Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:38:25
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:28:25
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 19:14:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 19:14:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:12:36
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
Vandaag om 18:49:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Jeronimos
Vandaag om 18:45:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 18:36:49
Albert's fantasie in schaal 0e door Huup
Vandaag om 18:31:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Pauldg
Vandaag om 18:23:19
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
Vandaag om 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 17:40:43
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:33:23
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
Vandaag om 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
Vandaag om 16:43:15
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:37
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:28:41
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
  

Auteur Topic: opnieuw gestart na 30 jaar  (gelezen 2609 keer)

zeuneke

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
opnieuw gestart na 30 jaar
« Gepost op: 21 November 2011, 23:38:05 »
Hallo ,
het is tijd om de kinderen Marklin te leren kennen , daarom heb ik alvast mijn oud materiaal it de kast gehaald , maar 2 locs willen wel schakelen maar niet vertrekken.Waar moet ik beginnen zoeken ?

groeten

Zeuneke

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2011, 23:46:26 »
Ik zou beginnen met onderhoud, dus schoonmaken (alles: wielen, motor, tandwielen) en dan weer opnieuw oliën.
Jeroen

zeuneke

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2011, 23:50:24 »
Bedankt jeroen,

daar moet ik mee starten indedaad, maar welke olie gebruik ik best ?
Vreemd is dat ze het gisteren wel deden en vandaag wou er eentje eerst alleen nog achteruit rijden en later niets meer ...

zeuneke

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2352
  • Bnlx treinendokter.
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #3 Gepost op: 22 November 2011, 00:08:57 »
In de meeste gevallen kan de de veer die de omschakelaar  bekrachtigt\richting mechaniek te zwak zijn geworden.

Gebruik in plaats van het voor gebogen oog, een van de volgende windingen om de het electromagnetish relais aan te spannen.

Dit verhoogt de spanning waarbij er om geschakeld wordt.  Als de trein nu langszaam gaat rijden dan kun je met wat olie en een goede schrobbeurt veel bereiken.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #4 Gepost op: 22 November 2011, 02:14:18 »
Er zijn speciale dure flesjes olie, maar ik gebruik gewoon automotorolie.

Marc

PS Na een paar jaar kan de olie hard zijn geworden. Vervang ook de koolborstels. Afstellen van de veer pas als de rest schoon is. Wellicht zijn ook nieuwe antislipbandjes nodig. Schoonmaken met wasbenzine.
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2011, 18:17:54 »
Hoi je kan bij Marklin ook het service handboek downloaden dit beschrijft prima hoe je oude Marklin modellen moet onderhouden.

http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/servicehandboek-0735nl/



alex1212

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • NS & DB ,mijn "Ok"
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2011, 18:35:53 »
 :)

Andere belangerijke opmerking:

Oude marklin Trafo,s werken nog op 220Volt. ???
In middels komt er 230V uit het stopkontakt. :P
De lok krijgt iets te veel volts bij hogere snelheden, dan slaat de schakelwals vast, en de lok staat dan stil..
De veerspanning van schakelwals iets losser/vaster zetten.
Hoe dit moet staat, ook ook in Servisehandboek.(pagina 7.7)

Groet , Jan
« Laatst bewerkt op: 25 November 2011, 18:37:34 door alex1212 »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7293
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2011, 19:40:39 »
Oude marklin Trafo,s werken nog op 220Volt. ???
In middels komt er 230V uit het stopkontakt. :P

Groet , Jan

 ??? Gek? Altijd gedacht dat er max 18 volt uit een trafo kwam..
Of heeft Märklin stofzuiger motoren in hun modellen?

vrgr Steef
Mvh Steef

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2011, 19:42:33 »
Daarom heet het ook een trafo, die stroom van 220/230V omzet in stroom van 16V geschikt voor een modelbaan.
Mvgr Jan Wiebrand

alex1212

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • NS & DB ,mijn "Ok"
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2011, 20:24:32 »
??? Gek? Altijd gedacht dat er max 18 volt uit een trafo kwam..
Of heeft Märklin stofzuiger motoren in hun modellen?

vrgr Steef
Klopt, er kwam altijd max. 18 volt uit, nu ook nog, bij de nieuwe trafo's.
Maar bij de hele oude travo's van 220v , die nu  230v krijgen is de uitgangsspanning net
iets hoger ca.19v
Bij ca.19v gaat de schakelwals om ;D vandaar.

Zullen we verder geen stofzuigergrappen meer maken?
Marklin rijders zijn ook net gewone mensen.

Groet Jan




Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7293
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2011, 20:32:22 »
Ehm Alex... Ik heb veel Märklin.
Het ging mij meer om de ironie die de gehandicapte uitleg te lezen gaf.
Nu staat er een uitleg, voor een electra leek was het gissen.
En daar heeft zeuneke meer aan, snappie?
En aangezien ik na 25 jaar meteen met digitaal ben begonnen.
Wist ik ook de werking niet meer te herinneren.

Wat is er trouwens mis met stofzuigeren? Roco heeft ze ook in het program  ;)

vrgr Steef
Mvh Steef

alex1212

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • NS & DB ,mijn "Ok"
Re:opnieuw gestart na 30 jaar
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2011, 20:42:26 »
 ;D

Ik ben ook maar en simpele met electronika en schrijftaal...
Wil wel graag iemand serieus te helpen.
Dus probeer het in Jip en Janneke taal uit te leggen.

Ik heb zelf een omgebouwde Dapol stofzuiger en een Roco Gumwagentje. (y)

Groet Jan