Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door spoorijzer
Vandaag om 09:09:13
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 09:07:36
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Martijn193
Vandaag om 09:02:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:00
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door henk
Vandaag om 08:48:19
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:46:09
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 08:43:29
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:39:35
Wat spoor 1 brouwsels door Mitchell
Vandaag om 07:46:46
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 07:32:33
Märklin 2025 door Eric B
Vandaag om 07:19:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Rangeren met een pec door Huup
Vandaag om 00:16:57
Raadplaatje door Lars Smelter
30 October 2025, 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door spock
30 October 2025, 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
30 October 2025, 22:44:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
30 October 2025, 21:39:30
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
30 October 2025, 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
30 October 2025, 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 October 2025, 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
30 October 2025, 16:57:43
  

Auteur Topic: Conrad wisselaandrijving  (gelezen 2990 keer)

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Conrad wisselaandrijving
« Gepost op: 31 August 2011, 16:25:46 »
Hallo Allemaal ik heb een vraag.
ik wil een schakelbord maken om de wissels mee te bedienen.
ik wil deze graag met conrad wisselaandrijvingen aandrijven kan dat?

Groetjes Tim
De bouw van Daventria.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 31 August 2011, 17:10:46 »
Hallo Tim,

Dit kan perfect met de conrad aandrijving. Een tuimelschakelaar is al voldoende. Je kunt zelfs de eindafschakeling gebruiken om ledjes mee aan te sturen voor de wisselstand op je schakelbord.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Tim Lubbers

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • ***** ** 7
    • De bouw van Daventria.
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 31 August 2011, 17:13:34 »
Bedankt Mark (y)

Groetjes Tim
die nu bezig gaat met het maken van een schakelbord ;D
De bouw van Daventria.

Wersitime

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
    • Station Enschede in schaal 1:87
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 31 August 2011, 18:09:34 »
Een tuimel wisselschakelaar is uitstekend maar let er wel op dat je een wisselspanning als voeding gebruikt en geen gelijkspanning. Bij gelijkspanning moet je namelijk plus en min ompolen om de conrad wisselmotor om te zetten en dat kan niet met een gewone tuimelschakelaar. Je hebt dan een dubbele wisselschakelaar nodig of een relais.

Overigens doen die conrad wisselmotors het uitstekend.

Groeten,
Henny

Traincontroller Brons (wordt zilver), Rautenhaus Digital RMX, Selectrix, Fleischmann, Roco, Piko, Rivarossi, Lima, Mehano, Liliput, Artitec, Trix Big Boy 22115, Athearn

Zie mijn youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/MrModelrailroad

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 31 August 2011, 21:35:13 »
Ehh, gelijkstroom kan ook met een (dubbele) tuimelschakelaar hoor, je moet het zaakje dan alleen even op een wat andere en op het eerste oog rare manier aansluiten. Als je wilt weten hoe laat maar horen... Maar wisselstroom is inderdaad simpeler!
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

RA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 15 July 2012, 17:17:34 »
Hallo allemaal,

(Ik maak even gebruik van dit draadje, zodoende hoeft niet onnodig een nieuwe te worden gestart.)

Inmiddels is de onderbouwconstructie van mijn nieuwe baan gereed en heb ik in AnyRail een baanplan ontworpen. Nu bezig de eerste sporen te leggen en dan kom ik bij het punt van de wisselaandrijving. Ik heb veel gevolgd op dit forum en lees regelmatig goede verhalen over de Conrad wisselaandrijving. Daarover wel een vraagje.

Op de site van Conrad vond ik in ieder geval twee universele aandrijvingen, de ene met enkel eindafschakeling, de ander ook met polariteitsomschakeling.

Ik gebruik Roco-line zonder bedding. Kan iemand mij kort uitleggen welke van de twee genoemde aandrijvingen ik het beste kan kiezen (en vooral dus waarom). Voor zover relevant: of ik volsta met analoge wisselaandrijving of dat ik dit meeneem in de digitalisering weet ik nog niet.

Met vriendelijke groet,
Robbert


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #6 Gepost op: 15 July 2012, 17:46:29 »
De polariteitsomschakeling is een extra contact waarmee je het puntstuk van het wissel omschakelt.
Ook als je dat daarvoor niet gebruikt zou ik toch die uitvoering kiezen, want daar kun je b.v. een terugmelding op aansluiten. En als je het niet gebruikt, het zit niet in de weg. Voor de prijs maakt het niks uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #7 Gepost op: 15 July 2012, 18:02:26 »
Dank!

Nog één aanvullende vraag: hoeveel wisselmotoren heb je nodig bij een "dubbel kruiswissel"? Ik dacht twee, klopt dat? (In verband met het bestellen van het goede aantal aandrijvingen.)

Groet,
Robbert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #8 Gepost op: 15 July 2012, 21:47:03 »
Dan moet je even vertellen wat je met een dubbel kruiswissel bedoelt, want dat woord wordt vaak verkeerd gebruikt.
Als je echt een kruiswissel bedoelt, dan heb je 4 aandrijvingen nodig.  ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #9 Gepost op: 15 July 2012, 22:33:43 »
Goedenavond!

Ik bedoel inderdaad een echt kruiswissel, in het Duits volgens mij Doppelkreuzwechsel, bij ons ook wel hele Engelsman genoemd..

Vier aandrijvingen lijkt mij ook wel logischer dan mijn gedachte aan twee.. Hoe ik daar nu weer bij kom  ???

Hoe dan ook bedankt, eerdaags maar eens kijken bij Conrad. Met het "zomerse" weer buiten kan ik net zo goed (of beter) gaan klooien met wisselmotoren.  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #10 Gepost op: 15 July 2012, 23:08:37 »
Ik bedoel inderdaad een echt kruiswissel, in het Duits volgens mij Doppelkreuzwechsel, bij ons ook wel hele Engelsman genoemd.
Zie je wel, ik was al bang dat je de zaak door elkaar haalde. ;)
Een Doppelkreuzungsweiche is hetzelfde als een Engelsman, maar een kruiswissel is toch echt wat anders.
Een kruiswissel is een samenstel van 4 wissels met een kruising er tussen, in het Duits heet dat een Hosenträger.

Maar goed, je bedoelt dus een Engelsman. En daar is het weer afhankelijk van het type.
Het Engels wissel met parallelbeweging heeft twee aandrijvingen nodig, een met een z.g. kruis- of schaarbeweging doet het met 1 aandrijving.
Dus kom maar op, over welke gaat het?

Toevoeging: het verschil wordt duidelijk als je deze twee wiki pagina's vergelijkt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswissel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Engels_wissel
« Laatst bewerkt op: 15 July 2012, 23:27:25 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #11 Gepost op: 16 July 2012, 09:13:01 »
Haha, voor mij is / was een kruiswissel altijd een Engelsman, maar nu je het zegt...  :-[

Weer wat geleerd.

Op mijn baan ga ik voor een Roco line kruiswissel (dus een Engelsman). Maar of dit een parallel-of een schaarvariant is  ??? Ik ga dit even nazoeken, maar als jij het direct al weet, hoor ik het natuurlijk ook graag.

Mvg,
Robbert


 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #12 Gepost op: 16 July 2012, 12:23:34 »
Roco heeft beide varianten in het programma gehad, dus een artikelnummer is wel handig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RA

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:Conrad wisselaandrijving
« Reactie #13 Gepost op: 16 July 2012, 13:21:07 »
42496

Hierover zegt Roco (op de website) overigens dat twee aandrijvingen nodig zijn.. Volgens mij ben ik er dan wel uit.

Dank voor het meedenken!