Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:26:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 05:04:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door robin binsbergen
Vandaag om 04:09:54
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
04 September 2025, 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Een Rotterdams gebouw door Keska
04 September 2025, 20:14:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
04 September 2025, 19:58:45
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 September 2025, 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
04 September 2025, 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
04 September 2025, 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
04 September 2025, 11:19:20
  

Auteur Topic: 3737 NS Artitec weerstand waarde vraag  (gelezen 1843 keer)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Gepost op: 13 October 2012, 23:47:07 »
Beste Forum gebruikers.

Ik heb de 3737 NS van artitec open liggen om z'n 3e pit te geven,
de lamp boven in onder de schoorsteen.

Nu zie ik dat ze de aan sluiting heel apart hebben gedaan,
+ --->|-----[2.2k]------>|----  _
   Led  Weerstand  Led
Dit is de led die ze gebruiken. Sunny white

Nu is mijn vraag als ik er een led over heen zet
+  ---->|----[weerstand]---- _

Welke waarde kan ik het beste gebruiken,
ik denk zelf aan een 3K ohm is dat wel goed?

Wie weet er een antwoord op ?

M.v.g Roy

* typfouten voorbehouden
« Laatst bewerkt op: 13 October 2012, 23:55:41 door Bert van Gelder »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 ns artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #1 Gepost op: 13 October 2012, 23:52:43 »
Hoi,

Beide LEDs staan in serie dacht ik me te herinneren... In iedergeval heb ik alle drie de LEDs in serie gezet ;) Dat weet ik zeker ;)

Grtzz,

Karst

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 ns artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2012, 23:56:52 »
Moet ik dan de weerstand 2.2K ohm vervangen voor 1.1k

Maar wat gebeurd er als ik

------>|-----
                   }--[2.2k]---->|-----
------>|-----

zo doe wat ik hier boven heb gedaan ?

->|- Led    -[2.2k]- weerstand 2.2k ohm

Gr roy

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2012, 00:00:28 »
Dan gaat de rechtse LED feller branden dan de linkse twee, waarbij je de kans hebt dat 1 van de twee linkse niet of minder brandt...

Weerstand van 2k2 voor 3 LEDs in serie is Ok als je tenminste digitaal rijdt ( dan is er nl. minimaal 3 x 3,45 V = 10.35 V nodig om het zaakje aan te steken.

Grtzz,

Karst

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2012, 00:03:56 »
Ik ga het proberen een kijken als ik de weestand buiten spel kan zetten en 3 in serie zetten :D

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2012, 00:08:41 »
De weerstand moet mee in serie ;) Anders doen ze het heel kort en erg fel ....  ::)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2012, 00:21:28 »
Daar heeft u gelijk in ;)


Dan is het denk ik slimmer om hem ->|--[2.2k]-->|-->|-  te doen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2012, 00:22:46 »
Yep :)

P. Bender

  • Gast
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #8 Gepost op: 14 October 2012, 10:40:50 »
Moet met de loc wel enkel koninklijke treinen rijden en dus ook een tweede 3700 voor de trein zetten :-/

In NORMAAL gebruik brandde de boven lamp NOOIT!

Maar verder: plezier met de ombouw en de loc :-)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #9 Gepost op: 14 October 2012, 10:46:29 »
Beste

Ik gebruik deze lok als pers trein met 5 plan D en 1 stalen D

En heb op foto's gezien dat ze de 3e pit wel aan hebben.

Van daar dat ik hem ook actief wil maken.

M.v.g Roy

guest7823

  • Gast
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #10 Gepost op: 14 October 2012, 11:03:30 »
Oh ja,.......... Maar dan dus wel als NSM 3737 ;-)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #11 Gepost op: 14 October 2012, 12:44:35 »
Paul, de drie lantaarns aan was volgens het seienregelement '34 het sein voor een "aankondiging van een buitengewonen trein in tegengestelde richting". Dat inerpreteer ik als een aankondiging van een trein die niet in de normale dienstregeling voorkomt. Het lijkt me een beetje lullig om de grote meerderheid van locs van een derde lantaarn te voorzien voor het buitenkansje dat de loc voor een koninklijke trein staat ;)al zijn er nog meer seinen die gebruik maken van een derde (rode) lantaarn, maar dat terzijde.

mvg,
Rick

guest7823

  • Gast
Re:3737 NS Artitec weerstand waarde vraag
« Reactie #12 Gepost op: 14 October 2012, 13:48:29 »
De derde lantaarn was in de dagelijkse praktijk met name "reserve". Ik heb er geloof ik elders op dit forum al een keertje overgeschreven, maar........... Als je een aantal van de "standaardwerken" van Uqiuliar doorbladert valt het volgende op:
  • periode met 3 SS lampen voorop (<1930)
  • periode met 2 SS lampen voorop (<1940)
  • periode met 3 NS lampen voorop (<1950)
  • periode met 2 NS lampen voorop (<1958)

De jaartallen even uit m'n hoofd.

Mijn persoonlijke inschatting hierbij is dat in de "twee lampen periode" de totale voorraad lampen al dusdanig slecht / versleten was dat de rotste er uit verwijderd waren en dat men genoegen nam met twee lampen voor de dagelijkse dienst en indien de derde nodig was dan werd die gewoon "geregeld". In de periode na WO II waren er kennelijk weer voldoende lampen om alle loc's standaard van drie lampen te voorzien, maar in de laatste jaren er domweg weer te veel lampen versleten om alle loc's van drie lampen te voorzien.

NS lampen zijn onhandig zwaar en staan (zelfs voor hedendaagse lange Nederlandse mannen) op een ergonomisch hopeloze hoogte. Kortom de lampen krijgen bij het tillen het nodige te verduren. Zelfs de veel lichtere lampen die op veel SHM loc's staan slijten behoorlijk op hun draagpunten. De lampen van de 5 (een van de meest gebruikte SHM loc's) worden iedere 3 - 4 jaar gereviseerd en die lampen zijn aanzienlijk lichter als de NS lampen.

Overdag waren de lampen nooit aan (aan van een uur voor zonsondergang tot een uur na zonsopkomst (uit mijn hoofd, ben geen mcn  :-[ )) Lampen overdag aan dateert pas van toen alle tractievoertuigen voorzien waren van elektrische verlichting (weet jaartal niet uit mijn hoofd).

Voorzover mij bekend zwerft er ergens diep in de NS documentatie een voorschrift dat NS stoomlocomotieven uitgezonderd zijn van het voeren van een brandend A sein overdag. (Net zo goed als dat d'r een uitzondering is/was voor NS stoomlocomotieven voor ATB). Maar goed of "ze" dat document nog ergens bij de hand hebben ........

En oh ja........... Die  totaal messing lampen  >:( >:(