Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:00:15
Houten 23 Augustus 2025 door puntenglijder
Vandaag om 11:57:36
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
  

Auteur Topic: Franse spoorwegen.  (gelezen 1850 keer)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Franse spoorwegen.
« Gepost op: 19 November 2011, 12:17:24 »
Goedenmiddag,

Ik ben een paar weken in frankrijk geweest om te werken. Om precies te zijn in de buurt van Nantes.
Het viel me op het station op dat je eigenlijk 3 soorten treinen had: TGV - regionaal en de TER.

Nu is 1 van mijn vragen wat betekent TER?

Ook valt het mij op dat je een hoop dubbelsporige lijnen ziet maar je ziet eigenlijk nooit een trein. Af en toe een TGV maar veel meer ook niet. Ook zie je een hoop dubbelsporige lijnen tussen Le mans en Rouen. Ook daar zie je niet veel.

Verder vroeg ik me af waar al die getrokken treinen die je in parijs op gesteld ziet staan heen rijden?

Ik weet wel dat je er een hoop tijschriften kan kopen over het grootbedrijf en modelbouw. Jammer dat ik alleen geen frans begrijp.

Gr Arnout.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2011, 12:38:21 »
Google eens wat... Dan kom ik al snel Transport express régional tegen.
No dress rehearsel, this is our life.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2011, 15:43:54 »
Hier in de buurt ligt veel enkelspoor met 3 a 4 keer per dag een trein (in de middag een 2 uurs dienst)
Bij Remilly hadden we een baanwachtershuisje toen op het oog naast een dubbelsporige lijn waar, schrik niet, 3 keer per dag een trein langskwam. De laatste om half acht 's avonds.
Hooguit af en toe een trein met boomstammen extra in het seizoen.
Dus er ligt heel wat spoor, maar het wordt weinig gebruikt.

henk

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2011, 17:34:53 »
eigenlijk een saaie bedoening dus. Er woont ook verhoudingsgewijs ook weinig volk. Dus dat zal het ook wel verklaren.

Gr Arnout.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2011, 23:51:22 »
TER - Trains Express Regionaux: = Regionale snel & stoptreinen. Dikwijls enkel 2è klas & zonder toeslag/reservatie.

TERGV: Door Region Nord - Pas de Calais ingelegde TGV & Ex Eurostar NOL treinen (verkorte Eurostar stellen die ten noorden van Londen reden tot Leeds door de GNER)
Ze maken gebruik van de LGV Nord en verbinden Arras met Rijsel; Duinkerken met Rijsel; Rang Des Fliers (Baai van de Somme) - Boulogne Ville - Calais Fretun met Rijsel. (via de LGV Nord gaat het een uurtje sneller dan op de klassieke manier via Hazebrouck-St Omer)
Er werd gedacht om de lijnen van Duinkerken & Arras via Rijsel door te trekken naar Brussel. Maar dit feest gaat niet door. Samen met het gouverment van Kent (GB) werd ook gedacht om "stoptrein HST's" in te leggen die Alle stations langs de Eurostar-lijn Rijsel - Londen zouden aandoen. Echter de 'slots' van de Kanaaltunnel bleken te duur om een gezonde exploitatie mogelijk te maken
« Laatst bewerkt op: 09 December 2011, 00:07:38 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2011, 00:03:54 »
Sneldiensten 'binnenverkeer' op het Franse net:
> TGV 'Grandes Lignes': Sneltreinen, deels over de hogesnelheidslijnen (verplichte reservering/toeslag)
> Corail 'Intercitéés': Veelal sneltreinen tot (160-180-200 km/u) via de klassieke lijnen
Reserveren aanbevolen (soms verplicht-soms met toeslag)
> Corail 'Lunéa' (nacht) - Corail 'Teoz': gelijkaardig als hierboven, maar met verplichte toeslag en/of Reservering

Indien richting Parijs: Eerst met stoptreinkarakter op het eerste deel v/h traject - vervolgens als Intercity
andere richting: Eerst als IC, dan als stopper
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #6 Gepost op: 09 December 2011, 00:31:35 »
Samenwerkingen met het 'buitenland':
Eurostar: Parijs/Brussel-Londen (toekomst ook Frankfurt & Amsterdam)
Thalys: Parijs-Brussel-Amsterdam/Keulen
Lyra: Frankrijk-Zwitserland
Artesia: Frankrijk-Italië
Talgo: Frankrijk-Spanje

Concurrentie in open acces vannaf 11/12/2011:
Thello = Combinatie Trenitalia+Veolia met nachtreinen Parijs-Dijon-Milaan-Brescia-Verona-Venetië-Padova
Vanaf juni 2012 komt er een Parijs-Rome erbij & vanaf december 2012 een dagdienst Lyon-Turijn-Milaan.
(Hiermee gaat Trenitalia zichzelf zowat gaan beconcurreren, daar deze ook in het Artesia project zit met de SNCF)
Van Akiem gehuurde BB 36000'en "Astrids" zorgen voor de tractie, de Italianen zorgen voor de rijtuigen.
In de toekomst wil men ook HST's Frankrijk-Italië inleggen.

Het Franse 'staatsbedrijf' gaat wellicht in de tegenaanval? De geruchtenmolen spreekt dat men Talgo "Hoteltreinen" wenst gaan inzetten op Italië? Wordt vervolgd...
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal