Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 19:13:54
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 19:12:18
Trix DXI van DC naar AC door Ben
Vandaag om 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 18:42:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 18:31:55
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:29:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:19:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:12:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:52:29
Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17

Auteur Topic: TramTrein?  (gelezen 4827 keer)

hubertus

• Offline Offline
Re:TramTrein?
« Reactie #45 Gepost op: 02 April 2012, 16:34:48 »
Een beetje merkwaardige reactie, Marcel.
Waar viert volgens jou de dikke duim hoogtij?
En de kritiek die op niets gebaseerd is, waar zie je die staan?
Ok, die opmerking dat Nederland geen visie heeft, is niet echt gefundeerd.  ;)

Lees jij iets anders dan ik of ben je gewoon gefrustreerd dat niet iedereen je ongeremde enthousiasme deelt?

Huub

Jint Nijman

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 02 April 2012, 19:34:46 »
Hubertus schreef:
>>>
En in Nederland vindt men het risico dat samenhangt met tram en trein op hetzelfde spoor eigenlijk niet acceptabel.
<<<
Zoals ik reeds eerder schreef. De echte Karlsruher tram rijdt nergens op het gewone DB spoor (dat kan ook niet wegens de verschillende spanningen). Alleen de tram-trein (alle Sx lijnen) rijden in de stad als tram en dus ook op het DB spoor. Deze tram-treinen zijn duidelijker groter (en daarmee zwaarder geconstrueerd etc.) als de gewone trams.

Die tram-treinen zijn dus (aan het risiko) aangepast.

groeten

Jint

Jint Nijman

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 02 April 2012, 19:38:32 »
Marcel D schreef:
>>>
Beste Jint, ik betwijfel of iemand de moeite neemt om het bovenstaande te lezen ...jou ervaringen uit de eerste hand.
<<<
Dat vindt ik niet erg.

>>>
Nederlanders zijn in één ding erg goed...ongestoelde kritiek geven die op niets gebaseerd is.
<<<
Och vindt je? Ik denk niet dat je dat in het algemeen over onze landgenoten kunt zeggen.

Jint

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 02 April 2012, 20:00:34 »
Jint, het tweesysteemmaterieel is echt gebaseerd op het Stadtbahn B materieel. Sorry, maar ik kan dat niet anders dan tram/metro-materieel noemen. Ik vergelijk dus niet met de gewone trams die her en der ook rondrijden.

Voor de goede orde, je hoort mij niet zeggen dat men in Nederland gelijk heeft om die combinatie niet te willen.
Ik geef alleen aan hoe het in Nederland door de verantwoordelijken wordt gezien: het is een tram en die laat je niet op hetzelfde spoor rijden als een trein. Hoe ik er over denk, is niet van belang en laat ik hier dus ook in het midden.

Huub

MarcelD

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 02 April 2012, 22:11:56 »
Een beetje merkwaardige reactie, Marcel.
Waar viert volgens jou de dikke duim hoogtij?
En de kritiek die op niets gebaseerd is, waar zie je die staan?
Ok, die opmerking dat Nederland geen visie heeft, is niet echt gefundeerd.  ;)

Lees jij iets anders dan ik of ben je gewoon gefrustreerd dat niet iedereen je ongeremde enthousiasme deelt?

Huub

Er worden "argumenten" gebruikt zoals stoelen die niet lekker zitten..??? Dan monteer je toch betere stoelen? En dat het niet veilig zou zijn wat dan nog bekrachtigd wordt met een link. Ik kan 1000 x zoveel links vanaf YouTube hier plaatsen van ongelukken tussen de gewone treinen. Moeten we dan maar stoppen met treinen te reizen? Dat noem ik kritiek die ongefundeerd is. En van Jint hoor je dat de reis wel degelijk comfortabel is. ...en hoe ik er verder over denk laat ik het midden...
« Laatst bewerkt op: 02 April 2012, 22:18:57 door MarcelD »

MarcelD

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 02 April 2012, 22:12:44 »
Marcel D schreef:
>>>
Beste Jint, ik betwijfel of iemand de moeite neemt om het bovenstaande te lezen ...jou ervaringen uit de eerste hand.
<<<
Dat vindt ik niet erg.

>>>
Nederlanders zijn in één ding erg goed...ongestoelde kritiek geven die op niets gebaseerd is.
<<<
Och vindt je? Ik denk niet dat je dat in het algemeen over onze landgenoten kunt zeggen.

Jint

Dan denk ik daar anders over.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 02 April 2012, 22:38:27 »
Er worden "argumenten" gebruikt zoals stoelen die niet lekker zitten..??? Dan monteer je toch betere stoelen?
Niet om het een of ander, maar de enige die het over stoelen heeft gehad, ben je zelf (en mijn reactie daarop). Comfort is meer dan alleen stoelen.

En dat het niet veilig zou zijn wat dan nog bekrachtigd wordt met een link. Ik kan 1000 x zoveel links vanaf YouTube hier plaatsen van ongelukken tussen de gewone treinen. Moeten we dan maar stoppen met treinen te reizen? Dat noem ik kritiek die ongefundeerd is.
Tja, je kunt natuurlijk stug blijven ontkennen dat dit een rol speelt, maar helaas liggen de feiten in Nederland nu eenmaal niet anders. Om dat ongefundeerde kritiek te noemen, dan begrijp je er niet echt veel van.

En van Jint hoor je dat de reis wel degelijk comfortabel is.
Ja en? Is Jint oordeel over comfort maatgevend voor de rest van de wereld? Over ongefundeerde argumenten gesproken.  ::)

Het principe van tram-treinen kent voor- en nadelen. Afhankelijk van lokale omstandigheden en voorkeuren zullen de voordelen of de nadelen de doorslag geven. In Karlsruhe is het absoluut een succes. In Saarbrücken is het enthousiasme al een stuk minder. Hoe dat komt, geen idee. Wanneer de omstandigheden er geschikt voor zijn, absoluut het overwegen waard. Maar het is zeker niet altijd het ei van Columbus.

