Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 23:16:30
Conrat door hmmglaser
Vandaag om 23:14:15
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11

Auteur Topic: Bezetmelding en terugkoppeling met led's  (gelezen 5375 keer)

AndreB

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • n-spoor
Bezetmelding en terugkoppeling met led's
« Gepost op: 12 December 2011, 23:19:21 »
Spoorvrienden,

Ik ben een schakelpaneel aan het bouwen voor mijn schaduwstation. Er heel veel schema's te vinden voor bezetmelders op basis van stroomdetectie. T/m S88 interfaces aan toe. Maar wat ik zoek is een kleine uitbreiding: ik wil led's gebruiken op een schakelpaneel.

Groen bij onbezet spoor, rood bij bezet spoor (op basis van stroomdetectie).

Heeft iemand een schema paraat? of kan je een bestaande bezetmelder eenvoudig uibreiden met led's?

Alvast dank voor jullie reactie(s)....

Andre

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Bezetmelding en terugkoppeling met led's
« Reactie #1 Gepost op: 13 December 2011, 00:32:47 »
Wil je de bezetmelding alleen gebruiken voor de LEDs op je paneel of wil je er nog op een andere manier gebruik van maken?
Andere vragen:
Wat voor systeem heb je? H0, N, Z, LGB? 2-rail, Marklin, analoog of digitaal? Hoeveel blokken heb je? Heb je al bezetmelding?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

GW

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 December 2011, 10:09:30 »
Als je Loconet gebruikt is het zeer eenvoudig te realiseren met behulp van wat Uhlenbrock modules (bezetmelders en schakelmodules).

De schakelmodule van Uhlenbrock kun je namelijk zo instellen dat hij op het Loconet "luistert" naar de bezetmelders van de blokken die je wilt signaleren. Dit gaat ook zonder computer, zelfs zonder centrale (als je een Loconet voeding hebt), en wordt dan "standalone Loconet" genoemd.

De schakelmodules heeft twintig schakelcontacten waarmee je lampjes of LED's (of whatever) aan kunt sturen.

Gerard

jmu

• Offline Offline
    • Tandradbaantje blog
« Reactie #3 Gepost op: 13 December 2011, 10:34:44 »
Ik heb de bezetmelder van Conrad (217326 - 89) gebruikt om de Ledjes op mijn controlepaneel aan te sturen. Kost € 24 (bouwpakket) en kan zowel in analoog, (AC en DC) en digitaal gebruikt worden.

Joop

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13 December 2011, 14:27:20 »
Omdat ook ik graag bezetmelding d.m.v. leds zichtbaar wil maken; zou iemand de aansluiting van een en ander schematisch kunnen weergeven ?
Dus het enige wat ik wil is zichtbaar maken welk baanvak bezet is. Wissels stellen e.d. doe ik d.m.v. drukschakelaars.
Bij voorbaat bedankt....
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Geert2

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 December 2011, 15:58:11 »
Hoi Andre,

het zal wel handig zijn dat je iets meer informatie geeft over je systeem zoals ook HansQ er al om vroeg.
Mogelijk kunnen we je dan beter helpen?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

GW

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 December 2011, 16:17:13 »
Tsja, of je eigen draadje openen, want je vraag is een andere dan die van de OP. Laten we eerst maar eens even wachten tot die terugkomt met verduidelijking, anders gaan we op elkaars antwoorden antwoorden. ;D

Gerard

AndreB

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • n-spoor
« Reactie #7 Gepost op: 13 December 2011, 21:50:17 »
Allereerst dank voor jullie antwoorden...Ik was vandaag aan het werk, dus ik kon niet eerder reageren. Excuus hiervoor.

Om te starten bij de start: ik rij met n-spoor (alle merken door elkaar), nu nog analoog, maar ik wil DCC gaan rijden met een Uhlenbrick Intellibox.

In het (onder)schaduwstation werk ik met 3 secties per blok. Blokdetectie nog niet gekozen, maar ik denk aan de BMD16N-SD van Huib Maaskant. De wissels worden handmatig geschakeld via het schakelpaneel. Hier heb ik wel LED terugmelders voor gemaakt.

Ik hoop dat dit genoeg info is voor een schema en een advies?

