Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 07:47:44
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 07:20:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
  

Auteur Topic: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980  (gelezen 4188 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Gepost op: 23 December 2020, 16:45:59 »
Een autoslaaptrein naar Milano en Genova in 1980. Bont gezelschap met een restauratie van de NS in de vrolijke kleuren met minimaal 2 en maximaal 12 autotransporters. Voor de lengte maar ff 4 gedaan.



dirkjan
« Laatst bewerkt op: 24 December 2020, 12:39:19 door Falkenberg »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2020, 16:54:21 »
Zou die restauratie een krokettenkar geweest kunnen zijn? In de ZP in dit draadje staat als voetnoot "barwagen".

Zie het plaatje, 2 MU en een krokettenkar

« Laatst bewerkt op: 24 December 2020, 12:39:34 door Falkenberg »

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2020, 10:45:51 »
Algemene vraag naar aanleiding van jouw opmerking "(...) maximaal 12 autotransporters. Voor de lengte maar ff 4 gedaan." Deze opmerking kwam ik laatst ook in een ander draadje tegen. Mijn gevoel zegt dat er een beetje verhouding moet zijn tussen het aantal rijtuigen en het aantal autotransporters. Geen reizigers betekent geen auto's en de reizigers die er zijn nemen ook allemaal hun auto mee. Uiteraard kan het een beetje ongelukkig uitvallen als in een rijtuig maar 2 coupés geboekt zijn of er een complete autotransporter gesteld moet worden voor één auto (en dat effect kan nog versterkt worden indien de trein onderweg gecombineerd en/of gesplitst wordt), maar uiteindelijk zal het toch binnen bepaalde bandbreedte vallen lijkt mij. Het gaat mij hierbij om de normale situatie, niet om eventuele overbrengingen van leeg materieel aan het begin/einde van het (hoog)seizoen.

En werden in de autoslaaptreinen trouwens alleen complete coupés aangeboden (dan moet er volgens mij een hele duidelijke verhouding tussen het aantal (geboekte) coupés in de trein en het aantal auto's) of ook losse bedden (waarbij er dus meer auto's dan (geboekte) coupés in de trein kunnen zijn)?
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2020, 11:09:26 »
De autotreinen werden vanuit Nederland gesteld, dwz de wagens komen uit de NL voorraad. Als er weinig bezetting is dan hoeven de b wagens er niet bij. Deze trein bestaat echter uit 2 delen, waarvan elk deel uit een WLAB, 1 of 2 Bc en wat autotransporters bestaat, omdat in Milaan een deel achterblijft. 2 Laaeqs zijn samen 20 plekken (zonder aanhangers). Dan bestaat de kans, dat er net voldoende plekken zijn om de Bcm en WLAB voldoende te vullen, maar geen extra wagens nodig te hebben. Komen er meer wagens met vouwwagen erachter en vullen de coupés zich minder efficient (3 man in een 4 persoons slaapkabine of 2 per couchettecoupé) dan zijn er natuurlijk meer wagens nodig. 4 Laaeqs op deze set rijtuigen past bij een lage bezetting van de rijtuigen dus prima.

in de autoslaaptreinen kon je per coupe of per plaats boeken. Werd een coupé door een klein gezin geboekt, verlaagde dat de capaciteit natuurlijk.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2020, 11:16:38 »
De 51-84 88 40 004-6 op 050780 te Den Bosch


Dezelfde dag: 1133 met retourtrein naar Den Bosch te Liempde
« Laatst bewerkt op: 24 December 2020, 11:27:08 door spoorzeven »
Groet, Frank

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2020, 12:01:39 »
Nog een opmerking mbt de autotransporter. De Laeqrss 545 hadden in hun inzet in de auto(slaap)treinen personenwagennummers. Die liepen van 65 80 97-10 177-5 tot 65 80 97-10 177-3, dus onder een regime 65 RIC ipv 21 RIV. Heb je Roco autotransporters dan kun je ze omnummeren (en voorzien van E- en Stoom verwarmingskoppelingen)

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #6 Gepost op: 26 August 2024, 23:15:34 »
Ook deze trein heb ik inmiddels redelijk compleet.



De krokettenwagen is nog niet in de collectie en had niet echt een goede vervanger dus dan maar voor de vorm de plan D RD erin ;D
De autotransporter is van exact , daar zoek ik er nog wat meer van.
De Bcm modellen zijn van Heris , niet de mooiste maar bij gebrek aan andere ben ik er blij mee.
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #7 Gepost op: 27 August 2024, 06:42:29 »
Mooi hoor! 👍👍👍

Begin van de zomer had Kuijpers Utrecht nog één of twee van die DB autowagens van exacttrain. Ik weet niet of het ‘exact’ voor jouw tijdperk is, maar een belletje aan ‘wagen’ kan geen kwaad.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8564
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Autoslaaptrein 1980 naar Italië 1980
« Reactie #8 Gepost op: 27 August 2024, 10:34:44 »
Was die WLABm van NS toen net nieuw?