Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: De Ks voor de Mobile werkplaats  (gelezen 11757 keer)

spoorfan

• Offline Offline
Re:De Ks voor de Mobile werkplaats
« Reactie #30 Gepost op: 01 April 2012, 08:39:47 »
Met de onderdelen van Arjan ben ik inmiddels aardig onderweg om het Ks wagentje te bouwen. T.z.t een foto.
Heb wat contacten met deskundigen gehad en de samenstelling is standaard een standaard K-rongenwagen waarvan de rongenbevestigingen (de kibriwagen is daarvoor heel geschikt) zijn verwijderd de werkplaats en het Ks wagentje wat ooit door de Ns is gebouwd op basis van een onderstel van een standaard Gs geslotengoederenwagen.

De wagens die Kleinspoor heeft gebruikt zijn geen Rocowagens. de in de zijschotten meegegoten boorden voor opschriften komen daar niet voor. Waarschijnlijk is het Rivarossie.

Spoorfan

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 01 April 2012, 10:04:29 »
 ??? waarom tzt een foto als het klaar is? Laat ons ook een kijkje nemen tijdens de bouw van de wagen, eventueel met een bouwverslagje  ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #32 Gepost op: 01 April 2012, 10:26:49 »
@spoorfan, @ruudns:

Inderdaad, dat wilde ik net vragen. Een bouwverslagje incl foto's zou leuk zijn en hiermee help je de medebouwers!

Thanks.

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #33 Gepost op: 06 April 2012, 19:39:48 »
Hoi,

Ben je er al verder mee gekomen?  :)

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

spoorfan

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 18 April 2012, 14:11:20 »
Bijna klaar, maar door verblijf in het buitenland en wat andere prioriteiten lag het even stil. Ik heb een paar foto's van de stappen en de complete trein. Die was voor wat betreft het standaard deel van de Kleinspoorset wel al vrijwel helemaal klaar toen ik begon te zeuren over de zijschotten die ik nodig had. Daar heb ik dus alleen maar een foto van in de einversie. Overigens heb ik dat model met behulp van wat eigen foto's (nog uit het analoge tijdperk voor diegene die ze ook graag had willen zien) nog wat gesuperd. Ik ben nog bezig met de luidsprekers voor de containers.

In houten krijg ik wat. Artitec heeft waarschijnlijk wat ik zoek setje 10 149. Artitec zelf heeft er nog maar twee. Dus als iemand ze nog weet te liggen dan ben ik vrijwilliger.

Nog even geduld en dan komt het verslagje van de bouw van het wagentje en de foto van alles klaar.

Spoorfan

kraansik

• Offline Offline
  • ik blijf eeuwig van treinen houden
« Reactie #35 Gepost op: 18 April 2012, 20:08:22 »
hallo,
net stond er zo'n ks in apeldoorn samen met een ballastprofileermachine:

groet robin,

spoorfan

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 21 April 2012, 11:42:09 »
Hierbij een poging tot een beschrijving van de bouw van het Ks-je.

Stap 1
Men neme een Gs. Ik heb een oud onderstel van een Roco Gs gebruikt welke ooit als postwagen achter een motorpost hing en is vervangen door een andere. De afmetingen van de Roco Gs zijn gelijk goed.
Sloop alles er af zodat je alleen het onderstel overhoud.

