Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30

Auteur Topic: Fleischmann plan V  (gelezen 5090 keer)

Laurens

• Offline Offline
Fleischmann plan V
« Gepost op: 21 May 2007, 21:22:35 »
Hallo allemaal,

Ik heb een kleine vraag m.b.t. de inbouw van een 6-polige ESU decoder in een Fleischmann plan V (DC). Tot gisteravond 23.00 dacht ik dat deze lok compleet verbouwd moest worden voordat deze digitaal zijn rondjes kon gaan rijden. Aangezien ik tot voor kort niet genoeg zelfvertrouwen hadf om een treinstel van 300 euro open te maken had ik nooit eerder het motorstel uit elkaar gehad. Nu ik steeds meer bezig ben met het technische deel was ik toch wel benieuwd.

Om de één of andere reden toch de doos uit de kast gepakt en nogmaals uitvoerig de handleiding doorgelezen. Het blijkt dus, in tegenstelling tot wat ik zelf dacht, dat mijn plan V wel digitaal voorbereid is, er zit namelijk een 6-polige aansluiting met dummy stekker op de motor.

Nu wordt ik enigzins in de verwarring gebracht door een stuk tekst dat in de handleiding staat en wat, helaas voor mij, alleen in het Duits is.

Letterlijk staat er het volgende:

"Achtung

Vor Decodereinbau müssen die Lötstellen des Decodersteckers e under der Metallring des Motors (z.B. durch klebepad) elektrisch voneinander isoliert werden (Fig. 8).

Zoals gezegd is mijn Duits erg scheisse, ik ken überhaupt maar één woord Duits  ;D. Ik ga sowieso een ESU 3.0 decoder inbouwen, deze is al geïsoleerd doordat deze "verpakt" is. Ik begrijp alleen de strekking van bovenstaande stukje niet. Kan iemand mij vertellen wat er mee bedoeld wordt?

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Fleischmann plan V
« Reactie #1 Gepost op: 21 May 2007, 21:26:21 »
Heej Laurens

Fleischmann digitaliseren is wel een beetje voor gevorderden heb ik zaterdag gemerkt. Kijk even mijn mijn draadje voor tips. Staat denk ik en bladzijde of 2 verder bij digitaal vraagbaak.

Succes

Als het goed is kom je er zo ->https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4647.0
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 May 2007, 23:17:48 »
@Jeroen1975:

Helaas is jouw draadje niet duidelijk m.b.t. de staat van de lok, d.w.z. digitaal voorbereid.

Ik heb de handleiding gescant en zag toevallig dat links bovenaan op één van de pagina's alsnog het gewraakte stuk tekst vertaald is in het Nederlands. In combinatie met de handleiding is het mij nu duidelijk wat er moet gebeuren.

Hieronder alsnog de vertaling en de handleiding, daarna zoals ik de handleiding "lees".

"LET OP

Voor het inbouwen van een decoder dient u er op toe te zien dat de soldeerpunten van de stekker e en de metalen ring van de motor (bijv. door isolatietape) elektrisch van elkaar geïsoleerd worden (Fig 8).

Als ik e.e.a. naast elkaar leg kom ik uit op het volgende;

Op de plaats waar de 6-polige stekker in de decoderinterface geplaatst moet worden moet, voordat dit daadwerkelijk gebeurd, het stuk dat "achter" de stekker van de decoder zit een stuk isolatietape geplaatst worden. Met andere woorden, ik moet ervoor zorgen dat de kant van de stekker die tegen de motor gericht is voorzien is van tape o.i.d. zodat bij eventueel contact tussen motor en stekker er geen contact optreed en mijn plan V een dampf V wordt :P

Dit wordt ondermeer bevestigd doordat op figuur 8 duidelijk een decoder stekker te zien is met daarachter een wit stukje. Ik heb de motor en aansluitpunten grondig geïnspecteerd en kom tot de conclusie dat het witte vakje niet standaard aanwezig is en dus onderdeel van het voorbeeld.

Het lijkt mij gezien de plaatsing van de decoderinterface best mogelijk om dubbelzijdige tape te plaatsen op de decoderstekker.
« Laatst bewerkt op: 21 May 2007, 23:23:38 door Laurens Kikstra »

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #3 Gepost op: 22 May 2007, 18:35:48 »
Je moet ook niet naar mijn lokomotief kijken, maar naar de verhaaltjes die erna komen. En kijk ook even naar de links die daar staan. Zoveel Anders is een fleischman motor in een plan V ook weer niet.

Wat ik van je gebruiksaanwijzing begrijp is dat je voor die motorschild op fig 5 moet kijken voor de oplossing.
« Laatst bewerkt op: 22 May 2007, 18:38:30 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 May 2007, 13:40:13 »
De inbouw van de decoder was op zich geen groot probleem, het vinden van een geschikte decoder des te meer.

Om de één of andere reden zijn decoders met 6-polige stekkers erg schaars. Na enig zoeken dacht ik met een decoder met polen (dus geen kabelboom of aparte stekker) wel uit te kunnen. Op zich prima, alleen zit de interface halverwege de printplaat. Daarbovenop een decoder zetten is wel mogelijk indien men de kap heeft verwijderd. Echter onmogelijk zodra de kap er op moet. Ik ben de volgende dag gelijk teruggegaan en heb een 6-polige ESU 2.0 gekocht met kabelboom.

De handleiding waarschuwd dat er mogelijk contact tussen stekker en motorbehuizing/printplaat voorkomen moet worden. Om dit probleem te voorkomen heb ik een krimpkous op maat gesneden en deze op de stekker geplaatst waarna deze p de interface geplaatst is.

Het volgende probleem is echter dat de motor op het draaistel zit en dus de decoder feitelijk maar op 1 plaats kan, namelijk de motor zelf. Ik heb op een aantal manieren geprobeerd om dit te doen. Uiteindelijk heb ik de voorkant van de motor voorzien van dubbelzijdige tape  en daarop decoder met kabelboom vastgezet.

Na een grondige beurt rijdt het treinstel prima. Nu alleen nog led-verlichting en passagiers.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 29 May 2007, 16:09:29 »
Wat een gedoe allemaal.
Een Zimo 62N (nu 620N), dat is de uitvoering met 6 pinnetjes vast aan de decoder, ingeplugd in plaats van het kleine printplaatje. Kap erop, klaar en rijden maar.

Maarten.

stig

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 May 2007, 17:52:18 »
Dat is heen hele normale stekkerconfiguratie, al het Bemo materieel is ermee uitgerust... En een mx62 erin is een logische combinatie.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)