Dank, Andre  :)

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 December 2011, 22:28:44 »
Nou als je de spullen van Huub gebruikt, of iets wat erop lijkt, heb je volgens mij twee hoofdkeuzes als je 'echte lampjes' wilt:
1) je past de bezetmelders zo aan dat ze ook de LEDs op je schakelpaneel aansturen, of
2) je gebruikt de toegepaste bus (ExpressNet of LocoNet bijvoorbeeld) om daar de blokstatus uit te lezen en die dan vervolgens zichtbaar te maken, bijvoorbeeld met de Uhlenbrock module die Gerard beschrijft.

Het eerste is waarschijnlijk het goedkoopst en vereist wat eigenbouw en ik denk ook nogal wat bedrading, het tweede is een 'elegante' oplossing met veel minder draadwirwar maar wel duur(der) en technisch complex.

Voor 1) Zou je in plaats van de standaard BMD16N-SD een combinatie van zijn BMD16N en 16SD printen kunnen gebruiken hetgeen dezelfde functie oplevert voor aansluiting aan je Intellibox. Tussen deze printen zet je dan wat extra eenvoudige electronica die de blokstatussen ook via bijvoorbeeld een bandkabel naar de LEDs op je schakelpaneel brengt. Of je past een BMD16N-SD print aan.

Voor 2) zul je de benodigde Uhlenbrock (of ander merk/leverancier) producten moeten bestuderen, misschien heeft Gerard een advies voor je?

Een hele domme vraag misschien, maar waarom gebruikt je niet een software als Koploper en een beeldscherm om je blokstatussen zichtbaar te maken, dat is onder de streep waarschijnlijk het gemakkelijkst en vast ook het gunstigst qua kosten (als je toch een Intellibox of iets dergelijks neemt)...
« Laatst bewerkt op: 13 December 2011, 22:34:27 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht

AndreB

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • n-spoor
« Reactie #9 Gepost op: 13 December 2011, 22:39:42 »
Hans,

Topadvies, dankjewel. Ik denk dat ik voor optie 1 ga. En die tip om voor gescheiden printjes te gaan, ga ik uitzoeken.

Die eenvoudige elektronica om de status te melden, zou iemand daar een schema van hebben?

Andre

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 December 2011, 23:02:38 »
Dat komt waarschijnlijk neer op iets simpels als een weerstandje en een transistor per aan te sturen LED.
Er is vast wel iemand die meeleest en meer verstand heeft van analoge electronica dan ik die zo wat uit z'n mouw schudt.
Zoniet, wil ik wel es ernaar kijken... (maar dan niet zo uit de mouw vrees ik    ;D   )

CORRECTIE: ik lees net wat meer op Huub Maaskant z'n site en guess what, het is al uit zijn mouw gerold!

overgenomen van Avontuur In Miniatuur van Huub Maaskant...

Zie: http://www.floodland.nl/aim/info_16sd_1.htm
« Laatst bewerkt op: 13 December 2011, 23:17:12 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #11 Gepost op: 21 December 2011, 10:37:51 »
@Hans: dank je wel voor de verwijzing.

@Andre: er is nog een andere, eigenlijk simpeler oplossing. Je kunt ook een lichtluis gebruiken om te detecteren  of het spoor bezet is. Een simpel lichtsluisjes aan het einde van elk spoor is voldoende. Werkt altijd en je kunt er direct twee LEDs of lampjes op aansluiten.

Linkje: http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm

Uiteraard hoeft het niet per se deze lichtsluis te zijn. Er doen talloze schema's van lichtsluizen de ronde op internet.

Succes!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

mallet96

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 18 January 2012, 21:14:31 »
Hallo,

Zelf ben ik ook bezig met een schaduwstation en een bedieningspaneel. Ik wil mijn wissels omzetten met een drukschakelaar en de sporen aan/uitzetten met een tuimelschakelaar. Mijn bedoeling bij gebruik van de tuimelschakelaar is dat wanneer ik een spoor "vrij" geef, er dan ook ledjes gaan branden, zodat ik kan zien dat het spoor vrij is. de rest van de sporen zijn dan uit, dus bezet. Waar ik zelf naar op zoek ben is een schema (eenvoudig te lezen voor iemand zonder electronica techniche achtergrond, en een soort "materialen lijst") voor het omschakelen van de wissels met het continu branden van een lampje/ledje. Mijn bedoeling is dat ik d.m.v. een drukschakelaar de wissel omzet en dat dan in de richting van de wissel een lampje continu blijft branden. Zo kan ik dan de rijweg zien in het schaduwstation. Zelf rij ik HO anoloog met rails van Roco-line 2,1 en 2,5 in het schaduwstation.

Marcel