Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Fleischmann Anna ombouw. door Hasenwald
12 August 2025, 23:52:29
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
12 August 2025, 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
  

Auteur Topic: Wouters baanplan (N)  (gelezen 3110 keer)

WouterB

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Wouters baanplan (N)
« Gepost op: 11 December 2011, 09:48:06 »
Hoi allen,

het idee voor dit baanplan zit al maanden in m'n kop, en sinds een aantal weken in AnyRail. Het is er nog lang niet - er komen vast nog vele verbeteringen.

Ruimte & opzet
De beschikbare ruimte is een L-vorm met poten van 2.6m en 2.8m. De schaal is N. Het plan bestaat uit drie nivo's: op -1 het schaduwstation, op 0 de paradebaan, en op 1 het hoofdstation. Het hoogteverschil tussen de verschillende nivo's zal zo'n 10cm zijn en via klimspiralen overbrugd worden.

Besturing
De besturing loopt via DCC (nu met een trix mobile unit), de wisselschakelingen ouderwets met knopjes. Blokkensystemen en aansturing via de pc heb ik vooralsnog geen behoefte aan.

Railmateriaal
Wat betreft railmateriaal denk ik er nu aan om peco80 voor het zichtbare deel te gebruiken, en een berg minitrix voor het schaduwstation. Daar heb ik ook meteen een vraag over. Ik zag dat peco alleen engelse wissels heeft in code 55 en niet in 80. In het huidige plan zit nog geen engelsmannen, maar het is wel fijn om die mogelijkheid wel te hebben. Is het dan mogelijk om een code55-engelsman tussen de code 80 rails te plaatsen? Of is het misschien toch wijzer om te overwegen om alleen maar code 55 te gebruiken?

Baanplan!
Vanuit het schaduwstation (niet weergegeven) rijdt een trein via de klimspiraal naar het paradestuk op nivo 0 (lichtblauw). Vervolgens klimt de trein via een volgende spiraal naar het station op nivo 1 (donkerblauw). Hier kan de trein doorrijden naar een keerlus of wilde dingen doen in het station.
Het station bestaat uit twee doorgaande sporen, en drie opstelsporen. Daaronder is via het uithaalspoor een rangeerspoor met goederenloods te bereiken. Via dit uithaalspoor kan je ook naar rechts een timesaver op om nog wat meer te kunnen rangeren. Hier moeten dan nog wat industriedingen en loodsen bij.
Rechtsboven in het station is nog een klein zijspoortje aanwezig voor wat ander lokaal spul. Misschien wel volledig met groen overwoekerd.

Het station is het stuk waar ik het meest over nadenk en steeds blijf aanpassen. Zo zit ik nu sowieso met de volgende dilemma's:
- is het uithaalspoor niet te kort?
- gaan de gebogen opstelsporen geen problemen geven?
- de timesaver zit nu niet op een fijne plek. Maar wat is een betere?

Wat vinden jullie ervan?!

Wouter

Hee buurman. Ik hier?!

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Wouters baanplan (N)
« Reactie #1 Gepost op: 11 December 2011, 10:47:16 »
Hoi Wouter,

Leuk plan.
Welke periode rij je? En wat voor treinverkeer heb je in gedachten?

Ik zou denk ik aan de linker/bovenkant van het station nog een inhaalspoor maken. Dan kan daar een stoptrein stoppen en ingehaald worden door een sneltrein. Dat inhaalspoor leg je dan aan het perron, en het middelste spoor ligt dan dus niet aan een perron.
Aan de andere kant kan een trein al ingehaald worden door gebruik te maken van de goederensporen.


Je entree naar je schaduwstation heb je nu linksonder. Rechtsboven ga je met de helix naar het paradespoor toe. Kun je het niet zo doen dat beide helixen zowel naar schaduwstation als paradespoor gaan? Dat geeft meer mogelijkheden tot afwisseling.
Nu heb je een keerlus rechtsonder. Dat betekent dat je een trein kort na elkaar twee keer door het station ziet komen in verschillende richtingen.

Verder zou ik denk ik het schaduwstation nog 10 cm lager leggen. Heb je meer ruimte tussen de verschillende lagen. En je krijgt meer rijlengte ;).

Wat betreft je vraag over engelsmannen: je station is ruim genoeg om ze niet nodig te hebben.

