Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door Rob Ellerman
Vandaag om 14:34:37
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 14:29:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 14:18:25
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door bask185
Vandaag om 14:11:19
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
Klein baantje 1200x1200mm door g-j
Vandaag om 12:38:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:31:46
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 11:59:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door orientexpress
Vandaag om 10:22:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 10:21:25
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 09:24:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40  (gelezen 14404 keer)

Sgerittse

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #45 Gepost op: 18 May 2014, 21:15:39 »
Hoi Wout,

Het geheel is uit 1 stuk geprint, ik wou geen support gebruiken want dan is de mogelijkheid dat je veel moet bewerken.
Wel moet ik zeggen dat ik de maten (Diktes) wat aangepast heb t.o.v. model loco.
Momenteel ben ik even bezig met onderhoud aan de printer (hoop werk)
Want ik merkte bij het uitprinten van de achterbuffer dat de printer wat problemen had, dus schoonmaken die printkoppen.

De foto van de buffer ga ik er los op plakken, ik mag dan wel een duo printer hebbben (voor 2 kleuren) maar heb nog geen idee hoe dat in zijn werking gaat.

Ook zal ik veel delen los moeten printen vanwege de beperking van de maten t.b.v. de printer.
Als het goed is krijg ik van aanstaande week een langere glasplaat binnen waardoor het mogelijk is om het wel voor elkaar te krijgen.

Groet,Sven


WSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: BNLS-Werkspoor - NS 3737 in 1:40
« Reactie #46 Gepost op: 28 July 2014, 17:00:19 »
Hoi allemaal,

Ik heb weer tijd gevonden om aan de 3737 te werken. Allereerst heb ik het langst liggende onderdeel aangepakt: de krukas. Deze zit nu helemaal in elkaar. Ik heb hem op een andere manier gebouwd dan de eerste krukas en op de zwakke punten (waar de eerste regelmatig brak) zit hij extra stevig in elkaar middels een stripje messing dat ik over de solderingen heen heb gezet. Van messing buis maakte ik twee afstandsbusjes die een eind maken aan de enorme zijdelingse speling van de krukas. Hierna zette ik de schaarstangen weer vast aan de tuimelhefboom. Dit betekende ook dat de ketel tussen vuurkist en rookkast vastgezet kon worden. Maar voordat ik daar aan toe kwam moest ik eerst de messing sierranden en de dom nog schilderen. Bestudering van de foto's die ik tijdens Sporen naar het Front van de loc heb gemaakt leerde mij dat ik ook een messing band heb geschilderd die helemaal niet op de loc zit, dus daar moet ik binnenkort even wat aan veranderen. De schoorsteenkrans maakte ik van een stukje ijzerdraad dat ik om de schoorsteen heen boog en vastplakte. Tijdens het schilderen heb ik die ook meteen meegenomen. Verder heb ik zowel op de tender als op de loc de bufferbalken rood geschilderd. Nog niet overal even netjes, maar daar komt wel verandering in als ik de tender zijn definitieve laklaag geef.

Bij het detailleren aan het machinistenhuis heb ik de plaat met alle meters aangebracht. Mijn metertjes waren alleen wel iets aan de maat, waardoor ik één te weinig kwijt kon. Ik heb ze gemaakt van een stuk gietboom dat ik over had van een ander project (een Handley Page Halifax van Revell). Dit heb ik in messingkleur geschilderd. Vervolgens heb ik het in stukjes gesneden die haast zonder nabewerking voor meters door kunnen gaan. De leidingen die er uit komen heb ik gemaakt van koperdraad. Door een lusje aan het koperdraad te maken en daar een drupje lijm in te doen kon ik het metertje goed stabiel en met weinig lijm vastzetten op de plaat. Verder heb ik het gordijntje gemaakt dat boven aan de achterwand van het machinistenhuis zit. Ook zit de vuurdeur er in, maar daar heb ik nog geen foto's van.

Als laatste heb ik aspotten en veerpakketten in het loopdraaistel gezet. Omdat ze goed verborgen liggen heb ik hier met iets minder details volstaan dan bij de aspotten en veerpakketten op de tender, maar ze zitten er wel.

Dit alles betekent dat ik de voorste drijfwielen terug kan gaan zetten. Daarna kan ik de drijfstangen en koppelstangen terugplaatsen en het frame gaan detailleren. Ook ben ik bijna toe aan leidingen leggen, en dat is altijd wel een aardig klusje.

Deze keer alleen twee overzichtsfoto's:




Groetjes,
Wout
NS 3737 in 1:40