 2.0 gekocht met kabelboom.
De handleiding waarschuwd dat er mogelijk contact tussen stekker en motorbehuizing/printplaat voorkomen moet worden. Om dit probleem te voorkomen heb ik een krimpkous op maat gesneden en deze op de stekker geplaatst waarna deze p de interface geplaatst is.
Het volgende probleem is echter dat de motor op het draaistel zit en dus de decoder feitelijk maar op 1 plaats kan, namelijk de motor zelf. Ik heb op een aantal manieren geprobeerd om dit te doen. Uiteindelijk heb ik de voorkant van de motor voorzien van dubbelzijdige tape en daarop decoder met kabelboom vastgezet.
Na een grondige beurt rijdt het treinstel prima. Nu alleen nog led-verlichting en passagiers.
Gelogd
maartenvanderburgt
Gast
Re: Fleischmann plan V
«
Reactie #5 Gepost op:
29 May 2007, 16:09:29 »
Wat een gedoe allemaal.
Een Zimo 62N (nu 620N), dat is de uitvoering met 6 pinnetjes vast aan de decoder, ingeplugd in plaats van het kleine printplaatje. Kap erop, klaar en rijden maar.
Maarten.
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: Fleischmann plan V
«
Reactie #6 Gepost op:
29 May 2007, 17:52:18 »
Dat is heen hele normale stekkerconfiguratie, al het Bemo materieel is ermee uitgerust... En een mx62 erin is een logische combinatie.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Fleischmann plan V