Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Tjalling
Vandaag om 21:30:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 21:14:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door MaraNCS
Vandaag om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: opnieuw gestart na 30 jaar  (gelezen 2568 keer)

zeuneke

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
opnieuw gestart na 30 jaar
« Gepost op: 21 November 2011, 23:38:05 »
Hallo ,
het is tijd om de kinderen Marklin te leren kennen , daarom heb ik alvast mijn oud materiaal it de kast gehaald , maar 2 locs willen wel schakelen maar niet vertrekken.Waar moet ik beginnen zoeken ?

groeten

Zeuneke

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2011, 23:46:26 »
Ik zou beginnen met onderhoud, dus schoonmaken (alles: wielen, motor, tandwielen) en dan weer opnieuw oliën.
Jeroen

zeuneke

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2011, 23:50:24 »
Bedankt jeroen,

daar moet ik mee starten indedaad, maar welke olie gebruik ik best ?
Vreemd is dat ze het gisteren wel deden en vandaag wou er eentje eerst alleen nog achteruit rijden en later niets meer ...

zeuneke

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2011, 00:08:57 »
In de meeste gevallen kan de de veer die de omschakelaar  bekrachtigt\richting mechaniek te zwak zijn geworden.

Gebruik in plaats van het voor gebogen oog, een van de volgende windingen om de het electromagnetish relais aan te spannen.

Dit verhoogt de spanning waarbij er om geschakeld wordt.  Als de trein nu langszaam gaat rijden dan kun je met wat olie en een goede schrobbeurt veel bereiken.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #4 Gepost op: 22 November 2011, 02:14:18 »
Er zijn speciale dure flesjes olie, maar ik gebruik gewoon automotorolie.

Marc

PS Na een paar jaar kan de olie hard zijn geworden. Vervang ook de koolborstels. Afstellen van de veer pas als de rest schoon is. Wellicht zijn ook nieuwe antislipbandjes nodig. Schoonmaken met wasbenzine.
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2011, 18:17:54 »
Hoi je kan bij Marklin ook het service handboek downloaden dit beschrijft prima hoe je oude Marklin modellen moet onderhouden.

http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/servicehandboek-0735nl/



alex1212

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • NS & DB ,mijn "Ok"
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2011, 18:35:53 »
 :)

Andere belangerijke opmerking:

Oude marklin Trafo,s werken nog op 220Volt. ???
In middels komt er 230V uit het stopkontakt. :P
De lok krijgt iets te veel volts bij hogere snelheden, dan slaat de schakelwals vast, en de lok staat dan stil..
De veerspanning van schakelwals iets losser/vaster zetten.
Hoe dit moet staat, ook ook in Servisehandboek.(pagina 7.7)

Groet , Jan
« Laatst bewerkt op: 25 November 2011, 18:37:34 door alex1212 »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2011, 19:40:39 »
Oude marklin Trafo,s werken nog op 220Volt. ???
In middels komt er 230V uit het stopkontakt. :P

Groet , Jan

 ??? Gek? Altijd gedacht dat er max 18 volt uit een trafo kwam..
Of heeft Märklin stofzuiger motoren in hun modellen?

vrgr Steef
Mvh Steef

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2011, 19:42:33 »
Daarom heet het ook een trafo, die stroom van 220/230V omzet in stroom van 16V geschikt voor een modelbaan.
Mvgr Jan Wiebrand

alex1212

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • NS & DB ,mijn "Ok"
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2011, 20:24:32 »
??? Gek? Altijd gedacht dat er max 18 volt uit een trafo kwam..
Of heeft Märklin stofzuiger motoren in hun modellen?

vrgr Steef
Klopt, er kwam altijd max. 18 volt uit, nu ook nog, bij de nieuwe trafo's.
Maar bij de hele oude travo's van 220v , die nu  230v krijgen is de uitgangsspanning net
iets hoger ca.19v
Bij ca.19v gaat de schakelwals om ;D vandaar.

Zullen we verder geen stofzuigergrappen meer maken?
Marklin rijders zijn ook net gewone mensen.

Groet Jan




Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2011, 20:32:22 »
Ehm Alex... Ik heb veel Märklin.
Het ging mij meer om de ironie die de gehandicapte uitleg te lezen gaf.
Nu staat er een uitleg, voor een electra leek was het gissen.
En daar heeft zeuneke meer aan, snappie?
En aangezien ik na 25 jaar meteen met digitaal ben begonnen.
Wist ik ook de werking niet meer te herinneren.

Wat is er trouwens mis met stofzuigeren? Roco heeft ze ook in het program  ;)

vrgr Steef
Mvh Steef

alex1212

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • NS & DB ,mijn "Ok"
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2011, 20:42:26 »
 ;D

Ik ben ook maar en simpele met electronika en schrijftaal...
Wil wel graag iemand serieus te helpen.
Dus probeer het in Jip en Janneke taal uit te leggen.

Ik heb zelf een omgebouwde Dapol stofzuiger en een Roco Gumwagentje. (y)

Groet Jan