Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bollenwagen, diverse vragen door gtw6016
Vandaag om 05:20:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
  

Auteur Topic: Trix Express Hondekop  (gelezen 4209 keer)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Trix Express Hondekop
« Gepost op: 18 November 2011, 16:01:09 »
Op mijn baan rijdt een OUDE Trix Express hondekop, het model is omgebouwd van Trix Express naar het Fleischmann 2 rail systeem en neemt de stroom af via sleepcontacten aan beide kanten van de draaistellen. Dit geeft geen problemen en de trein rijdt verder prima, maar er is een ander probleem. Toen deze trein nog op de baan van mijn vader rondreed, gebeurde dat op de oude Fleischmann Rails. Ik bedoel de echte oude, blik, hol en met kartonnen bielzen (de voorloper van de standaard rails). Maar nu rijdt deze trein op mijn modelbaan op Profi Rails van Fleischmann en ratelen de flenzen over de bielzen, ook op standaard rails, al is dat iets minder luidruchtig en op Peko rails hoor je het amper. Dit komt uiteraard door de hoogte van de rails, maar wat is nu de beste oplossing - andere wielen is een probleem ivm. de aandrijving (de niet aangedreven draaistellen hebben al andere wielen) of kan ik de wielen ergens laten afdraaien? Ook wel gekeken naar nieuwe aandrijf-units incl. wielen, maar dan haal je het karakter van deze oude trein er helemaal uit. Ondanks het ratelen rijdt de trein verder prima, maar door de weerstand is echt mooi langzaam rijden niet mogelijk. HELP !!!

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2011, 16:06:30 »
Bij mijn exemplaar zijn de wielen afgedraaid, de simpelste oplossing.
Vr. groeten,
Bob

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2011, 16:43:13 »
De Duitse firma NPE is gespecialiseerd in ombouw van "normaal" naar TrixExpress.
Heeft ook wielen/assen voor ombouw andersom. 
Bovendien waren deze TrEx assen standaard, dwz te vervangen door exemplaren voor gewone 2-rail, dus ook de assen met wormwiel/tandwiel.

Afdraaien zou ik niet doen gezien de waardedaling van het treinstel, van nogal in originele staat naar beduidend minder bij vernacheld (voor een TrEx liefhebber)

Maarten.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2011, 08:03:01 »
Ik vind waardedaling geen punt, de grootste waarde voor mij is dat zo'n trein rijdt. Toch eens kijken of ik iemand kan vinden die mijn wielen kan afdraaien.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2011, 10:08:39 »
Ik vind waardedaling geen punt

Ik ook niet, maar waarom moeilijk doen als je gewoon de assen/wielen kunt vervangen door de juiste  ???

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1203
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2011, 10:30:32 »
De Duitse firma NPE is gespecialiseerd in ombouw van "normaal" naar TrixExpress.
Heeft ook wielen/assen voor ombouw andersom. 

Hallo,
Ikzelf heb ook een 50 jaar oude Duitse goederen Eloc op Peco Streamline code 75 rails rijden. Omdat ik zelf geen draaibank of zoiets heb en ook niemand in de kenniskring heb die zoiets heeft, heb ik zelf de wielen afgevijld. Uiteraard wordt zoiets niet mooi maar in ieder geval rijdt de loc nu zonder over de railschoenen te ratelen en ook de wissels worden goed bereden.
Maarten, jij noemt de Duitse firma NPE. Bedoel je daarmee: NPE Modellbahnshop in Lippe?
Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4590
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2011, 10:35:24 »
Als je de wielen kunt losmaken van de as, dan doe je dat 1 voor 1. Vervolgens de as met 1 wiel in een boormachine zetten, en dan langs fijn schuurpapier afvijlen. Op die manier kun je ze redelijk tot zeer goed gelijkmatig afdraaien.

Suc6!

Marco

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #7 Gepost op: 20 November 2011, 11:34:05 »
Nee, ik bedoel NPE in Wilhermsdorf bij Neurenberg.
[/url]www.npe-modellbau.de[/url]
NPEisenbahn@gmx.net

Dat is de enige erkende ombouwer voor bijv. BEMO van H0 gelijkstroom naar TrixExpress.  Heeft een schat aan materiaal voor de TrExpress liefhebber, maar daardoor ook juist voor ombouw van TrEx naar H0 2-rail.

Bestellingen voor onderdelen kun je rechtstreeks doen of via eurotrein@planet.nl en als je vlug bent met bestellen of as. zaterdag in Mierlo bij Eindhoven bent (TrixExpress-trefpunt), dan heb je de onderdelen ook snel in huis. NPE (Hartmut Vincon) staat daar namelijk ook en logeert bij mij. Vandaar.

Maarten.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1203
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #8 Gepost op: 20 November 2011, 16:16:08 »
Maarten,
Bedankt voor de info; ga op zoek naar wielen voor mijn Trix Express loc.
Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter