Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 20:52:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48

Auteur Topic: voegen  (gelezen 4440 keer)

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
voegen
« Gepost op: 27 June 2012, 22:35:37 »
Weer een vraag van deze newbie :P

Ik wil bij een plastic huisje de voegen gaan doen maar weet niet wat nou de beste techniek is. Heb gelezen over wet wash, dry brush, dus weet hoe dat werkt, maar wat is nou het beste als je de dieperliggende voegen een andere kleur wil geven? Las eerst dat je bijv. met acrylverf (waar ik het mee wil proberen want ik heb acrylverf liggen, zei het van Talens Amsterdam voor op canvas oid en niet speciaal voor modelbouw) dmv een sponsje je het aan moet brengen en dan met een doek weer wegvegen. Wordt het dan niet een klodderboel, of moet je het dan drybrushen, dus met heel weinig verf? En ergens anders las ik weer wetwashen, waarvan ik dacht dat het juist niet geschikt zou zijn voor de voegen omdat heel dun is, maar daar stond dat dat de techniek was om de verf in dieperliggende delen te krijgen. Welke techniek is het beste of heeft jullie voorkeur?

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
Re:voegen
« Reactie #1 Gepost op: 27 June 2012, 22:40:25 »
Hoi,

Ik heb het zowel met acryl verf gedaan als verdunde verf (niet op waterbasis) met wasbenzine. Allebei werkt goed. Bij acryl verf heb ik het gewoon op de muur gesmeerd en daarna met een keukenpapiertje de restanten eraf geveegd.

Gewoon proberen op een goedkoop bouwpakketje wat je zelf het fijnste vindt werken.

Groet,
Chris

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #2 Gepost op: 28 June 2012, 01:37:44 »
Werkt idd goed, onverdunde acrylverf erin smeren, gewoon met mn vinger gedaan en weer afvegen met wcpapier, lekker niet helemaal gelijkmatig en blijft een dun laagje zitten wat het felle plastic wat weghaalt. Nu nog mss wat weatheren door wetwash ofzo.

Even als voorbeeld uitgeprobeerd:

Op de gladde delen komt een bruinrood stuk plastic, gedeeltelijk baksteen, maar ook gedeeltelijk ornamenten, moet ik ook nog echter maken, mss met dry brush of wetwash, gewoon maar wat proberen, desnoods met terpentine schoonmaken en opnieuw beginnen. Heb ook ergens gelezen dat een kwast en wat talkpoeder ook mooie resultaten kunnen geven tegen de plasticlook.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #3 Gepost op: 28 June 2012, 08:04:34 »
De wijze, die Chris beschrijft, volg ik ook vaak. Ik gebruik hiervoor meestal een grijze verf van Revell, verdund met wasbenzine. De overtollige verf wordt verwijderd met in wasbenzine gedoopte wattenstaafjes. Een voorbeeld vind je in deze link.

Groet,
Bas

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #4 Gepost op: 28 June 2012, 12:53:22 »
Ok, is idd ook mooi, denk dat het ongeveer hetzelfde effect geeft als hoe ik het heb gedaan, zie bovenstaande foto's. Of zie jij dat anders?
« Laatst bewerkt op: 28 June 2012, 12:59:18 door Sparrow »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #5 Gepost op: 28 June 2012, 13:07:25 »
Dat zie ik niet anders. Ik gaf het mee als aanvulling en om te laten zien, dat niet altijd donkere kleuren het gewenste effect geven.

Groet, :)
Bas

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #6 Gepost op: 28 June 2012, 13:19:16 »
Dat zie ik niet anders. Ik gaf het mee als aanvulling en om te laten zien, dat niet altijd donkere kleuren het gewenste effect geven.

Groet, :)
Bas
Ok, was even benieuwd of er nog verschil zou zitten tussen de technieken ;) Bedankt voor je tips! Heb al een boel geleerd hier op het forum :)

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #7 Gepost op: 10 July 2012, 21:59:36 »
Vraagje, hoe lang laten jullie de verf drogen voor jullie gaan voegen? Ik heb meerdere lagen acrylverf geschilderd op plastic en nu wil ik gaan voegen, ik heb meedere technieken geprobeerd, voegenpasta, verdunde en onverdunde acrylverf, tandpasta, er blijft weinig zitten in de voegen en ik haal de verflaag eronder eraf op de bovenliggende delen.

Tips?

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #8 Gepost op: 11 July 2012, 13:43:19 »
Hecht verf op waterbasis (acrylverf) wel op plastic? Mijn ervaringen hiermee zijn ook niet fantastisch. Een tip om een druppeltje afwasmiddel eraan toe te voegen, heb ik al wel vaker gehoord, maar nog steeds niet zelf uitgeprobeerd.

Groet,
Bas

Rienk

• Offline Offline
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
« Reactie #9 Gepost op: 11 July 2012, 15:27:57 »
Hoi Sparrow,
Ik voeg meestal met cif. Dat is een vloeibaar schuurmiddel. Eerst moet de verf helemaal goed droog zijn. dus ook niet meer plakkerig. Daarna doe je wat cif op je vinger en smeer je de hele muur in goed in. De muur is dan bijna helemaal wit en laat de cif dan even goed intrekken in de voegen. Daarna haal je alles van de muur en blijven  als het goed is de voegen wit. Je moet niet teveel uitsmeren van het cif want dan kan de cif roze worden. 
Groeten,
Rienk

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #10 Gepost op: 11 July 2012, 15:54:56 »
@Basilicum: ja hoor, dat hecht prima! En ik gebruik geen afwasmiddel.

@Rienk: Ik heb het ook geprobeerd met een ander schuurmiddel maar er bleef weinig in de voegen zitten en ik haalde er de verf op de bakstenen mee vanaf.

Ik heb de onderlaagverf wat langer laten drogen, dan enamelverf van humbrol erop, niet verdund, maar het dunne beetje verf wat bovenin het potje zit, lang laten drogen en dan met doekje met wat terpentine erop voorzicht eraf geveegd en dat gaat aardig, ook omdat de terpentine de onderlaagverf, die op waterbasis is minder snel wegpoetst. En er blijft een wittig laagje over van de enamelverf wat wel een mooi effect geeft, helemaal denk ik als je de plastic plaat niet eerst schildert en nog te fel of te glanzend is.

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #11 Gepost op: 12 July 2012, 20:30:02 »
Zo is het voegen en het schilderen uiteindelijk geworden:

Voor:

Na:

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #12 Gepost op: 12 July 2012, 21:19:16 »
Er gaan veel wegen naar Rome. Maar ik breng de steentjesplaat op kleur en dan met verdunde Tamiya XF-55 voegen, laten drogen en daarna met dry brush XF-52 de bovenzijde van de stenen kleuren.
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #13 Gepost op: 12 July 2012, 21:28:15 »
Ok, ja denk dat het belangrijk is om uit alle opties een manier te vinden die je zelf prettig vindt. Ik heb eerst gedrybrushed met talens acrylverf en daarna met humbroll enamelverf gevoegd en daardoor meteen een wet wash laagje aangebracht.