Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:43:23
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 21:28:22
De Projecten van RetroJack door DJV
Vandaag om 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
Vandaag om 21:16:42
Artitec 6300 door TonM
Vandaag om 20:57:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door W. Dagevos
Vandaag om 20:45:46
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
Vandaag om 20:41:52
verlichting inbouwen voor beginners door Michaƫl dB
Vandaag om 20:04:48
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
Vandaag om 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
Vandaag om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
  

Auteur Topic: Hardhandige locwissel Zandvoort  (gelezen 2743 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Hardhandige locwissel Zandvoort
« Gepost op: 05 November 2011, 04:17:16 »
Tot mijn verbazing zag ik het volgende in dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=07Tf0cwr8I4

Loc 1215 komt binnen met de intercity uit Maastricht te Zandvoort. Loc 1312 beweegt zich van het middenspoor naar deze trein om aan te koppelen voor de terugreis naar Maastricht. Vervolgens geeft de 1312 het laatste rijtuig van de intercity, een plan W, een fors duwtje, terwijl dit rijtuig nog in beweging is. Als gevolg hiervan beweegt het rijtuig, maar waarschijnlijk ook enkele voorgaande rijtuigen, naar voren en dan weer naar achteren. Denk niet dat de reizigers en de mcn van de 1215 deze actie konden waarderen.

Mijn vraag is deze; was het destijds mogelijk, om zo snel na binnenkomst van de intercity, op te rijden naar hetzelfde spoor? Ik meen namelijk dat daar normaal gesproken enige tijd tussen hoort te zitten, in ieder geval tot de voorgaande trein tot stilstand is gekomen. Nu is dit toevallig op film vastgelegd, maar kwam het vaker voor?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Hardhandige locwissel Zandvoort
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2011, 05:13:12 »
Vervolgens geeft de 1312 het laatste rijtuig van de intercity, een plan W, een fors duwtje, terwijl dit rijtuig nog in beweging is. Als gevolg hiervan beweegt het rijtuig, maar waarschijnlijk ook enkele voorgaande rijtuigen, naar voren en dan weer naar achteren. Denk niet dat de reizigers en de mcn van de 1215 deze actie konden waarderen.

Ik denk dat het een beetje laat is om daar nog een klacht over in te dienen. Maar je kunt het natuurlijk proberen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bas, Dordrecht

  • Online Online
  • Berichten: 1158
Re:Hardhandige locwissel Zandvoort
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2011, 08:37:44 »
Eerst moet de 1200 met trein het wissel vrijmaken. Dan pas kan de Tdl het wissel omleggen en kan de 1300 oprijden. Bij ons is het zo geregeld dat we pas mogen aanrijden tegen de andere trein als deze geheel tot stilstand gekomen is. De collega moet ervoor zorgen dat de trein geremd is (gevaar van over een rood sein drukken is groot).

Ik denk dat hier de overweg ook een rol speelt. Nu was deze al gesloten en kan in een beweging door de 1300 meteen aanrijden, ipv eerst de 1200, overweg open, paar minuten wachten, overweg dicht, 1300 ertegen etc.

Als je nog niet stilstaat en je krijgt zo'n duwtje in je rug, hoef je er niet blij mee te zijn, zeker niet als je tegen of vlak voor het stootblok tot stilstand wilt komen  ;-)

Groet

Bas

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:Hardhandige locwissel Zandvoort
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2011, 10:08:10 »
Als ik het filmpje zo bekijk is het niet zo dat de 1300 direct achter de trein aan komt.
Zoals Bas aangeeft moet eerst het wissel vrij komen voordat deze bedient kan worden. Als je goed naar het filmpje kijkt zie je ook daar er iets tussen weg geknipt is tussen het moment dat de trein binnen komt en het moment dat de 1300 aan komt rijden. Dat het rijtuig rolt doet me dan eerder denken aan dat de binnen gekomen trein niet geremd stond en zodoende weg gedrukt werd en al rolde door een aflopend spoortje.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Hardhandige locwissel Zandvoort
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2011, 16:05:32 »
Dat zou dan betekenen dat de trein langzaam naar het stootjuk toe rolde. In ieder geval is heel duidelijk te zien dat de plan W nog in beweging is als de 1300 het rijtuig raakt. Jammer dat je niet kunt zien welk effect dit op de rest van de trein heeft.

Bas, Dordrecht

  • Online Online
  • Berichten: 1158
Re:Hardhandige locwissel Zandvoort
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2011, 16:20:50 »
De wagens zijn volgens mij praktisch tot stilstand gekomen zoals enigszins op de film te zien is. De trein is nog ongeremd op het moment dat de lok tegen de laatste wagen komt. Meestal laat je een of twee tandjes staan zodat de lok goed tegen de buffers aangedrukt word, en je als aankoppelende lok niet weer word terug gedrukt van de trein af. Doe je het verkeerd, krijg je een soort jojo effect (hier spreekt de leerervaring ;-) ) Nu drukt dus de lok de hele trein weg, de meester merkt het en remt meteen met de 1300, maar de trein rolt al verder. Volgens mij kun je zien dat hij twee tandjes bijschakelt aan de buffers, die worden ff extra ingedrukt. De trein rolt verder, komt tegen het stootblok, de massa van de trein drukt hem er ff lekker tegenaan tot de bufferdruk weer groter word en de boel weer achteruit rolt.

Groeten

Bas

timtrein

  • Online Online
  • Berichten: 2091
Re:Hardhandige locwissel Zandvoort
« Reactie #6 Gepost op: 05 November 2011, 19:38:52 »
Verdient net niet de schoonheidsprijs nee ;)