Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:57:24
Roco NS plan V
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:51:46
REE Modeles 2025: NS 1300
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:49:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Bram S
Vandaag
om 21:47:00
The Summer of 69
door
Huup
Vandaag
om 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 21:38:52
Modelspoorbaan van Einte
door
defender
Vandaag
om 21:13:29
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 21:08:48
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 20:36:20
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
Voske
Vandaag
om 20:29:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve
door
RikM
Vandaag
om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
MOVisser
Vandaag
om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
barry1972
Vandaag
om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
meino
Vandaag
om 19:16:24
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Hans Kl
Vandaag
om 18:56:10
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
Vandaag
om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:08:31
Maasvlakte Zuid
door
R1954
Vandaag
om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
einte
Vandaag
om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:44:45
Overstap naar HTM
door
Boertje
Vandaag
om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:35:26
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen )
door
Biesje
Vandaag
om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?)
door
dennie
Vandaag
om 12:35:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
kabels detectie
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: kabels detectie (gelezen 1007 keer)
dito
Offline
Berichten: 612
kabels detectie
«
Gepost op:
08 May 2012, 09:26:24 »
In het voorgaande draadje ging het over de lengte van de aansluitingen van servodecoders en dat dit beperkt is dat weet ik,maar geld dit ook voor aansluitingen van terugmelders naar de terugmelddecoders?
Herman
Gelogd
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2352
Bnlx treinendokter.
Re:kabels detectie
«
Reactie #1 Gepost op:
08 May 2012, 09:30:48 »
Herman,
Ja
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2352
Bnlx treinendokter.
Re:kabels detectie
«
Reactie #2 Gepost op:
08 May 2012, 09:51:28 »
Herman,
En dan de uitleg.
De standaard bekabeling van S88 systeem is 5 aderig parallel bandkabel. Dit is bij grotere afstanden storings gevoelig. De grootste maat die Matrix levert (-de) is 180cm. De max afstand tussen de eerste en de laatste S88 terugmelder was iets van 10 meter.
Twee limiterende factoren:
1: voedings spanning S88 bus centrale is slechts 5v
2: band kabel werkt als antenne.
De S88-N verhelpt gedeeltelijk het probleem 2, door UTP ('standaard netwerkkabel') of STP (afgeschermde versie) te gebruiken. Hierdoor wordt de beinvloeding door andere antennes onder de tafel (voedingsdraden, ringleiding) zoveel mogelijk voorkomen.
Er zijn modules die de voedingsspanning van de terugmeld modules naar 8-9V tillen, en op die mannier grotere afstanden en meer modules mogelijk maken.
Daarnaast kun je natuurlijk ook loconet en xpress-net gebruiken voor terug melding. Deze systemen gebruiken RS485/RS422 (twistedpair, zoals de netwerkkabels) als transport. Dit is een diferentiaal signaal. De data wordt twee keer naar de centrale gestuurd. Een keer als positief signaal, een keer als negatief signaal. In de centrale zit een comperator die beide ontvangen signalen vergelijkt en uitvoerd op een voor de microcontroler begrijpbaar signaal niveau (TTL)
Deze systemen kunnen apart gevoed worden en kunnen dus ook grotere afstanden overbruggen.
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Hans sprinter
Offline
Berichten: 1520
Vriend van vlaflip
Re:kabels detectie
«
Reactie #3 Gepost op:
08 May 2012, 10:06:16 »
Jan-Peter,
korte aanvulling:
Ook de bekabeling van melder naar baanvak kan problemen opleveren. Ik heb in het verre verleden voor een tijdelijke opstelling gebruik gemaakt van flatcable, waarbij er een duidelijke overspraak bleek te bestaan bij bezetmeldingen.
Met name de oude ongedempte S88SD16n melders (geen paralelweerstand, dus te gevoelige ingangen) hadden hier last van. 2 oplossingen heb ik al geidentificeerd: Geen flatcable gebruiken en ook paralel aan de melderingen een weerstand van 5 a 10k Ohm per ingang does the trick. Echter is wel duidelijk dat de ligging van de bekabeling mede de oorzaak is van de overspraak. Dus mooie gebonden kabel pakketten en goten, alsmede geordende bekabeling is niet aan te raden. Beter is het om een sterbekabeling te maken. Lekker chaotisch.... Verder een goede samenvatting btw.
Dit ter lering en vermaak van de bekabeling van je baan.
.
Greetz, Hans
Gelogd
dito
Offline
Berichten: 612
Re:kabels detectie
«
Reactie #4 Gepost op:
08 May 2012, 10:50:29 »
Dank voor de uitleg.Iets meer uitleg van mijnentwege:het is bij mij een loco net verbinding en niet met de s88 ,Maar de aansluitings draden van de ringleiding tot aan de decoder ,deze zijn de gewone draden en niet de zesaderige kabels welke de verbinding uitmaken van de decoders naar de centrale.
Herman
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
kabels detectie