Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:41
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:00:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 18:46:43
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
MiWuLa door Olav
Vandaag om 17:29:24
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 17:18:13
23 augustus modelspoorbeurs Houten door nighttrain1
Vandaag om 17:04:20
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 15:33:38
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
  

Auteur Topic: Vermogen Multimaus trafo versies vs Nspoor  (gelezen 1732 keer)

Gans

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Vermogen Multimaus trafo versies vs Nspoor
« Gepost op: 31 December 2012, 08:27:27 »
Hallo,

Als beginner heb ik een 2e hands startpakket met een lok en lokboss aangeschaft. Een prima goedkope instap om nu al digitaal op mijn (nog te bouwen) baan te rijden, maar de bedoeling is wel om tzt als het project verder is gevorderd op een multimaus over te stappen.

Daar ben ik me nu al op aan het orienteren en heb de volgende vraag:

Ik rij N-spoor en ga op zoek naar een losse roco multimaus met reciever en trafo uit een ho startset. Die vind ik echter met verschillende trafo's en recievers, namelijk 36v, 50v en 52v. Als leek zou ik denken dat 'meer altijd beter is'. Gaat dit op in combinatie met Nspoor, of kom ik dan in de problemen met een te krachtige trafo?!?
« Laatst bewerkt op: 31 December 2012, 15:15:52 door Bert van Gelder »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Vermogen mulimaus trafo versies vs Nspoor
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2012, 08:49:12 »
Hallo Gans,

een losse roco multimaus met reciever en trafo

Graag wel de juiste benamingen gebruken, anders weet niemand waar je het over hebt: Het is een multimaus met versterker (of op zijn engels: Booster) en een losse trafo.

Daarnaast is het meer vermogen is beter. Hierdoor kan je meer treinen tegelijk laten rijden zonder dat je een tweede versterker / booster hoeft aan te sluiten.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gans

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Vermogen mulimaus trafo versies vs Nspoor
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2012, 09:22:20 »
Ronald, je hebt gelijk, excuus!
Dus meer = beter en wordt niet te veel :-). Daar kan ik wat mee :-)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Vermogen mulimaus trafo versies vs Nspoor
« Reactie #3 Gepost op: 31 December 2012, 11:43:51 »
Gans,

Juiste benamingen aanhouden is inderdaad belangrijk.

Je schrijft over 36v, 50v en 52v trafo's.  Die aanduidingen lijken mij ook onjuist, het zal wel 36VA, 50VA en 52VA zijn. Voor de Roco MultiMaus heb je altijd 16V trafo's nodig.

Tot een bepaalde grens kun je inderdaad aanhouden dat 'meer is altijd beter'. De Roco versterker is gebouwd voor maximaal 50VA. Iedere trafo die dat kan leveren (bij 16V~) volstaat. Een krachtigere trafo heeft (a) geen enkel nut en (b) zou eventueels schade kunnen veroorzaken omdat de trafo gewoon te krachtig is.

De Roco 36VA trafo kom je hoofdzakelijk tegen bij de kleinere startsets en die trafo kun je  vervangen met de 50VA trafo.

Sander

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:Vermogen mulimaus trafo versies vs Nspoor
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2012, 11:56:49 »
Met andere woorden, de booster heeft een max van 50VA. Wil je deze kunnen gebruiken moet je trafo dit dus ook minimaal leveren. Veel meer is overbodig, dit kun je niet aanspreken omdat de booster de beperkende factor is. Een trafo met minder dan 50VA zal de beperkende factor zijn in het geheel. Om dus efficiënt zou ik dus wel voor een 50VA of 52VA trafo gaan. Het gaat namelijk over het maximaal op te nemen vermogen, dus bij 1 loc op de baan verandert er niets maar heb je de mogelijkheid om op 1 booster meer loc's te laten rijden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox