Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 16:18:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door rhberk
Vandaag om 16:17:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:07:23
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:03:48
Roco BR 93 stroomafname door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:50:23
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:43:53
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door v140
Vandaag om 14:42:34
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:35
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 08:38:46
  

Auteur Topic: Aanpassing baanplan, hulp gezocht!  (gelezen 2397 keer)

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Gepost op: 15 September 2012, 23:06:48 »
Allen,

Aangezien ik niet helemaal tevreden was over mijn oude baanplan (oa vanwege de wissels voor de bocht om zo alle sporen te kunnen bereiken en het goederengedeelte), ben ik bezig geweest om een nieuw plan te ontwerpen.
Als eerste het oude plan:

Oude plan

Na enig zoekwerk op oa sporenplan.nl en wat foto's kwam ik op het sporenplan van Enkhuizen uit en ben ik bezig geweest om dit in mijn baan in te passen. De betreffende foto: Foto

En dan het plan zoals ik die voor mijn baan heb gemaakt. Het perron zit tussen de 2 perronsporen en GL = goederenloods.

Nieuwe plan

Het enige nadeel is dat er geen omloop is voor mijn getrokken trein, maar dit kan ik oplossen door bv al een loc klaar te zetten (evt een loc van een internationale trein oid). Daarnaast vroeg ik mij af waar het spoor tussen het perron en de goederenloods voor is (deel daarvan is nu rood aangegeven). Waarschijnlijk een opstelspoor?

Wat vinden jullie van het nieuwe plan? Is dit inderdaad een verbetering? Of hebben jullie nog verbeterpunten? Ik hoor het graag!

Groet,
Chris

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #1 Gepost op: 16 September 2012, 01:17:17 »
Chris,

Leuk plan. Ikzelf zou achter het perron nog een bundelend wissel leggen. Hierdoor kan je loc of meteen omlopen, of na vertrek van een eventuele tegentrein. Er is niet echt veel ruimte om een reserve loc op te stellen in het huidige plan. Het rode spoor is het omloop spoor voor goederen treinen. Hier is er dus al aan gedacht.

Groet,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #2 Gepost op: 16 September 2012, 09:17:00 »
In Zandvoort was een vergelijkbare situatie.
De trein naar Limburg vertrok jarenlang van daar.
De trein kwam dan binnen op een perronspoor. Nieuwe loc (jarenlang ns1200) stond al te wachten op een kort wachtspoor  en werd aangekoppeld om de trein weer richting het zuiden te brengen.
nu was het spoor vrij en kon de losse loc (die de trein gebracht had) naar het korte wachtspoor.
Een half uur later herhaalde dit zich.

Zo zou het bij jou ook kunnen. De wissels aan de kop van je perron heb je dan niet nodig zodat je perronlengte wint.
De losse loc kan op het opstelspoor staan. Beter is, om een apart wachtspoor voor je loc te plannen, linksboven.
Welk tijdperk rijd je?

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2012, 10:46:30 »
Hoi,

Bedankt voor de tips!

Ik wil het inderdaad doen zoals Hendrik Jan beschrijft, ook om perronlengte te winnen. Een apart opstelspoor voor een loc is inderdaad ook een idee (ik was eerst van plan de loc te stallen onderaan het omloopspoor, daar is ook ruimte).

Ik rij grofweg 1975-1985 en dan met zoveel mogelijk combinaties om het afwisseld te houden.

Groet,
Chris

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2012, 22:48:40 »
Allen,

Ik heb nog een paar kleine aanpassing doorgevoerd waardoor het er m.i. net iets beter uit ziet. Nu zit ik alleen nog met 1 vraag: Waarom ligt het omloopspoor voor de goederentrein nog boven de goederenloods? Of rijdt de loc eerst door, lost die zijn goederen, rijdt iets achteruit, loopt om en rijdt weer weg? Klopt dit? Of werkt het anders? Ik hoor het graag zodat ik het optimaal kan aanleggen!


Baanplan iets aangepast


Baanplan waarop het gebaseerd is. Bron: Sporenplan.nl

En dan even los van het plan: Welk soort goederenwagons kwam hier zoal? Ik heb al 4 Artitec goederenwagons (groente en koelwagon), maar rijdt er nog meer op? Ik heb ook 6 kalkwagens, lijkt me niet echt logisch of wel?

Wederom bedankt voor de hulp!

Groet,
Chris


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2012, 23:39:22 »
Stationsweb zegt dat er ooit 2 perrons waren.

gevonden?
« Laatst bewerkt op: 16 September 2012, 23:48:26 door J J H S »
Jeroen

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #6 Gepost op: 16 September 2012, 23:55:02 »
Thanks! Wellicht wel leuk om daar nog een kort perron te maken (voor bv de DE1). Morgen maar eens inteken.

Groet,
Chris

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #7 Gepost op: 18 September 2012, 11:30:51 »
Allen,

Obv de foto's JJHS en de tip voor een spoor om een loc op te stellen heb ik er nog 1 spoor bijgelegd incl perron. Deze zal alleen gebruikt worden door een museumtrein (in mijn geval een blokkendoos) en dus om een loc op te stellen.

Hierbij het vernieuwde plan:


Verbeteringen hoor ik natuurlijk graag!

Is er nog iemand die kan uitleggen waarom het omloopspoor nog boven de goederenloods ligt en welke goederenwagons hier zoal kwamen?

Groet,
Chris

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #8 Gepost op: 18 September 2012, 11:52:21 »
Hoi,
de buurtgoederentrein werd natuurlijk getrokken.
Deze lok moest wel kunnen omlopen, om vervolgens de wagons op te duwen tot aan de loods.
Ik heb nog 2 vragen:
-hoeveel wagons kan die lok meenemen?
Hij moet er ook omheen kunnen rijden.Is het passeerspoor lang genoeg voor de trein die je in gedachten hebt? 

-Zijn je perrons wel lang genoeg voor je treinen?
Zo niet, dan kun je de wisselstraat '"om de bocht" leggen.

Wat je achter je goederenlok hangt mag je zelf weten. Stukgoedwagens, hout, kolen, veewagens, open wagens voor de plaatselijke machinefabriek, of voor de importeur van landbouwwerktuigen. Jij bent stationschef, architect, stadsplanoloog en burgemeester op je baan. ;D


Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2012, 12:27:23 »
Hoi,

Dan werkt het dus zoals ik al dacht, omlopen en dan duwen naar de loods :). En zoals ik begrijp reden eigenlijk alle soorten goederenwagons. Dat is leuk voor de afwisseling.

Wat betreft de lengtes, dat komt wel goed. Langste passagierstrein zal ongeveer 1,40 meter worden en dat gaat uiteindelijk wel passen. En de rest ook wel :).

Bedankt voor de tips!

Groet,
Chris