Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:34:26
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Maarten.T
Vandaag om 00:51:31
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door Zeeuw
Vandaag om 00:46:20
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
12 August 2025, 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
12 August 2025, 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 August 2025, 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
12 August 2025, 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
12 August 2025, 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 August 2025, 22:26:34
US diorama in H0 door Wim Vink
12 August 2025, 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
12 August 2025, 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
12 August 2025, 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
12 August 2025, 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
12 August 2025, 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
12 August 2025, 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
12 August 2025, 15:05:06
  

Auteur Topic: Van Ost naar West (en vice versa)  (gelezen 2139 keer)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Van Ost naar West (en vice versa)
« Gepost op: 02 January 2012, 20:39:11 »
Naast mijn baan naar Frans voorbeeld heb ik ook nog een grote verzameling Duits materieel, waaronder een 628 en een VT98 (Schienenbus). Leuk voor in de vitrine, maar nog leuker op de baan. Ik moet dus een baan bouwen waarop ik dit materieel (tp IV) kan inzetten. Helaas is mijn ruimte niet onbeperkt, dus moet er een creatieve oplossing worden gezocht. Die heb ik gevonden op http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/datenbank-gleisplaene.html?id=310&task=view&total=13&start=3 Deze baan is zo smal, dat ie perfect langs een wand past of zoals ik van plan ben, in modules te bouwen.  Na wat tekenwerk is dit mijn voorlopige ontwerp:



Het idee achter het baanplan is dat je ondanks de beperkte ruimte (4,5 m x 40 cm!) toch een afwisselend bedrijf hebt. Een rit die in West (+10) begint gaat eerst via een tunnel naar (schaduw)keerstation Ost (+30) Vanaf daar gaat het naar (schaduw)keerstation West (+70) en dan weer vanuit de tunnel naar Ost (+90). De stationsemplacementen zijn nog niet definitief, maar gezien de beperkte ruimte is veel meer niet mogelijk.

Voordelen van deze constructie is dat je zowel met getrokken materieel (2 rijtuigen max) kan rijden, omdat in het zicbtbare gedeelte de lok altijd voorop rijdt. Van schaduw naar schaduw wordt de trein geduwd. Deze manier van rijden leent zich natuurlijk ook goed voor een digitaal (pendel)bedrijf.

Aandachtspunten zijn de hellingen, met name de overgangen daarin. Omdat ik met treinstellen rijdt valt het risico op ontkoppeling wel mee. Ik ben nog wel aan het kijken of de baan 50 cm langer kan zodat ik met 3 rijtuigen kan rijden.

De start van de bouw duurt nog wel even, maar plannen maken is minstens zo leuk ;)
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Van Ost naar West (en vice versa)
« Reactie #1 Gepost op: 02 January 2012, 21:36:16 »
Zeer geinig plannetje Remco !!  (y) ( mijn DDPB is ook maar 40cm diep ;) )

Maar.... realiseer je je wel, dat de door jou genoemde hoogte getallen al bij de beide inrijwissels van het schaduwstation bereikt moet zijn  :-\

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 03 January 2012, 08:35:07 door Karst Drenth »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Van Ost naar West (en vice versa)
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2012, 01:03:42 »
Hoi,

Ik werd zo geinspireerd, dat ik je plannetje maar even in Tillig Elite heb omgezet ;)



In het zichtbare deel alleen maar EW3's ( 9' puntstuk, 12' hoek ) De hellingen zijn maximaal 2.6%, dus daar moet elke duitse loc tegen op kunnen ! :)

Baan is 480 x 40 cm. Als je naar 5 meter kunt, heb je helemaal mooie perrons. Nu zijn ze 85 - 90cm tussen de wissels. De omloopsporen zijn korter. Uiteraard moet er via de 'hoofdbaan' omgelopen worden, maar da's niet anders ;)

Bij de kruising stel ik me een Blechtraeger voor die rechts uitloopt op een arcademuur, waarbij rechts een klein stadje met flink hoogteverschil het schaduwdeel aan het oog onttrekt.

Het lage kruisende spoor duikt direct na de 'blechtraeger' een tunnel in waarbij het landschap glooiend omhoog loopt. Het middendeel achteraan is dicht bebost.

En... zo dromen we weg in het duitse mittelgebirge... ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 03 January 2012, 08:35:59 door Karst Drenth »

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Van Ost naar West (en vice versa)
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2012, 21:07:48 »
Hee Karst, dank voor je commentaar en je aanvullende tekening! Ik had hem zelf ook al met Tillig rails getekend, maar dan met de EW1 wissels. De EW6's zijn natuurlijk mooier, maar met de EW1's win je ruimte die je de perronsporen ten goede kan laten komen. 

Het 'vlakke' gedeelte van de schaduwstations begint bij mij al vóór de wissels. Ik heb daar 1 railstuk van 22 cm bedacht, net zoals voor (of zo u wilt, na) de inrijwissels van de stations. De helling daartussen overschrijdt nog steeds niet de 3,5% helling wat voor korte treinen geen probleem moet zijn.

Ik zie in jouw tekening dat de modulescheiding (althans, als de verticale lijn zo bedoeld is) wissels doorsnijdt. Ik moet zelf even kijken wat haalbaar is qua moduleformaat, maar gezien de geringe diepte van 40 cm kan ik het misschien met 3 modules af.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Van Ost naar West (en vice versa)
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2012, 01:08:26 »
Hoi,

Ja, mooi spul dat Tillig hoor. Heb hier nu zowel de EW1 als EW3 in huis. Als MArienberg de ruimte zou hebben, werden het zeker allemaal EW3's ;)

Ik reken altijd met max. 2.5 direct tussen de punten. Dat zou een knik opleveren, daarom moeten er overgansbogen ( verticaal ) in, waardoor de helling op de steilste delen ( tussenstuk tussen de punten in ) ook richting 3 loopt ;)



... baan nu op 5 meter gemaakt en modules van 100 x 40. Modules van 166 x 40 zou ook kunnen. Eigenlijk bijna wel elke maat wel. 't is maar net wat het handigst is ;)

Verder wat scenery ingetekend om een idee te krijgen wat ik gisteravond zat te bazelen ;)

Grtzz,

Karst