Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat was jullie allereerste loc?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 20:58:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:46:56
De fabriek - Spoor 0
door
NS264
Vandaag
om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 20:38:42
Her-(her-)beginnen
door
meino
Vandaag
om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
EN446
Vandaag
om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw.
door
klusser
Vandaag
om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 17:23:54
US diorama in H0
door
wob
Vandaag
om 16:57:23
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ronaldk
Vandaag
om 16:45:57
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 16:44:29
booster vraag
door
hmmglaser
Vandaag
om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949
door
Vislijn
Vandaag
om 16:12:02
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:06:45
The Summer of 69
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:14:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
jan47
Vandaag
om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Jeronimos
Vandaag
om 11:42:25
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Kadee ontkoppelingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kadee ontkoppelingen (gelezen 954 keer)
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Kadee ontkoppelingen
«
Gepost op:
20 November 2011, 21:44:49 »
Hallo allemaal
Eind vorig jaar begin dit jaar heb ik een aantal zaken gekocht betreffende KADEE koppelingen.
Met de bedoeling deze te gaan toepassen op mijn toen nog in ontwerp fase moduulbaan.
Door allerlei omstandigheden heeft het even geduurd.
Inmiddels ben ik eindelijk zover de elektrische en niet elektrische ontkoppelaars te gaan plaatsen in mijn railplan.
Nu heb ik met name een vraag over de niet elektrische ontkoppelaar die bestaat uit een plat stukje magneet staal.
Wat gebeurt er nu eigenlijk als je daar over heen rijd, betekend dit dat ten alle tijden de koppelingen open gaan als je daar over heen rijd ?
Dit zou betekenen als ik een wagentje weer ophaal achter deze ontkoppelaar ik nooit met het wagentje weg kan rijden want op het moment dat ik weg rij en over deze magneet rij wordt hij wederom los gekoppeld zie ik dit goed of zie ik dit verkeerd ? Als ik dit goed zie zou dat betekenen dat ik beter alleen met elektrische ontkoppelaars zou moeten werken.
Verder heb ik een vraag over welke KADEE koppelingen heb ik nodig om de nieuwe NS 3700 te voorzien, heeft iemand daar al ervaring mee.
Alvast weer hartelijk dank voor jullie wetenschap en hulp.
Met vriendelijke groet,
Herwim Frank
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re:Kadee ontkoppelingen
«
Reactie #1 Gepost op:
20 November 2011, 21:53:20 »
nr 17 voor buffer aan buffer.
nr 18 voor iets meer tussen ruimte bij krappe bogen ivm overbufferen.
ontkoppel verhaal geen ervaring mee
Gr Jan
Gelogd
Hans_omBC
Fremo Brio
Offline
Berichten: 1849
Team Mitropa
Re:Kadee ontkoppelingen
«
Reactie #2 Gepost op:
20 November 2011, 21:53:41 »
Herwim,
De Kadee koppelingen ontkoppelen alleen als je heel langzaam over zo'n magneet heen rijdt. Normaal gesproken blijven je wagentjes gewoon aan gekoppeld omdat de klauwen van de koppeling in elkaar haken. Heb geen idee welk nummer je voor de NS3700 nodig hebt, normaal gesproken #18, #17 is veelal te kort voor materieel met buffers. Buffers haken dan in elkaar bij achteruit rijden, vooral bij kleinere boogstralen. Zodra ik terug ben uit de VS zal ik ook eens kijken wat het best past, m'n 3700 ligt thuis te wachten.
Hans
Gelogd
Station Delfzijl
,
Stukje NOLS
en
KNZ Hengelo
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re:Kadee ontkoppelingen
«
Reactie #3 Gepost op:
20 November 2011, 22:08:12 »
kun je natuurlijk ook mee spelen lok nr 17 en wagon nr 18
Gelogd
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Kadee ontkoppelingen
«
Reactie #4 Gepost op:
20 November 2011, 22:13:02 »
Er zijn Kadees met een nem schacht aansluiting, uit mijn hoofd is dat #362.
Maar zie ook hier voor andere nummers
.
Trouwens: ontkoppelen gebeurt alleen als je de wagons achteruit rijdend (duwend) met de koppelingen boven de magneet laat stoppen. Als je dan ietsje vooruit rijdt wijken de klauwen nog iets verder en heeft de (voor) ontkoppeling plaatsgevonden. Rijd je dan weer voorzichtig naar achteren, dan kun je de wagon(s) opduwen naar waar ze moeten zijn en dan weer wegrijden met alleen je loc (het was immers een voorontkoppeling).
Zie
hier voor een filmpje
.
Gerard
«
Laatst bewerkt op: 20 November 2011, 22:15:13 door Gerard Wassink
»
Gelogd
Zie
washtown topic
Hans_omBC
Fremo Brio
Offline
Berichten: 1849
Team Mitropa
Re:Kadee ontkoppelingen
«
Reactie #5 Gepost op:
20 November 2011, 22:16:39 »
Kadee #17,18 en 19 kun je alledrie zo in een Nem schacht steken (niet tegelijk uiteraard). Enig verschil is de lengte.
Hans
Gelogd
Station Delfzijl
,
Stukje NOLS
en
KNZ Hengelo
Herwim Frank
Offline
Berichten: 2404
De Franklin Rail Compagnie
Re:Kadee ontkoppelingen
«
Reactie #6 Gepost op:
20 November 2011, 23:01:32 »
Hallo Hans, Gerard, Jan
Bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Leuk dat filmpje, begrijp nooit hoe jullie dat toch allemaal weten.
gr. Herwim
Gelogd
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Swiss_fan
Offline
Berichten: 1284
Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
Re:Kadee ontkoppelingen
«
Reactie #7 Gepost op:
20 November 2011, 23:09:49 »
Theoretisch zouden de koppelingen niet mogen ontkoppelen als je over de magneet rijdt(trekkend),maar als je al iets schokt o.i.d. dan heb je toch ontkoppeling.
Ik ben zelf ook een beetje aan het expielementeren en kwam tot die conclusie.
Daarom worden de permanente magneten (#308)vaak beweegbaar gemonteerd.(schuivend of kantelend)
Je kan ook zelf elektromagneten maken.
B.v.
http://www.xclent.freeuk.com/p87/magnets.htm
Of je neemt de Kadee elektromagneet #309
http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=3344
Gelogd
Met vriendelijke groet, Peter
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re:Kadee ontkoppelingen
«
Reactie #8 Gepost op:
20 November 2011, 23:29:09 »
Ik had in mijn vorige baan een paar permanente magneten gemonteerd. Het nadeel is zoals Swiss_fan al zegt, dat als de trein even schokt door een kleine stroomonderbreking de koppeling die op dat moment boven de magneet hangt loslaat.
Ik zou er voor kiezen om elektromagneten toe te passen.
Je hoeft ook niet zo ontzettend veel ontkoppelaars aan te brengen omdat je een voorontkoppeling toepast. Je kan dus na de onkoppeling door de magneet de wagons naar het juiste spoor duwen en vervolgens zonder wagons wegrijden.
Als je dus meerdere rangeersporen vanuit één spoor bedient, hoef je eigenlijk maar één magneet in het toevoerspoor op te nemen.
Gerrit
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Kadee ontkoppelingen