Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Bert Senden
Vandaag om 17:56:47
booster vraag door Menno
Vandaag om 17:55:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 17:37:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:31:47
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Rico [momfer]
Vandaag om 17:08:54
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door tijgernootje
Vandaag om 16:41:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
  

Auteur Topic: RAILS  (gelezen 1850 keer)

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
RAILS
« Gepost op: 08 March 2012, 11:12:57 »
hallo allemaal ik heb een vraag en die is als volgt
 ik wil een nieuwe baan gaan liggen
ik rij gelijkstroom
 met fleischmann model rails  ,
 wat is nu het meest aan te bevelen
ik ga digitaal rijden
en wil geen rails met bedding
ik weet wel 2 mensen en2 menigen maar toch
 grt johan
 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re:RAILS
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2012, 11:19:55 »
Je wilt advies over welke rails te gebruiken begrijp ik?
Inderdaad hebben mensen daar verschillende opvattingen over en die zijn al een keer of wat aan de orde geweest. Als je zoekt met bijvoorbeeld de volgende tekst - tillig rocoline peco - dan kom je meerdere draadjes tegen waar dit onderwerp al uitgebreid is besproken.

Bijvoorbeeld deze.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41425.0.html
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:RAILS
« Reactie #2 Gepost op: 09 March 2012, 08:46:03 »
oke  mijn dank hier voor
 maar hier maak ik niet uit op of een fleischman wissel motor nu betrouwbaarder is dan een rocoline wissel of visa versa
iemand nog een menig of ervaring hiermee ?

grt johan

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:RAILS
« Reactie #3 Gepost op: 09 March 2012, 09:01:13 »
Betrouwbaar is een zeer rekbaar begrip
Fleischmann wisselaandrijving ( is geen motor!) kunnen jaren lang meegaan maar kunnen ook regelmatig blijven hangen. Hetzelfde geld voor Roco wisselaandrijvingen.
De keuze van railmateriaal hangt meer af van hetgeen je uiteindelijke doel is. Is dat een baan die vergelijkbaar is met het origineel dan zul je meer moeten gaan leren over hoogte , normen etc van railmateriaal. Overgins b=zijn er maar weinig fabrikanten die echte wissels leverne met de juiste hoek en met complete tongen.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:RAILS
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2012, 11:47:40 »
oke han duidelijk ook wat de omschrijving van de wissels aandrijving betreft
  ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik kan kiezen of alles roco line of alles fleischmann modelrail
 preciese norme  zover ga ik daar  niet in mee
 maar het oog wil ook wat 
daarbij kan je een fleischman aandrijving omdraaien en roco niet
en deze is van zichzelf ook wel erg lang
 ben ook aan het afwegen om of servo of iets degelijk te gaan gebruiken
kortom een hoop keuzes maar op zich lastig om de juiste keuze te maken

johan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re:RAILS
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2012, 13:09:50 »
Als het oog ook wat wil, dan vind ik die keuze niet moeilijk. Fleischmann Modell-rails is pakweg 50 jaar geleden ontworpen en oogt een stuk grover dan Rocoline. Maar koop eens een stukje Rocoline en vergelijk. Modell-rails is nieuw overigens niet meer verkrijgbaar.

Persoonlijk vind ik de Roco aandrijvingen op de lange duur betrouwbaarder dan de Fleischmann aandrijvingen. Ik heb ze beide een jaar of 10 in gebruik gehad. De Fleischmann aandrijvingen waren goed genoeg hoor, maar een weigering kwam weleens voor en ik heb er een paar moeten vervangen in die tijd. Bij de Roco spoelenaandrijvingen heb ik nog nimmer een weigering meegemaakt die aan de aandrijving was te wijten.
Dat omdraaien is leuk, maar als je de aandrijving onzichtbaar wil maken kun je die toch beter onder de baan monteren. Dan heb je ruime keuze.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:RAILS
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2012, 16:55:29 »
oke henk bedank voor je mening
 ik zelf neig ook om de roco.s te pakken 
de wissel lengte is welis waar langer dan de fleischmann,  wat natuurlijker overkomt
 het nadeel er van  is dat je voor een bepaalde opstelling meer ruimte nodig hebt
 het  plan is namelijk om station waldberg na te bouwen   dat is een u baan  met locloods /draaischuif /statio/ en havengebied
alleen  de lengte 5,6 mtr heb ik niet
ik beschik over 4,6 mtr
van daar de twijfel ivm wissel lengte
grt johan