Huub

Luit

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 03 April 2012, 00:11:27 »
Het veiligheidsrisico kan dus alleen voor grote storingen/fouten opgeld doen.
Wat ik gezien en gemerkt is dat veel DB mensen als machinist werken en ook gaat er bij omschakelen van Tram naar Trein het Indusie systeem in werking.
En als ik voor mijn gevoel een Lint zie of de TT van Karlsruhe dan geloof ik echt niet dat bij een grote klappper de persoonlijke gevolgen van de Lint lager liggen dan de TT.

Ik blijf erbij dat NS gewoon geen concurentie rond Amsterdam willen. Het gaat ze niet om het OV maar om hun positie op het spoor. Er worden gewoon machtsspelletjes gespeeld en daar worden argumenten bij gezocht.
Let wel mocht men ooit besluiten dat dit rond A'dam te willen invoeren dan zal er nog heel wat water door het Y vloeien. Vanuit Purmerend,Zaanstad zal men tunnels bij moeten bouwen . Het blijft een keuze voor of tegen een compleet systeem. Want de sprinters zullen dan vervangen worden door TT die dan het lokale vervoer doen en de Intercityachtigen het vervoer over grotere afstand.
Maar het blijft nog wel een tijdje hopen.

Jint Nijman

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 03 April 2012, 00:32:15 »
hubertus schreef:

>>>
Is Jint oordeel over comfort maatgevend voor de rest van de wereld?
<<<
Nee, dat is het niet! Dat was slechts mijn mening. Maar ik heb hier echter nog niemand echt over het komfort van de tram-trein horen klagen. De meeste mensen rijden denk ik ook niet verder mee als maximaal een uur in het woon werk verkeer, (duidelijk) kortere ritten zijn eerder de regel, denk ik. Het is immers lokaal openbaar vervoer. Dat je er mee het zwarte woud in kunt (naar Freudenstadt) is mooi meegenomen...  Niet komfortabel is eerder het feit dat je in het "spitsuur" geregeld ook moet staan als je op de "verkeerde" halte instapt (trein vol), maar ik heb ook in de ICE tussen KA en Frankfurt de nodige malen moeten staan...

Het feit dat deze tram-treinen hier bestaan is al een groot comfort! (Maar dat is niet wat ik mijn eerder bijdrage bedoelde).

Volgens mij zou zo'n systeem in de Randstand met z'n eeuwige files (die ik alleen van de radio en van verhalen van vrienden ken) een oplossing zijn.

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 03 April 2012, 09:14:11 »
even tussendoor over de lint, deze zijn ook niet meer toegelaten in nederland, die van syntus worden nog gedoogd, ook vanwege de bots veiligheid die bij die dingen niet veel beter zijn als een beetje grotere tram.

Ik denk dat we in nederland met een tram op de hoofdspoor nog een ander probleem hebben en dat is de detectie, dat heeft in de noordelijke provincies met de wadjes al genoeg problemen gegeven.

Maar algemeen denk ik wel dat het karlsruhe systeem zijn voordelen heeft, alleen in dat gebied.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 03 April 2012, 10:48:40 »
Even voor de goede orde. We spreken bij Karlsruhe echt over een groot gebied.
ik heb het linkje even opgezocht.
http://www.kvv.de/unternehmen-kvv/daten.html

Jint Nijman

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 03 April 2012, 22:19:34 »
>>
even tussendoor over de lint, deze zijn ook niet meer toegelaten in nederland, die van syntus worden nog gedoogd, ook vanwege de bots veiligheid die bij die dingen niet veel beter zijn als een beetje grotere tram.
<<
Staan er langs de spoorlijnen in NL geen seinen? Treinen zijn toch geen botsautos? Ik begrijp dit niet.

MarcelD

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 04 April 2012, 01:03:45 »
Inderdaad is het ene succesverhaal het andere niet, maar vaak komt dat door ondoordachte plannen. Neem het lightrailnet van Den Haag...ik ben op de hoogte van dat drama.

Maar hier in de kop van Noord Holland zou er (als voorbeeld) zeer goed een TramTrein lijn aangelegd kunnen worden tussen Schagen en Hoorn waarbij de TramTrein slechts 3 x stopt tussen deze bijde steden: 1 x tussen (!) het dorp Het Veld en Winkel (net boven Nieuwe Niedorp) in, 1 x bij Hoogwoud (WesterBoekelweg), en 1 x bij Opmeer / Spanbroek (Hogeweg) om daarna door te rijden en aan te sluiten bij Bobeldijk op het laaste kleine stuk bestaand spoor...je gaat dan van centrum (= huidige station) Schagen naar centrum Hoorn (als stadstram verder binnen Hoorn over: Keren, HogeVest, Breed en eindhalte Veemakt = hartje Hoorn) in slechts 30 minuten! Dat is met geen enkele auto na te doen, en zeker ook niet met het huidige openbaar vervoer. Dit betekent dat een reiziger slechts 20 minuten nodig heeft vanuit Het Veld/NieuweNiedorp/Winkel om in hartje Hoorn te komen. Houd dan het prijskaartje redelijk en zeer velen zullen dan de auto laten staan. Ik in ieder geval !
« Laatst bewerkt op: 04 April 2012, 19:21:28 door MarcelD »

MarcelD

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 09 April 2012, 20:24:03 »
...om u een idee te geven hoe hard of een TramTrein zo ongeveer kan gaan:

http://www.youtube.com/watch?v=bCrC85e4JGY&feature=related