Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 13:39:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
  

Auteur Topic: SNCF diesel in Nederland  (gelezen 2446 keer)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
SNCF diesel in Nederland
« Gepost op: 18 February 2012, 15:55:40 »
Op verschillende manieren heb ik dit forum al afgezocht naar SNCF 68000 en BB 68000, maar vond niet wat ik zoek.
Daarom maar een nieuw topic gestart.
Over de Inox rijtuigen PBA is hier wel het een en ander geschreven.
Ik kom echter nergens de Franse BB 68000 serie dieselloc tegen als trekkracht op Nederlands grondgebied.
Zelf kom ik oorspronkelijk uit Amsterdam, waar ik menig vrij uurtje op de perrons van het Centraalstation doorbracht.
Ik kan me heel bewust herinneren dat ik daar behalve de Belgische Bolle Neuzen ook de Franse dieselloc van het type BB 68000 heb gezien voor een reguliere trein.
Of dat voor de PBA Inox TEE is geweest, weet ik niet en tot op heden heb ik daar op het Internet en in mijn boeken ook geen foto's van teruggevonden.
Hoewel ik ergens rond 1965 begon met fotograferen, heb ik zelf geen beeld van deze BB 68000 op Asd CS.
Zijn er forumleden/lezers die hier iets meer over kunnen vertellen of (liever nog) iets kunnen laten zien?
Ik kan me voorstellen dat een dergelijke loc vóór de invoering van de ATB, dus begin jaren '60, een goed alternatief is geweest als trekkracht van de Parijs-Brussel-Amsterdam dienst, omdat er dan helemaal geen locwissel nodig was.

(edit)
Inmiddels nog wat verder gezocht; het kan ook een BB 67000 zijn geweest.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=bb67000&source=web&cd=2&ved=0CDEQtwIwAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Dp7x5Dv3qAao&ei=Xu8_T5z3HI3H8gOKr_nEDg&usg=AFQjCNGsMqKly8-SyBtFsI3ah4ApjbpmoA

Martin
« Laatst bewerkt op: 18 February 2012, 19:39:10 door maclion »

(Martin is overleden)

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:SNCF diesel in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 19 February 2012, 18:18:30 »
Geen idee, maar prachtige documentaire!!! Ook over de zusjes vd 1600: http://www.youtube.com/watch?v=lbesgvX4VKs&feature=relmfu
verder kijkend zou de cc 40100 4-courant vanaf 1964 parijs-brux-asd gereden hebben!!!! (e loc dus, het grote zusje van de 1600!!!)
http://www.youtube.com/watch?v=q3bwCpjiDY0&feature=player_detailpage#t=57s

(ai, volgens de plaatser van de film heeft het nooit zo dienstgedaan...op mijn vraag of ik droomde kwam: Effectivement, bien que prévues pour les Pays-Bas et l'Allemagne,elles n'ont jamais été utilisées en service commercial sur ces deux pays.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2012, 23:32:54 door obb70 »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:SNCF diesel in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 27 February 2012, 21:17:24 »
De 40100 heeft nooit in Nederland dienst gedaan. Ik weet niet (meer) waarom. Slechts één keer zou hij in Nederland gereden hebben, en dat was tevens het afscheid.
« Laatst bewerkt op: 02 August 2012, 21:38:20 door 0101100001. Reden: Overbodige quote verwijderd. Klik s.v.p. op antwoord als je een direct antwoord geeft op het vorige bericht. »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:SNCF diesel in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 27 February 2012, 23:10:12 »
A1A A1A 68000 = 6-asser
(= hoofdzakelijk ingezet in de goederendiensten of trajecten met vele steile hellingen)
BB 67000 = 4-Asser
(= reizigers & lichte goederendiensten)

De BB 67000 is nog altijd, zowat dagelijks meermaals te gast in België voor goederentreinen.
De voorbije jaren reed hij o.a. via Kortrijk-Gent-Mechelen naar Tesenderlo in de Kempen (trein nu terug door NMBS).
Nu nog altijd te zien op de as Kortrijk-Gent-Aalst/Mechelen -... .
De BB 67000'en zijn o.a. ook nog altijd vlot te spotten op de Corail-Intercitéés treinen in het noorden van Frankrijk op de verbinding Boulogne-Abbeville-Amiens-Paris Nord. Dit zowel in de oude 'klassieke' blauwe livrei, als in de 'En voyage' & FRET livrei (Enkele traktie met zes rijtuigen, in treinschakeling voor 9-rijstuigenstammen). In het regionale TER verkeer, worden de BB67000 met 3rijtuigen 'inox-sets' (soms dubbele 3rijtuigensets); alsmaar vaker verdrongen door de nieuwe dieselmotorwagens & AGC 'Hybrides'.

http://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4916212660/in/set-72157624656198117

http://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4916212606/in/set-72157624656198117/

http://www.flickr.com/photos/46742861@N03/4915608913/in/set-72157624656198117

De 4 systeemsloc CC 40100 reed vooral TEE/EC/INT treinen op de lijnen Parijs-Brussel/Mons-Liege-Köln.
Dit samen met de Belgische variant T18, die slechts af & toe de Belgische 3-systeem T15 verving op de TEE/EC/INT verbinding Amsterdam-Brussel-Parijs. Met de komst van de ATB beveiliging, werden deze loc's van het NS-net verbannen
« Laatst bewerkt op: 27 February 2012, 23:28:46 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:SNCF diesel in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 28 February 2012, 10:12:34 »
Gave dingen die 67000. Had er kort geleden nog een bij Ekeren. Echt jammer dat ze niet in NL komen.

http://www.flickr.com/photos/61190890@N06/6858472375/in/photostream

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974