Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:57:24
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:51:46
REE Modeles 2025: NS 1300 door Jeroen Water
Vandaag om 21:49:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
Vandaag om 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
Vandaag om 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:38:52
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 21:13:29
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 20:36:20
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 20:29:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
Vandaag om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
Vandaag om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 19:16:24
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 18:56:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
  

Auteur Topic: kabels detectie  (gelezen 1007 keer)

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
kabels detectie
« Gepost op: 08 May 2012, 09:26:24 »
In het voorgaande draadje ging het over de lengte van de aansluitingen van servodecoders en dat dit beperkt is dat weet ik,maar geld dit ook voor aansluitingen van terugmelders naar de terugmelddecoders?
Herman

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:kabels detectie
« Reactie #1 Gepost op: 08 May 2012, 09:30:48 »
Herman,

Ja

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:kabels detectie
« Reactie #2 Gepost op: 08 May 2012, 09:51:28 »
Herman,

En dan de uitleg.  ;)

De standaard bekabeling van S88 systeem is 5 aderig parallel bandkabel. Dit is bij grotere afstanden storings gevoelig. De grootste maat die Matrix levert (-de) is 180cm. De max afstand tussen de eerste en de laatste S88 terugmelder was iets van 10 meter.
Twee limiterende factoren:
1: voedings spanning S88 bus centrale is slechts 5v
2: band kabel werkt als antenne.

De S88-N verhelpt gedeeltelijk het probleem 2, door UTP ('standaard netwerkkabel') of STP (afgeschermde versie) te gebruiken. Hierdoor wordt de beinvloeding door andere antennes onder de tafel (voedingsdraden, ringleiding) zoveel mogelijk voorkomen. 

Er zijn modules die de voedingsspanning van de terugmeld modules naar 8-9V tillen, en op die mannier grotere afstanden en meer modules mogelijk maken.

Daarnaast kun je natuurlijk ook loconet en xpress-net gebruiken voor terug melding. Deze systemen gebruiken RS485/RS422 (twistedpair, zoals de netwerkkabels) als transport. Dit is een diferentiaal signaal. De data wordt twee keer naar de centrale gestuurd. Een keer als positief signaal, een keer als negatief signaal. In de centrale zit een comperator die beide ontvangen signalen vergelijkt en uitvoerd op een voor de microcontroler begrijpbaar signaal niveau (TTL)
Deze systemen kunnen apart gevoed worden en kunnen dus ook grotere afstanden overbruggen.

Jan-Peter


10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re:kabels detectie
« Reactie #3 Gepost op: 08 May 2012, 10:06:16 »
Jan-Peter,
korte aanvulling:
Ook de bekabeling van melder naar baanvak kan problemen opleveren. Ik heb in het verre verleden voor een tijdelijke opstelling gebruik gemaakt van flatcable, waarbij er een duidelijke overspraak bleek te bestaan bij bezetmeldingen.
Met name de oude ongedempte S88SD16n melders (geen paralelweerstand, dus te gevoelige ingangen) hadden hier last van. 2 oplossingen heb ik al geidentificeerd: Geen flatcable gebruiken en ook paralel aan de melderingen een weerstand van 5 a 10k Ohm per ingang does the trick. Echter is wel duidelijk dat de ligging van de bekabeling mede de oorzaak is van de overspraak. Dus mooie gebonden kabel pakketten en goten, alsmede geordende bekabeling is niet aan te raden. Beter is het om een sterbekabeling te maken. Lekker chaotisch.... Verder een goede samenvatting btw. (y)
Dit ter lering en vermaak van de bekabeling van je baan. 8).
Greetz, Hans

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:kabels detectie
« Reactie #4 Gepost op: 08 May 2012, 10:50:29 »
Dank voor de uitleg.Iets meer uitleg van mijnentwege:het is bij mij een loco net verbinding en niet met de s88 ,Maar de aansluitings draden van de ringleiding tot aan de decoder ,deze zijn de gewone draden en niet de zesaderige kabels welke de verbinding uitmaken van de decoders naar de centrale.
Herman