Het uithaalspoor lijkt me lang genoeg.
Opstelsporen in een bocht zijn op zich geen probeem. Alleen koppelen en ontkoppelen gaat minder goed in een bocht.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Wouters baanplan (N)
« Reactie #2 Gepost op: 11 December 2011, 13:10:22 »
Hoi Wouter,

Weet je zeker dat je de stations sporen in een boog wilt hebben?
Als de boog niet ruim is genomen krijg je tussen het perron en het midden van het rollend materiaal een gat die groter wordt naarmate de treinen langer worden.
Persoonlijk vind ik dit niet een erg fraai gezicht.

gr Leo.
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Wouters baanplan (N)
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2011, 16:47:25 »
Wouter,

Ook kan je vanuit de spiraal wel van het linkerspoor naar rechts in het station, maar aan dce andere kant van het station niet meer terug?

Groetjes,

Ronald
Ronald Brandt

WouterB

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Wouters baanplan (N)
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2011, 14:33:08 »
Dank voor de ideeen allemaal!

@Wim: Ik probeer het station een beetje bescheiden te houden (moeilijk trouwens >:(), dus heb daarom in eerste instantie geen extra inhaalspoor neergelegd. Voor het rijden misschien wel weer handig, dus ik hou ‘m in gedachten!
Goed punt trouwens over de rijmogelijkheden en afwisseling – daar ga ik nog even naar kijken. Ook hoogte van schaduwstation zal ik extra rekening mee houden.

@Leo: Het station in de bocht is een compromis. Op deze manier kan ik de maximale ruimte gebruiken, de ruimte tussen rijtuigen en perron neem ik dan op de koop toe. In versie 2 heb ik de boog wel nog groter gemaakt. Straal van het buitenste stuk is nu 140cm.

@Ronald: scherp! overgang is nu toegevoegd.

Zie hier nieuwe versie van baanplan. Heb het hier toch ook eens geprobeerd met engelsmannen. Dit plan gebruikte dus ook code 55 rails ipv 80. Ik vind het zelf best geslaagd!


Hee buurman. Ik hier?!

WouterB

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Wouters baanplan (N)
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2011, 11:25:22 »
...Je entree naar je schaduwstation heb je nu linksonder. Rechtsboven ga je met de helix naar het paradespoor toe. Kun je het niet zo doen dat beide helixen zowel naar schaduwstation als paradespoor gaan? Dat geeft meer mogelijkheden tot afwisseling.
Nu heb je een keerlus rechtsonder. Dat betekent dat je een trein kort na elkaar twee keer door het station ziet komen in verschillende richtingen.

Wim had hier een goed punt. De rijmogelijkheden op het plan zijn een beetje saai. Sindsdien aan het denken maar heb weinig ingevingen...

Ik kan in ieder geval de keerlus direct na het station vervangen door een verbinding naar het schaduwstation op deze manier.


De vraag is dan hoe de sporen in het schaduwstation gaan samenkomen. Heb even snel in paint twee mogelijkheden neergeflatst.
Linkerplaatje: de twee dubbelsporige verbindingen (rood komt vanuit station, blauw van paradespoor) worden direct aan het schaduwstation verbonden. Hiermee verdwijnen alle keerlussen en wordt het rondjesrijden.
Rechterplaatje: Het schaduwstation ligt in de keerlus van de blauwe aansluiting. Het rode dubbelspoor sluit hier op aan. Oftewel: rondjesrijden kan hiermee ook, maar er zit wel een keerlus in.



Andere mogelijkheid zou misschien nog zijn om het rode spoor ook te verbinden met het paradestuk. Hiermee wordt wel meer afwisseling mogelijk...

Waar ik wel bang voor ben is dat het met deze extra overdekte sporen moeilijk te controleren wordt. Ik heb weinig zin in blokbeveiliging enzo, dus ik moet zelf alles goed in de smiezen kunnen houden. Hoe ingewikkelder het baanplan, en hoe meer er overdekt is, hoe groter de kans op ongelukken. Wat denken jullie hiervan? Hoe kan ik dit het best voorkomen?

Wouter
Hee buurman. Ik hier?!

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Wouters baanplan (N)
« Reactie #6 Gepost op: 31 December 2011, 12:03:49 »
Hoi Wouter,

Alternatieven (schematisch getekend). Blauw gaat naar schaduwstation, rood is verbinding tussen station en paradespoor:




Bij beide wordt je baan een wat ingewikkeld samengevouwen hondenbot.

Groeten,
Wim
Grt, Wim