Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
The Summer of 69
door
Besselspoor
Vandaag
om 13:39:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:14:53
Göhrener Viaduct
door
saskia
Vandaag
om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
bellejt
Vandaag
om 12:58:15
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
booster vraag
door
1200blauw
Vandaag
om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
jan47
Vandaag
om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
ES44C4
Vandaag
om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc?
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:43:11
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:30:51
Modelbaan Beltheim.
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk
door
Wouter W
Vandaag
om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:01:55
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:44
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
SNCF diesel in Nederland
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: SNCF diesel in Nederland (gelezen 2446 keer)
maclion
Offline
Berichten: 147
SNCF diesel in Nederland
«
Gepost op:
18 February 2012, 15:55:40 »
Op verschillende manieren heb ik dit forum al afgezocht naar SNCF 68000 en BB 68000, maar vond niet wat ik zoek.
Daarom maar een nieuw topic gestart.
Over de Inox rijtuigen PBA is hier wel het een en ander geschreven.
Ik kom echter nergens de Franse BB 68000 serie dieselloc tegen als trekkracht op
Nederlands
grondgebied.
Zelf kom ik oorspronkelijk uit Amsterdam, waar ik menig vrij uurtje op de perrons van het Centraalstation doorbracht.
Ik kan me heel bewust herinneren dat ik daar behalve de Belgische Bolle Neuzen ook de Franse dieselloc van het type BB 68000 heb gezien voor een reguliere trein.
Of dat voor de PBA Inox TEE is geweest, weet ik niet en tot op heden heb ik daar op het Internet en in mijn boeken ook geen foto's van teruggevonden.
Hoewel ik ergens rond 1965 begon met fotograferen, heb ik zelf geen beeld van deze BB 68000 op Asd CS.
Zijn er forumleden/lezers die hier iets meer over kunnen vertellen of (liever nog) iets kunnen laten zien?
Ik kan me voorstellen dat een dergelijke loc vóór de invoering van de ATB, dus begin jaren '60, een goed alternatief is geweest als trekkracht van de Parijs-Brussel-Amsterdam dienst, omdat er dan helemaal geen locwissel nodig was.
(edit)
Inmiddels nog wat verder gezocht; het kan ook een BB 67000 zijn geweest.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=bb67000&source=web&cd=2&ved=0CDEQtwIwAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Dp7x5Dv3qAao&ei=Xu8_T5z3HI3H8gOKr_nEDg&usg=AFQjCNGsMqKly8-SyBtFsI3ah4ApjbpmoA
Martin
«
Laatst bewerkt op: 18 February 2012, 19:39:10 door maclion
»
Gelogd
(Martin is overleden)
obb70
Offline
Berichten: 401
Re:SNCF diesel in Nederland
«
Reactie #1 Gepost op:
19 February 2012, 18:18:30 »
Geen idee, maar prachtige documentaire!!! Ook over de zusjes vd 1600:
http://www.youtube.com/watch?v=lbesgvX4VKs&feature=relmfu
verder kijkend zou de cc 40100 4-courant vanaf 1964 parijs-brux-asd gereden hebben!!!! (e loc dus, het grote zusje van de 1600!!!)
http://www.youtube.com/watch?v=q3bwCpjiDY0&feature=player_detailpage#t=57s
(ai, volgens de plaatser van de film heeft het nooit zo dienstgedaan...op mijn vraag of ik droomde kwam: Effectivement, bien que prévues pour les Pays-Bas et l'Allemagne,elles n'ont jamais été utilisées en service commercial sur ces deux pays.
«
Laatst bewerkt op: 19 February 2012, 23:32:54 door obb70
»
Gelogd
mDDM
Offline
Berichten: 1046
Re:SNCF diesel in Nederland
«
Reactie #2 Gepost op:
27 February 2012, 21:17:24 »
De 40100 heeft nooit in Nederland dienst gedaan. Ik weet niet (meer) waarom. Slechts één keer zou hij in Nederland gereden hebben, en dat was tevens het afscheid.
«
Laatst bewerkt op: 02 August 2012, 21:38:20 door 0101100001. Reden: Overbodige quote verwijderd. Klik s.v.p. op antwoord als je een direct antwoord geeft op het vorige bericht.
»
Gelogd
iarnrod
Offline
Berichten: 1624
Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:SNCF diesel in Nederland
«
Reactie #3 Gepost op:
27 February 2012, 23:10:12 »
A1A A1A 68000 = 6-asser
(= hoofdzakelijk ingezet in de goederendiensten of trajecten met vele steile hellingen)
BB 67000 = 4-Asser
(= reizigers & lichte goederendiensten)
De BB 67000 is nog altijd, zowat dagelijks meermaals te gast in België voor goederentreinen.
De voorbije jaren reed hij o.a. via Kortrijk-Gent-Mechelen naar Tesenderlo in de Kempen (trein nu terug door NMBS).
Nu nog altijd te zien op de as Kortrijk-Gent-Aalst/Mechelen -... .
De BB 67000'en zijn o.a. ook nog altijd vlot te spotten op de Corail-Intercitéés treinen in het noorden van Frankrijk op de verbinding Boulogne-Abbeville-Amiens-Paris Nord. Dit zowel in de oude 'klassieke' blauwe livrei, als in de 'En voyage' & FRET livrei (Enkele traktie met zes rijtuigen, in treinschakeling voor 9-rijstuigenstammen). In het regionale TER verkeer, worden de BB67000 met 3rijtuigen 'inox-sets' (soms dubbele 3rijtuigensets); alsmaar vaker verdrongen door de nieuwe dieselmotorwagens & AGC 'Hybrides'.
http://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4916212660/in/set-72157624656198117
http://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4916212606/in/set-72157624656198117/
http://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4915608913/in/set-72157624656198117
De 4 systeemsloc CC 40100 reed vooral TEE/EC/INT treinen op de lijnen Parijs-Brussel/Mons-Liege-Köln.
Dit samen met de Belgische variant T18, die slechts af & toe de Belgische 3-systeem T15 verving op de TEE/EC/INT verbinding Amsterdam-Brussel-Parijs. Met de komst van de ATB beveiliging, werden deze loc's van het NS-net verbannen
«
Laatst bewerkt op: 27 February 2012, 23:28:46 door iarnrod
»
Gelogd
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5378
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re:SNCF diesel in Nederland
«
Reactie #4 Gepost op:
28 February 2012, 10:12:34 »
Gave dingen die 67000. Had er kort geleden nog een bij Ekeren. Echt jammer dat ze niet in NL komen.
http://www.flickr.com/photos/61190890@N06/6858472375/in/photostream
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
SNCF diesel in Nederland