Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 16:03:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:56:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
  

Auteur Topic: Conrad wisselaandrijving  (gelezen 2895 keer)

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Conrad wisselaandrijving
« Gepost op: 31 August 2011, 16:25:46 »
Hallo Allemaal ik heb een vraag.
ik wil een schakelbord maken om de wissels mee te bedienen.
ik wil deze graag met conrad wisselaandrijvingen aandrijven kan dat?

Groetjes Tim
De bouw van Daventria.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 31 August 2011, 17:10:46 »
Hallo Tim,

Dit kan perfect met de conrad aandrijving. Een tuimelschakelaar is al voldoende. Je kunt zelfs de eindafschakeling gebruiken om ledjes mee aan te sturen voor de wisselstand op je schakelbord.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 31 August 2011, 17:13:34 »
Bedankt Mark (y)

Groetjes Tim
die nu bezig gaat met het maken van een schakelbord ;D
De bouw van Daventria.

Wersitime

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 31 August 2011, 18:09:34 »
Een tuimel wisselschakelaar is uitstekend maar let er wel op dat je een wisselspanning als voeding gebruikt en geen gelijkspanning. Bij gelijkspanning moet je namelijk plus en min ompolen om de conrad wisselmotor om te zetten en dat kan niet met een gewone tuimelschakelaar. Je hebt dan een dubbele wisselschakelaar nodig of een relais.

Overigens doen die conrad wisselmotors het uitstekend.

Groeten,
Henny

Traincontroller Brons (wordt zilver), Rautenhaus Digital RMX, Selectrix, Fleischmann, Roco, Piko, Rivarossi, Lima, Mehano, Liliput, Artitec, Trix Big Boy 22115, Athearn

Zie mijn youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/MrModelrailroad

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 31 August 2011, 21:35:13 »
Ehh, gelijkstroom kan ook met een (dubbele) tuimelschakelaar hoor, je moet het zaakje dan alleen even op een wat andere en op het eerste oog rare manier aansluiten. Als je wilt weten hoe laat maar horen... Maar wisselstroom is inderdaad simpeler!
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

RA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 15 July 2012, 17:17:34 »
Hallo allemaal,

(Ik maak even gebruik van dit draadje, zodoende hoeft niet onnodig een nieuwe te worden gestart.)

Inmiddels is de onderbouwconstructie van mijn nieuwe baan gereed en heb ik in AnyRail een baanplan ontworpen. Nu bezig de eerste sporen te leggen en dan kom ik bij het punt van de wisselaandrijving. Ik heb veel gevolgd op dit forum en lees regelmatig goede verhalen over de Conrad wisselaandrijving. Daarover wel een vraagje.

Op de site van Conrad vond ik in ieder geval twee universele aandrijvingen, de ene met enkel eindafschakeling, de ander ook met polariteitsomschakeling.

Ik gebruik Roco-line zonder bedding. Kan iemand mij kort uitleggen welke van de twee genoemde aandrijvingen ik het beste kan kiezen (en vooral dus waarom). Voor zover relevant: of ik volsta met analoge wisselaandrijving of dat ik dit meeneem in de digitalisering weet ik nog niet.

Met vriendelijke groet,
Robbert


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #6 Gepost op: 15 July 2012, 17:46:29 »
De polariteitsomschakeling is een extra contact waarmee je het puntstuk van het wissel omschakelt.
Ook als je dat daarvoor niet gebruikt zou ik toch die uitvoering kiezen, want daar kun je b.v. een terugmelding op aansluiten. En als je het niet gebruikt, het zit niet in de weg. Voor de prijs maakt het niks uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #7 Gepost op: 15 July 2012, 18:02:26 »
Dank!

Nog één aanvullende vraag: hoeveel wisselmotoren heb je nodig bij een "dubbel kruiswissel"? Ik dacht twee, klopt dat? (In verband met het bestellen van het goede aantal aandrijvingen.)

Groet,
Robbert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #8 Gepost op: 15 July 2012, 21:47:03 »
Dan moet je even vertellen wat je met een dubbel kruiswissel bedoelt, want dat woord wordt vaak verkeerd gebruikt.
Als je echt een kruiswissel bedoelt, dan heb je 4 aandrijvingen nodig.  ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #9 Gepost op: 15 July 2012, 22:33:43 »
Goedenavond!

Ik bedoel inderdaad een echt kruiswissel, in het Duits volgens mij Doppelkreuzwechsel, bij ons ook wel hele Engelsman genoemd..

Vier aandrijvingen lijkt mij ook wel logischer dan mijn gedachte aan twee.. Hoe ik daar nu weer bij kom  ???

Hoe dan ook bedankt, eerdaags maar eens kijken bij Conrad. Met het "zomerse" weer buiten kan ik net zo goed (of beter) gaan klooien met wisselmotoren.  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #10 Gepost op: 15 July 2012, 23:08:37 »
Ik bedoel inderdaad een echt kruiswissel, in het Duits volgens mij Doppelkreuzwechsel, bij ons ook wel hele Engelsman genoemd.
Zie je wel, ik was al bang dat je de zaak door elkaar haalde. ;)
Een Doppelkreuzungsweiche is hetzelfde als een Engelsman, maar een kruiswissel is toch echt wat anders.
Een kruiswissel is een samenstel van 4 wissels met een kruising er tussen, in het Duits heet dat een Hosenträger.

Maar goed, je bedoelt dus een Engelsman. En daar is het weer afhankelijk van het type.
Het Engels wissel met parallelbeweging heeft twee aandrijvingen nodig, een met een z.g. kruis- of schaarbeweging doet het met 1 aandrijving.
Dus kom maar op, over welke gaat het?

Toevoeging: het verschil wordt duidelijk als je deze twee wiki pagina's vergelijkt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswissel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Engels_wissel
« Laatst bewerkt op: 15 July 2012, 23:27:25 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #11 Gepost op: 16 July 2012, 09:13:01 »
Haha, voor mij is / was een kruiswissel altijd een Engelsman, maar nu je het zegt...  :-[

Weer wat geleerd.

Op mijn baan ga ik voor een Roco line kruiswissel (dus een Engelsman). Maar of dit een parallel-of een schaarvariant is  ??? Ik ga dit even nazoeken, maar als jij het direct al weet, hoor ik het natuurlijk ook graag.

Mvg,
Robbert


 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #12 Gepost op: 16 July 2012, 12:23:34 »
Roco heeft beide varianten in het programma gehad, dus een artikelnummer is wel handig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #13 Gepost op: 16 July 2012, 13:21:07 »
42496

Hierover zegt Roco (op de website) overigens dat twee aandrijvingen nodig zijn.. Volgens mij ben ik er dan wel uit.

Dank voor het meedenken!