Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 2025
door
Corné81
Vandaag
om 06:27:20
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Lolke Bijlsma
Vandaag
om 05:34:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje
door
grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1
door
Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500
door
Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte
door
741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid
door
Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0
door
spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum
door
Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Van Ost naar West (en vice versa)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Van Ost naar West (en vice versa) (gelezen 2185 keer)
Cambalou
Offline
Berichten: 485
Van Ost naar West (en vice versa)
«
Gepost op:
02 January 2012, 20:39:11 »
Naast mijn baan naar Frans voorbeeld heb ik ook nog een grote verzameling Duits materieel, waaronder een 628 en een VT98 (Schienenbus). Leuk voor in de vitrine, maar nog leuker op de baan. Ik moet dus een baan bouwen waarop ik dit materieel (tp IV) kan inzetten. Helaas is mijn ruimte niet onbeperkt, dus moet er een creatieve oplossing worden gezocht. Die heb ik gevonden op
http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/datenbank-gleisplaene.html?id=310&task=view&total=13&start=3
Deze baan is zo smal, dat ie perfect langs een wand past of zoals ik van plan ben, in modules te bouwen. Na wat tekenwerk is dit mijn voorlopige ontwerp:
Het idee achter het baanplan is dat je ondanks de beperkte ruimte (4,5 m x 40 cm!) toch een afwisselend bedrijf hebt. Een rit die in West (+10) begint gaat eerst via een tunnel naar (schaduw)keerstation Ost (+30) Vanaf daar gaat het naar (schaduw)keerstation West (+70) en dan weer vanuit de tunnel naar Ost (+90). De stationsemplacementen zijn nog niet definitief, maar gezien de beperkte ruimte is veel meer niet mogelijk.
Voordelen van deze constructie is dat je zowel met getrokken materieel (2 rijtuigen max) kan rijden, omdat in het zicbtbare gedeelte de lok altijd voorop rijdt. Van schaduw naar schaduw wordt de trein geduwd. Deze manier van rijden leent zich natuurlijk ook goed voor een digitaal (pendel)bedrijf.
Aandachtspunten zijn de hellingen, met name de overgangen daarin. Omdat ik met treinstellen rijdt valt het risico op ontkoppeling wel mee. Ik ben nog wel aan het kijken of de baan 50 cm langer kan zodat ik met 3 rijtuigen kan rijden.
De start van de bouw duurt nog wel even, maar plannen maken is minstens zo leuk
Gelogd
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10488
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Van Ost naar West (en vice versa)
«
Reactie #1 Gepost op:
02 January 2012, 21:36:16 »
Zeer geinig plannetje Remco !!
( mijn DDPB is ook maar 40cm diep
)
Maar.... realiseer je je wel, dat de door jou genoemde hoogte getallen al bij de beide inrijwissels van het schaduwstation bereikt moet zijn
Grtzz,
Karst
«
Laatst bewerkt op: 03 January 2012, 08:35:07 door Karst Drenth
»
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10488
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Van Ost naar West (en vice versa)
«
Reactie #2 Gepost op:
03 January 2012, 01:03:42 »
Hoi,
Ik werd zo geinspireerd, dat ik je plannetje maar even in Tillig Elite heb omgezet
In het zichtbare deel alleen maar EW3's ( 9' puntstuk, 12' hoek ) De hellingen zijn maximaal 2.6%, dus daar moet elke duitse loc tegen op kunnen !
Baan is 480 x 40 cm. Als je naar 5 meter kunt, heb je helemaal mooie perrons. Nu zijn ze 85 - 90cm tussen de wissels. De omloopsporen zijn korter. Uiteraard moet er via de 'hoofdbaan' omgelopen worden, maar da's niet anders
Bij de kruising stel ik me een Blechtraeger voor die rechts uitloopt op een arcademuur, waarbij rechts een klein stadje met flink hoogteverschil het schaduwdeel aan het oog onttrekt.
Het lage kruisende spoor duikt direct na de 'blechtraeger' een tunnel in waarbij het landschap glooiend omhoog loopt. Het middendeel achteraan is dicht bebost.
En... zo dromen we weg in het duitse mittelgebirge...
Grtzz,
Karst
«
Laatst bewerkt op: 03 January 2012, 08:35:59 door Karst Drenth
»
Gelogd
Cambalou
Offline
Berichten: 485
Re:Van Ost naar West (en vice versa)
«
Reactie #3 Gepost op:
03 January 2012, 21:07:48 »
Hee Karst, dank voor je commentaar en je aanvullende tekening! Ik had hem zelf ook al met Tillig rails getekend, maar dan met de EW1 wissels. De EW6's zijn natuurlijk mooier, maar met de EW1's win je ruimte die je de perronsporen ten goede kan laten komen.
Het 'vlakke' gedeelte van de schaduwstations begint bij mij al vóór de wissels. Ik heb daar 1 railstuk van 22 cm bedacht, net zoals voor (of zo u wilt, na) de inrijwissels van de stations. De helling daartussen overschrijdt nog steeds niet de 3,5% helling wat voor korte treinen geen probleem moet zijn.
Ik zie in jouw tekening dat de modulescheiding (althans, als de verticale lijn zo bedoeld is) wissels doorsnijdt. Ik moet zelf even kijken wat haalbaar is qua moduleformaat, maar gezien de geringe diepte van 40 cm kan ik het misschien met 3 modules af.
Gelogd
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10488
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Van Ost naar West (en vice versa)
«
Reactie #4 Gepost op:
04 January 2012, 01:08:26 »
Hoi,
Ja, mooi spul dat Tillig hoor. Heb hier nu zowel de EW1 als EW3 in huis. Als MArienberg de ruimte zou hebben, werden het zeker allemaal EW3's
Ik reken altijd met max. 2.5 direct tussen de punten. Dat zou een knik opleveren, daarom moeten er overgansbogen ( verticaal ) in, waardoor de helling op de steilste delen ( tussenstuk tussen de punten in ) ook richting 3 loopt
... baan nu op 5 meter gemaakt en modules van 100 x 40. Modules van 166 x 40 zou ook kunnen. Eigenlijk bijna wel elke maat wel. 't is maar net wat het handigst is
Verder wat scenery ingetekend om een idee te krijgen wat ik gisteravond zat te bazelen
Grtzz,
Karst
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Van Ost naar West (en vice versa)