De assen zitten in een soort van draaistel. Dat werkt niet voor de Ks dus heb ik dat draaistelletje vastgelijmd.
De ruimte tussen de draaistelletjes en tussen de draaistelletjes en de bufferbalk moet worden opgevuld met een 1,5 mm dik plaatmateriaal. Even de buffers er af en dan alles even vlak maken door het over een schuurpapier te halen. Het zijn vooral de draaistelletjes die er nog boven uitsteken.
Daarna aan de zijkanten 2 strips aanbrengen van 1,5 mm dik en 4mm hoog. De bak wordt dan de goede breedte en de hoogte komt ook overeen met de werkelijkheid. Op de hoeken zitten ook rangeer treden, dat zijn Philotrain onderdelen. Voor de plaats zie foto's van het grootbedrijf.. Vervolgens links en rechts van de buffers driehoekjes aanbrengen voor het steunen van de neergelaten kopschotten. (zie hiervoor foto's van het grootbedrijf in dit forum).
Daarna even alles zwart schilderen. Op de foto zie je het onderstel klaar. De witte strip is al het begin van het neergeklapte kopschot.
Onder de bak horen ook een spanwerk aan beide zijden van het onderstel. Zie de foto's van het grootbedrijf. Die had ik nog in mijn rommelbak.

Stap 2
Nu de kop en zijschotten. Met behulp van de onderdelen van Arjan heb ik door passen en meten de strips met de scharnieren doorgezaagd en verdeeld over de lengte van de bak opnieuw aan elkaar gepast. Ik heb er geen stukjes tussen gezet, maar de verschillende lengtes zo gezaagd dat ik maar een lijmnaad per deel had. Ik heb een heel klein beetje 10 seconden gel gebuikt zodat de spleet wel vulde, maar er vrijwel geen schuurwerk nodig was. De scharnierpunten moeten gelijk over de lengte worden verdeeld. Let op dat de einden ook als einde worden gebruikt i.v.m. de sluithaken aan de einden.
Op de foto zie je een hele strip die ik voor de foto kon lenen en een paar in stukken gezaagde delen. Het zagen deed ik met een vesrstekbakje , zodat de einden mooi recht waren en goed op elkaar aansloten.

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010648.jpg][/url]

Voor de kopschotten heb ik geen gebruik gemakt van deze strips (zijschotten van een Fleischmann Rs), maar van een strip styreen van 7 mmx1,5 mm die ik passend heb gemaakt., die ik in profiel heb geschiird. Ook hierop de driehoekjes voor het steunen van de geopende schotten. Zie de foto's van het grootbedrijf.

Stap 3
Na het wegwerken van de lijmnaden, het verven en het plaatsen van de schotten. door de blauwe verf zie je niets meer van de lijmnaden. Dan: Simpel gewoon er op lijmen . De schotten moeten zover als mogelijk naar binnen staan.Het kopschot moet op de hoeken een klein beetje worden aangepast om de haak mooi over het schot heen te laten vallen. Tussen de scharnierpunten zitten een soort rongen. Dat is een stripje styreen dat loopt van de onderkant van de bak tot aan de bovenkant van het gootje wat daarvoor in de schotten zit.
Van traanplaat uit de set van Kleinspoor heb ik een bodem erin gelegd en:
Klaar is kees. Opschriften er op.Container erop en olietank.  Zie foto

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010611.jpg][/url]

De container heb ik nog voorzien van de hijsogen, gemaakt uit het rest materiaal van de hekken en van hekjes die ik op mijn eigen foto's van de wagen heb staan.
Alles aan elkaar voor een hele trein.
Inmiddels zijn er ook bouwlampen opgezet, die wel is waar wat groot zijn, maar wel werken.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010663.jpg][/url]

Voor de andere onderdelen van de trein verwijs ik naar de bouwbeschrijving van kleinspoor, waarbij ik ook een roco Kls heb gebruikt.

Spoorfan

ES44C4

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 21 April 2012, 12:44:09 »
@Spoorfan: complimenten hoor voor het ombouwproject en de strakke afwerking.
Fijn dat de zijschotten goed terecht zijn gekomen.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #38 Gepost op: 27 April 2012, 20:19:40 »
Mocht er nog iemand behoefte hebben aan foto's van de Ks, hier foto's van twee van deze wagens in een werktreinen en los:

de andere is verbouwd met lampen en een geel front:

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorfan

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 02 May 2012, 13:25:59 »
Volgens mij hoort deze Ks bij een railbauwmachine. Dat is ook de reden waarom er koplampen in zitten.

Spoorfan